5.3.2015 Liikenne Dekra 2015 -katsastusraportti paljastaa viat suhteessa ajomäärään E-sarjan Mercedes-Benz vuodelta 2009. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksan toiseksi suurimman katsastusketju Dekran katsastusraportti vertaa vikojen määrää auton ajomäärään eikä ikään, kuten useimmat muut raportit. Saksan toiseksi suurimman katsastusketju Dekran katsastusraportti vertaa vikojen määrää auton ajomäärään eikä ikään, kuten useimmat muut raportit. Se selittää tulosten eroja muihin katsastusraportteihin verrattuna.Mercedes-Benz E-sarja (W212) oli toistamiseen koko tilaston paras kaikissa kolmessa ajomääräryhmässä. Audi Q5 oli kakkonen ja Mercedes-Benz GLK kolmas.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolvo S/V60 ja BMW Z4 vähävikaisiaKoko tilaston vähävikaisimmat mallit nuorimmassa, alle 50 000 ajokilometrin ryhmässä ovat Mercedes-Benz E-sarja, Volvo S60/V60 ja BMW Z4.Dekran selvityksen mukaan vuonna 2009 esitelty Mercedes-Benz E-sarja (W212) on laadukkaampi kuin vuonna 2002 esitelty edeltäjämalli (W211).Nykyinen ”taksimersu” osoittautui koko raportin parhaaksi automalliksi kun tulokset suhteutetaan ajomäärään. Auton ikään perustuvissa selvityksissä E-sarja ei ole ollut lähelläkään kärkeä, koska ison mersun ajomäärä on ollut merkittävästi suurempi kuin keskiarvoautossa.Myös vuonna 2007 esitelty Mercedes-Benz C-sarja (W204) osoittautui merkittävästi edeltäjäänsä (W203) laadukkaammaksi.Pikkuautojen kärkeä Audi, Toyota ja MazdaAudi, Toyota ja Mazda ovat pikkuautojen parhaat. Toyota, Mazda ja Volkswagen menestyivät alemmassa keskiluokassa, Volvo ja Audi isommassa keskiluokassa. Isot autot ovat mersun juhlaa.Tila-autoissa Ford C-Max ja Opel Meriva ja Toyota Verso olivat kärjessä. Korkeiden tila-autojen ja pakettiautojen ryhmissä Citroën, Fiat ja Renault nousivat yllätysvoittajiksi tietyissä ajomääräryhmissä.Sama malli voi kärjessä ja hännilläMielenkiintoista on se, että saman mallin eri vuosimallit voivat löytyä tilastosta joko kolmen parhaan tai kolmen huonoimman joukossa jopa samassa ajomääräryhmässä! Näissä tapauksissa uusi malli on selvästi edeltäjäänsä laadukkaampi. Lisäksi jotkut automallit ovat ikääntyessään alttiita vähäisen käytön aiheuttamille vioille, esimerkiksi takapyörien levyjarrut voivat jumittaa.Kokoluokassaan kolmen kärkeen ja kolmen häntäpäähän sijoittuneita malleja ovat Mercedes-Benz C-sarja ja E-sarja, BMW 5-sarja, 7-sarja ja Z4 sekä Fiat Doblò.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPainotus saksalaisissaSelvitys painottuu saksalaisiin merkkeihin ja malleihin, joista suuren autokannan myötä saadaan tilastoon muita laajempi mallikirjo.Kolme kärjessä ja kolme hännillä -sijoitusten yhteen laskeminen merkeittäin antaa selkeän kuvan laatueroista eri merkkien välillä.Kolme kärjessä ja kolme hännilläJaossa on sijoituksia kahdeksassa kokoluokassa, kussakin yhdeksän sijoitusta eli kolme sijoitusta kolmessa eri ajomääräryhmässä. Kolme kärjessä -sijoitukset jakautuivat merkeittäin seuraavasti: Mercedes-Benz oli kolmen kärjessä useimmin (14 kertaa), seuraavina Audi (12), Toyota (9), Volkswagen (7), BMW ja Volvo (5), Ford, Mazda, Opel ja Škoda (4), Porsche (2), Citroën ja Fiat (1).Kolmen viimeisen sijan joukossa ovat useimmin Opel (11 