5.3.2014

Älä osta pommia – Katso vähävikaisimmat automallit

Koko tilaston parhaaksi seulottiin Mercedes-Benzin E-sarja.

Dekra 2014 -katsastusraportti seuloo esiin autojen viat. 15 miljoonan autokatsastuksen perusteella seulottu kymmenen vähävikaisimman automallin kärki on saksalaismerkkien juhlaa. Japanilaisten menestys hiipuu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lue uusimmat Dekra -katsastustilastot alta:

Erilaisia tilastoja, erilaisia vikoja: Näin luet vikatilastoja oikein

Dekra 2014 -katsastustilasto

Mercedes-Benz E-sarja nousi parhaaksi Dekra 2014 -katsastustilaston kaikissa kolmessa autoryhmässä. Audi Q5 oli kakkonen ja Audi A5 kolmas. Koko tilaston vähävikaisimmat mallit nuorimmassa, alle 50 000 ajokilometriä ajettujen autojen ryhmässä ovat Mercedes-Benz B-sarja, Volvo S60/V60 ja Mercedes-Benz E-sarja.

Dekran tilastossa on yhdeksän kokoluokkaa, kussakin kolme ajokilometriryhmää, yhteensä 27 kategoriaa. Saksalaiset automerkit nappasivat voiton 20 ryhmässä kaikkiaan 27:stä. Japanilaisten menestys on hiukan hiipumassa. Muista kuin saksalaisista voittoon ylsivät ainoastaan Mazda, Škoda, Volvo ja Renault. Mazda, Škoda ja Renault voittivat kaksi ryhmää, Volvo yhden.

Toyota ei sijoittunut missään ryhmässä kärkeen, mutta Toyota IQ, Aygo, Yaris, Auris, Prius ja Corolla Verso löytyvät kolmen parhaan joukossa jossakin ryhmässä.

Koko tilaston 10 parasta*

SijaMalliEsiteltyViattomuusindeksi**
1Mercedes-Benz E-sarja200993,5
2Audi Q5200891
3Audi A5200788,1
4Audi A4200887,5
5Mercedes-Benz C-sarja200787,4
6Opel Insignia200885,8
7Volvo S80/V70/XC70200684,9
8BMW X5200684,3
9Mercedes-Benz S-sarja200584,2
10Audi A6200483,3
*Kokonaistilastossa kaikki kolme ajokilometriryhmää 0–50 000 km, 50 000–100 000 km ja 100 000–150 000 km, tulos on niiden keskiarvo.
** prosenttia, ilman merkittäviä vikoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ikä ei ratkaise

Dekra vertaa vikojen määrää ajokilometreihin, ei auton ikään. Ei ole siis ihme, että joidenkin katsastustilastojen murheenkryyni, ammattikäytössä suosittu Mersu E-sarja voitti luokkansa kaikissa ikäryhmissä nousten koko tilaston parhaaksi automalliksi.

Mersun B-sarja oli koko tilaston vähävikaisin automalli viattomuusindeksillä 99,2 prosenttia.

Myös Audi menestyi mainiosti voittaen viisi ryhmää. Premium-merkkien vahvan panoksen täydensi BMW voittamalla kolme ryhmää. Volkkari oli paras neljässä ryhmässä.

Tulosten suurin yllätys on Renault’n voitto kahdessa ryhmässä. Uusimpien Renault-mallien laadun paraneminen on näkynyt muissakin luotettavuustutkimuksissa.

Korealaiset eivät yltäneet kärkisijoille lukuun ottamatta Hyundai ix35:n viidettä sijaa katumaasturien alle 50 000 kilometriä ajettujen ryhmässä.

Kokoluokkien parhaat*

LuokkaMalliEsiteltyViattomuusindeksi**
PikkuautotAudi A1201096,4
Pienempi keskiluokkaBMW 1-sarja201196,8
Isompi keskiluokkaVolvo S60/V60201098,7
Isot autot ja edustusluokkaMercedes-Benz E-sarja200997,4
Tila-autotMercedes-Benz B-sarja201199,2
Pakettiautomaiset tila-autotŠkoda Roomster200683,1
Katumaasturit ja maasturitMercedes-Benz GLK200895
Urheiluautot ja avoautotBMW Z4200997,2
PakettiautotRenault Master201083,1
*Tilaston parhaat mallit kokoluokittain (ajokilometriryhmä 0–50 000 km)
**prosenttia, ilman merkittäviä vikoja.

Kilometrien mukaan ryhmiin

Auton iän sijasta Dekra jaottelee tulokset kolmeen eri ryhmään, jotka ovat alle 50 000, 50 000–100 000 ja 100 000–150 000 kilometriä ajetut autot.

Ajokilometrimäärä vuosimallien sijasta lisää tilaston luotettavuutta. Automallit on asetettu ajosuoritteen mukaan samalle viivalle. Ajomäärät vaihtelevat merkittävästi kokoluokittain,  isommilla autoilla ajetaan eniten, pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähiten.

Dekra on toiseksi suurin katsastusketju Saksassa. Helmikuussa 2014 ilmestynyt uusin Dekra-raportti perustuu peräti 15 miljoonaan katsastukseen Saksassa vuosina 2012 ja 2013.

Mukana ovat mallit, joista saatiin vähintään 1 000 yksilön tiedot jokaisessa ajokilometriryhmässä, mikä lisää raportin tilastollista luotettavuutta.

Tulokset on esitetty kokoluokittain, mikä helpottaa vertailua käytetyn auton ostajan kannalta.

Vikaraportissa on kahdeksan henkilöautojen kokoluokkaa pikkuautoista maastureihin. Mukana ovat myös pakettiautot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyötytietoa käytetyn ostajalle

Dekra-raportin tulokset perustuvat katsastuksessa havaittuihin teknisiin vikoihin, joilla on suuri merkitys turvallisuuteen, ympäristöön ja korjauskustannuksiin. Merkittäviä, isoja vikoja löytyy eniten jarruista, pyöräntuennasta, ohjauksesta, sähkölaitteista ja päästöistä (moottori ja pakoputkisto).

Omistajan huolimattomuudesta johtuvat viat eivät vaikuta arvosteluun. Tällaisia vikoja ovat esimerkiksi liian vanha ensiapulaukku, kuluneet renkaat ja huonokuntoiset lasinpyyhkimet. Niiden kunto riippuu enemmän omistajan huolellisuudesta kuin automallin laadusta.

Näillä eväillä Dekra-raportti kertoo automallien teknisen laadun eroista tarkemmin kuin moni muu katsastusraportti.

Raportti koskee Saksan olosuhteita, mutta on hyödyllinen myös suomalaiselle auton ostajalle ja käyttäjälle. Perusteellinen raportti paljastaa automallien tyyppivikoja, jotka ilmenevät kilometrien myötä, vaikka ajo-olosuhteet ovatkin erilaiset.

Katsastuksessa havaitut tekniset viat ovat erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat. Katsastuksessa havaitut isot viat keskittyvät useimmiten jarruihin, pyöräntuentaan, ohjaukseen ja alustaan.

Tielle pysäyttävät viat ovat yleensä sähkölaitevikoja, yleensä akun, laturin tai käynnistysmoottorin vikoja. Toukokuussa 2014 ilmestyvä saksalainen ADAC-tiepalveluraportti selvittää suosittujen automallien tielle jättävät viat ja siten se oivallisesti täydentää katsastusraportteja.

Apua käytetyn valintaan

Mallikohtaiset vikatiedot löytyvät Dekran nettipalvelusta. Tarjolla on myös sovellukset älypuhelimiin ja tabletteihin. Dekra-raportin sisältävä Auto, Motor und Sport –lehden erikoisnumero on saatavana maaliskuusta 2014 alkaen myös Suomessa.

Verkkopalvelun käyttö on helppoa. Ensiksi valitaan kokoluokka, sen jälkeen mallisarja ja ajokilometriryhmä. Käyttäjä voi vertailla neljän eri mallisarjan tietoja rinnakkain. Arvosana perustuu DMI-vikaindeksiin (Dekra Mängel Index), joka kertoo auton vikaherkkyydestä ja viattomuudesta. Mallin sijoitus luokassaan ja vikakohteittain on merkitty värisymbolein, vihreä on keskiarvoa parempi ja punainen huonompi.

Mallikirjo yltää suomalaisille tutuista Nissan Almerasta aina Toyota Starletiin. Suurin ajokilometriryhmä on 150 000–200 000 kilometriä ajetut autot.

Isot pärjäävät, pienet ongelmallisia

Mielenkiintoista on, että isojen autojen parhaan viattomuusindeksi on peräti 89,8 vielä 100 000–150 000 ajokilometrin ryhmässä, isossa keskiluokassa luku on hyvä 82,8 prosenttia ja pienemmässä  keskiluokassa kohtalainen 73,8.

Pikkuautojen parhaalla viattomuusindeksi on ainoastaan 64,7 prosenttia, tila-autojen parhaalla 63,5 urheiluautojen parhaalla 57,1 ja pakettiautomaisten tila-autojen parhaalla vain 47,3 prosenttia.

Parhaat isot ja keskiluokan autot säilyvät vähävikaisina suurillakin ajomäärillä. Sen sijaan pikkuautojen, urheiluautojen, tila-autojen ja ennen kaikkea pakettiautomaisten tila-autojen kunto repsahtaa nopeasti ajomäärän ylittäessä 100 000 kilometriä. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi kokoluokkien parasta kolmessa ajokilometriryhmässä

SijaMalliEsiteltyViattomuusindeksi**
Pikkuautot
0–50 000 km
1Audi A1201096,4
2Mazda 2200793,4
3Toyota IQ200892,9
4Ford Fiesta200889,1
5                                                       Toyota Yaris                2006                            89,0
50 000–100 000 km
1Mazda 2200784,1
2Volkswagen Polo200979,4
3Ford Fiesta200877,7
4Honda Jazz200876,5
5Mini200675,4
100 000–150 000 km
1Mini200664,7
2Toyota Yaris200663,5
3Toyota Aygo200554,3
4Škoda Fabia200753,6
5Citroën C1200551,9
Pienempi keskiluokka
0–50 000 km
1BMW 1-sarja201196,8
2Ford Focus201096,2
2Toyota Prius200996,2
4Mazda 3200993,3
5Opel Astra200993,2
50 000–100 000 km
1Mazda 3200986
2Volkswagen Golf VI200883,7
3Toyota Prius200382,6
4Opel Astra200981,3
5Toyota Auris200781,2
100 000–150 000 km
1Volkswagen Golf VI200873,8
2Toyota Auris200770,4
3Volkswagen Jetta200570,1
4Honda Civic200665,6
5Volvo S40/V50/C70200463,6
Isompi keskiluokka
0–50 000 km
1Volvo S60/V60201098,7
2BMW 3-sarja201196,3
3Seat Exeo200995,1
4Toyota Avensis200994,8
5Mercedes-Benz C-sarja200794,6
50 000–100 000 km
1BMW 3-sarja201189,7
2Audi A5200788
3Audi A4200887,6
4Mercedes-Benz C-sarja200787,3
5Toyota Avensis200986,1
100 000–150 000 km
1Audi A5200782,8
2Audi A4200881,8
3Mercedes-Benz C-sarja200780,2
4Opel Insignia200878,6
5BMW 3-sarja200568,8
Isot autot ja edustusluokka
0–50 000 km
1Mercedes-Benz E-sarja200997,4
2Audi A6201194
3BMW 7-sarja200893,9
4BMW 5-sarja200993,8
5Mercedes-Benz S-sarja200593,1
50 000–100 000 km
1Mercedes-Benz E-sarja200993,2
2BMW 5-sarja200988
3Volkswagen Phaeton200287,6
4Škoda Superb200887,1
5BMW 7-sarja200886,5
100 000–150 000 km
1Mercedes-Benz E-sarja200989,8
2Volvo S80/V70/XC70200676,6
3Mercedes-Benz S-sarja200575,5
4Audi A6200474,6
5Audi A8200273
Tila-autot
0–50 000 km
1Mercedes-Benz B-sarja201199,2
2Ford C-Max201096,2
3Volkswagen Sharan201095,8
4Opel Meriva201094,4
5Toyota Verso200992,5
50 000–100 000 km
1Renault Scénic200982,8
2Toyota Corolla Verso200478,1
3Suzuki SX4200676,9
4Volkswagen Golf Plus200576,8
5Mercedes-Benz R-sarja200575,4
100 000–150 000 km
1Volkswagen Golf Plus200563,5
2Toyota Corolla Verso200462,8
3Mercedes-Benz B-sarja200562,7
4Ford Galaxy / S-Max200661,5
5Opel Zafira200558,8
Korkeat, pakettiautosta kehitetyt tila-autot
0–50 000 km
1Škoda Roomster200683,1
2Fiat Doblò201081,2
3Citroën Nemo200780,9
4Peugeot Partner200879,3
4Volkswagen Bus200379,3
50 000–100 000 km
1Škoda Roomster200665,8
2Citroën Berlingo200863,8
2Peugeot Partner200863,8
4Volkswagen Bus200361,6
5Mercedes-Benz Viano200360,9
100 000–150 000 km
1Volkswagen Caddy200347,3
2Škoda Roomster200646
3Volkswagen Bus200345,7
4Mercedes-Benz Viano200344,4
5Renault Trafic200122,2
Maasturit ja katumaasturit
0–50 000 km
1Mercedes-Benz GLK200895
2Volvo XC60200894,6
3BMW X1200994,4
4Audi Q5200894,2
5Hyundai ix35200993,3
50 000–100 000 km
1Audi Q5200890,9
2Volvo XC60200890,5
3Mercedes-Benz GLK200890,1
4BMW X1200988,5
5BMW X5200585,3
100 000–150 000 km
1Audi Q5200887,8
2BMW X5200675,9
3Porsche Cayenne200274,6
4Volkswagen Tiguan200773,1
5Audi Q7200570,8
Urheiluautot ja avoautot
0–50 000 km
1BMW Z4200997,2
2Porsche 911200492
3Audi TT200690,6
3Mercedes-Benz SLK200490,6
5Mercedes-Benz SL200190,1
50 000–100 000 km
1Audi TT200684,7
2Volkswagen Scirocco200882,2
3Porsche 911200480,8
4BMW 6-sarja200380
5Volkswagen Eos200677,6
100 000–150 000 km
1Mercedes-Benz SLK200457,1
2Mercedes-Benz SL200156,9
3Porsche Boxster/Cayman199655,8
4Volkswagen Eos200650,1
5BMW Z4200245,5
Pakettiautojen kolme parasta
0–50 000 km
1Renault Master2010
2Volkswagen Crafter2006
3Mercedes-Benz Sprinter2006
50 000–100 000 km
1Mercedes-Benz Sprinter2006
2Volkswagen Crafter2006
3Fiat Ducato2006
100 000–150 000 km
1Volkswagen Crafter2006
2Mercedes-Benz Sprinter2006
3Ford Transit2006

**prosenttia, ilman merkittäviä vikoja.

Teksti: Timo Turkula Kuva: Marko Jokela

Mallikohtaiset vikatiedot englanniksi ja saksaksi.

Lähteet: Dekra, Auto, Motor und Sport nro 5/2014, ilmestynyt Saksassa 20.2.2014

Luetuimmat