kertaa), seuraavina Mercedes-Benz (8), BMW ja Citroën (7), Hyundai (6), Chevrolet ja Ford (5), Fiat ja Peugeot (3), Alfa Romeo, Kia, Nissan, Renault ja Suzuki (2), Audi, Chrysler, Honda, Mazda, Mitsubishi, Seat ja Volkswagen (1).Opelin nykyiset Meriva-, Astra- ja Insignia-mallit ovat laadukkaita ja vähävikaisia, mutta 2000-luvun alkupuolen Opel-malleissa, Vectra, Tigra ja Agila, oli runsaasti vikoja.Mersujen laatu on kohentunut 2000-luvun alkupuolen tilanteesta, jolloin uutuustulva johti lastentauteihin. Fordin Fiesta on luotettava, mutta Tourneo Connect vikaherkkä.Etelä-korealaiset merkit (Hyundai, Kia ja Daewoo/Chevrolet) eivät ole kärkitiloja hätyytelleet. Erityisesti 2000-luvun alun pikkuautot ja katumaasturit ovat häntäpäässä. Lisäksi Daewoo/Chevrolet Nubira menestyi kehnosti, samoin Hyundai Matrix. Uudemmissa malleissa on havaittavissa selvää laadun parannusta, esimerkiksi Hyundai ix35.15 miljonaa katsastustaDekra on toiseksi suurin katsastusketju Saksassa. Tuorein helmikuun lopussa ilmestynyt Dekra-raportti perustuu 15 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa vuosina 2013 ja 2014.Tulokset on esitetty kokoluokittain, mikä helpottaa vertailua käytetyn auton ostajan kannalta.Auton iän sijasta tulokset on esitetty kolmessa eri ajokilometriryhmässä, alle 50 000, 50 001–100 000 ja 100 001–150 000 kilometriä.Arvosteluun vaikuttavat katsastuksessa havaitut merkittävät tekniset viat. Dekra-raportin tulokset perustuvat katsastuksessa havaittuihin teknisiin vikoihin, joilla on suuri merkitys turvallisuuteen, ympäristöön ja korjauskustannuksiin. Merkittäviä vikoja löytyy eniten jarruista, pyöräntuennasta, ohjauksesta, sähkölaitteista sekä päästöistä (pakokaasupäästöt ja öljyvuodot).Omistajan huolimattomuudesta johtuneet viat, esimerkiksi kuluneet renkaat tai lasinpyyhkimen sulat, eivät vaikuta arvosteluun.Helmikuun lopussa 2015 ilmestyneessä Dekra-raportissa ovat mukana automallit, joista saatiin vähintään tuhannen katsastuksen tiedot eri ajomääräryhmissä, mikä lisää raportin tilastollista luotettavuutta.Arvosana perustuu DMI-vikaindeksiin (Dekra Mängel Index). DMI lasketaan vähentämällä merkittävien, ison vikojen prosentit ilman vikoja -prosenttiluvusta. Mitä isompi arvo, lähempänä sataa, sitä parempi. Luku on oikeastaan ”viattomuusindeksi”.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKookkailla autoilla ajetaan enitenKatsastustilasto ei kuitenkaan kerro laatueroista ihan koko totuutta. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon - mallin laadun ohella.Ajomäärät vaihtelevat kokoluokittain. Isoilla ja edustusluokan autoilla ajetaan eniten, pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähiten.Perusraportin lisäksi löytyy myös vanhempien, yli 15-vuotiaiden autojen vikatietoja kolmessa eri ajomääräryhmässä aina 200 000 kilometriin saakka. Volyymiklassikot-osion mallikirjo yltää aina Audi 100:sta Toyota Starletiin saakka.Dekra -katsastustilasto 2015, taulukot kokoluokittain ja eri ajokilometriryhmittäin TÄÄLLÄ. Dekran verkkosivuilta mallikohtaiset vikatiedot Mallikohtaiset vikatiedot saksaksi: www.gebrauchtwagenreport.com Englanniksi: www.used-car-report.com/www.dekra.de Teksti: Timo Turkula Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle