5.3.2014 Liikenne Älä osta pommia – Katso vähävikaisimmat automallit Koko tilaston parhaaksi seulottiin Mercedes-Benzin E-sarja. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dekra 2014 -katsastusraportti seuloo esiin autojen viat. 15 miljoonan autokatsastuksen perusteella seulottu kymmenen vähävikaisimman automallin kärki on saksalaismerkkien juhlaa. Japanilaisten menestys hiipuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue uusimmat Dekra -katsastustilastot alta:Dekra 2017 Dekra 2016 Dekra 2015Erilaisia tilastoja, erilaisia vikoja: Näin luet vikatilastoja oikeinDekra 2014 -katsastustilastoMercedes-Benz E-sarja nousi parhaaksi Dekra 2014 -katsastustilaston kaikissa kolmessa autoryhmässä. Audi Q5 oli kakkonen ja Audi A5 kolmas. Koko tilaston vähävikaisimmat mallit nuorimmassa, alle 50 000 ajokilometriä ajettujen autojen ryhmässä ovat Mercedes-Benz B-sarja, Volvo S60/V60 ja Mercedes-Benz E-sarja.Dekran tilastossa on yhdeksän kokoluokkaa, kussakin kolme ajokilometriryhmää, yhteensä 27 kategoriaa. Saksalaiset automerkit nappasivat voiton 20 ryhmässä kaikkiaan 27:stä. Japanilaisten menestys on hiukan hiipumassa. Muista kuin saksalaisista voittoon ylsivät ainoastaan Mazda, Škoda, Volvo ja Renault. Mazda, Škoda ja Renault voittivat kaksi ryhmää, Volvo yhden.Toyota ei sijoittunut missään ryhmässä kärkeen, mutta Toyota IQ, Aygo, Yaris, Auris, Prius ja Corolla Verso löytyvät kolmen parhaan joukossa jossakin ryhmässä.Koko tilaston 10 parasta*SijaMalliEsiteltyViattomuusindeksi**1Mercedes-Benz E-sarja200993,52Audi Q52008913Audi A5200788,14Audi A4200887,55Mercedes-Benz C-sarja200787,46Opel Insignia200885,87Volvo S80/V70/XC70200684,98BMW X5200684,39Mercedes-Benz S-sarja200584,210Audi A6200483,3*Kokonaistilastossa kaikki kolme ajokilometriryhmää 0–50 000 km, 50 000–100 000 km ja 100 000–150 000 km, tulos on niiden keskiarvo. ** prosenttia, ilman merkittäviä vikoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIkä ei ratkaiseDekra vertaa vikojen määrää ajokilometreihin, ei auton ikään. Ei ole siis ihme, että joidenkin katsastustilastojen murheenkryyni, ammattikäytössä suosittu Mersu E-sarja voitti luokkansa kaikissa ikäryhmissä nousten koko tilaston parhaaksi automalliksi.Mersun B-sarja oli koko tilaston vähävikaisin automalli viattomuusindeksillä 99,2 prosenttia.Myös Audi menestyi mainiosti voittaen viisi ryhmää. Premium-merkkien vahvan panoksen täydensi BMW voittamalla kolme ryhmää. Volkkari oli paras neljässä ryhmässä.Tulosten suurin yllätys on Renault’n voitto kahdessa ryhmässä. Uusimpien Renault-mallien laadun paraneminen on näkynyt muissakin luotettavuustutkimuksissa.Korealaiset eivät yltäneet kärkisijoille lukuun ottamatta Hyundai ix35:n viidettä sijaa katumaasturien alle 50 000 kilometriä ajettujen ryhmässä.Kokoluokkien parhaat*LuokkaMalliEsiteltyViattomuusindeksi**PikkuautotAudi A1201096,4Pienempi keskiluokkaBMW 1-sarja201196,8Isompi keskiluokkaVolvo S60/V60201098,7Isot autot ja edustusluokkaMercedes-Benz E-sarja200997,4Tila-autotMercedes-Benz B-sarja201199,2Pakettiautomaiset tila-autotŠkoda Roomster200683,1Katumaasturit ja maasturitMercedes-Benz GLK200895Urheiluautot ja avoautotBMW Z4200997,2PakettiautotRenault Master201083,1*Tilaston parhaat mallit kokoluokittain (ajokilometriryhmä 0–50 000 km) **prosenttia, ilman merkittäviä vikoja.Kilometrien mukaan ryhmiinAuton iän sijasta Dekra jaottelee tulokset kolmeen eri ryhmään, jotka ovat alle 50 000, 50 000–100 000 ja 100 000–150 000 kilometriä ajetut autot.Ajokilometrimäärä vuosimallien sijasta lisää tilaston luotettavuutta. Automallit on asetettu ajosuoritteen mukaan samalle viivalle. Ajomäärät vaihtelevat merkittävästi kokoluokittain, isommilla autoilla ajetaan eniten, pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähiten.Dekra on toiseksi suurin katsastusketju Saksassa. Helmikuussa 2014 ilmestynyt uusin Dekra-raportti perustuu peräti 15 miljoonaan katsastukseen Saksassa vuosina 2012 ja 2013.Mukana ovat mallit, joista saatiin vähintään 1 000 yksilön tiedot jokaisessa ajokilometriryhmässä, mikä lisää raportin tilastollista luotettavuutta.Tulokset on esitetty kokoluokittain, mikä helpottaa vertailua käytetyn auton ostajan kannalta.Vikaraportissa on kahdeksan henkilöautojen kokoluokkaa pikkuautoista maastureihin. Mukana ovat myös pakettiautot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyötytietoa käytetyn ostajalleDekra-raportin tulokset perustuvat katsastuksessa havaittuihin teknisiin vikoihin, joilla on suuri merkitys turvallisuuteen, ympäristöön ja korjauskustannuksiin. Merkittäviä, isoja vikoja löytyy eniten jarruista, pyöräntuennasta, ohjauksesta, sähkölaitteista ja päästöistä (moottori ja pakoputkisto).Omistajan huolimattomuudesta johtuvat viat eivät vaikuta arvosteluun. Tällaisia vikoja ovat esimerkiksi liian vanha ensiapulaukku, kuluneet renkaat ja huonokuntoiset lasinpyyhkimet. Niiden kunto riippuu enemmän omistajan huolellisuudesta kuin automallin laadusta.Näillä eväillä Dekra-raportti kertoo automallien teknisen laadun eroista tarkemmin kuin moni muu katsastusraportti.Raportti koskee Saksan olosuhteita, mutta on hyödyllinen myös suomalaiselle auton ostajalle ja käyttäjälle. Perusteellinen raportti paljastaa automallien tyyppivikoja, jotka ilmenevät kilometrien myötä, vaikka ajo-olosuhteet ovatkin erilaiset.Katsastuksessa havaitut tekniset viat ovat erilaisia kuin tielle pysäyttävät tekniset viat. Katsastuksessa havaitut isot viat keskittyvät useimmiten jarruihin, pyöräntuentaan, ohjaukseen ja alustaan.Tielle pysäyttävät viat ovat yleensä sähkölaitevikoja, yleensä akun, laturin tai käynnistysmoottorin vikoja. Toukokuussa 2014 ilmestyvä saksalainen ADAC-tiepalveluraportti selvittää suosittujen automallien tielle jättävät viat ja siten se oivallisesti täydentää katsastusraportteja.Apua käytetyn valintaanMallikohtaiset vikatiedot löytyvät Dekran nettipalvelusta. Tarjolla on myös sovellukset älypuhelimiin ja tabletteihin. Dekra-raportin sisältävä Auto, Motor und Sport –lehden erikoisnumero on saatavana maaliskuusta 2014 alkaen myös Suomessa.Verkkopalvelun käyttö on helppoa. Ensiksi valitaan kokoluokka, sen jälkeen mallisarja ja ajokilometriryhmä. Käyttäjä voi vertailla neljän eri mallisarjan tietoja rinnakkain. Arvosana perustuu DMI-vikaindeksiin (Dekra Mängel Index), joka kertoo auton vikaherkkyydestä ja viattomuudesta. Mallin sijoitus luokassaan ja vikakohteittain on merkitty värisymbolein, vihreä on keskiarvoa parempi ja punainen huonompi.Mallikirjo yltää suomalaisille tutuista Nissan Almerasta aina Toyota Starletiin. Suurin ajokilometriryhmä on 150 000–200 000 kilometriä ajetut autot.Isot pärjäävät, pienet ongelmallisiaMielenkiintoista on, että isojen autojen parhaan viattomuusindeksi on peräti 89,8 vielä 100 000–150 000 ajokilometrin ryhmässä, isossa keskiluokassa luku on hyvä 82,8 prosenttia ja pienemmässä keskiluokassa kohtalainen 73,8.Pikkuautojen parhaalla viattomuusindeksi on ainoastaan 64,7 prosenttia, tila-autojen parhaalla 63,5 urheiluautojen parhaalla 57,1 ja pakettiautomaisten tila-autojen parhaalla vain 47,3 prosenttia.Parhaat isot ja keskiluokan autot säilyvät vähävikaisina suurillakin ajomäärillä. Sen sijaan pikkuautojen, urheiluautojen, tila-autojen ja ennen kaikkea pakettiautomaisten tila-autojen kunto repsahtaa nopeasti ajomäärän ylittäessä 100 000 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViisi kokoluokkien parasta kolmessa ajokilometriryhmässäSijaMalliEsiteltyViattomuusindeksi**Pikkuautot0–50 000 km1Audi A1201096,42Mazda 2200793,43Toyota IQ200892,94Ford Fiesta200889,15 Toyota Yaris 2006 89,050 000–100 000 km1Mazda 2200784,12Volkswagen Polo200979,43Ford Fiesta200877,74Honda Jazz200876,55Mini200675,4100 000–150 000 km1Mini200664,72Toyota Yaris200663,53Toyota Aygo200554,34Škoda Fabia200753,65Citroën C1200551,9Pienempi keskiluokka0–50 000 km1BMW 1-sarja201196,82Ford Focus201096,22Toyota Prius200996,24Mazda 3200993,35Opel Astra200993,250 000–100 000 km1Mazda 32009862Volkswagen Golf VI200883,73Toyota Prius200382,64Opel Astra200981,35Toyota Auris200781,2100 000–150 000 km1Volkswagen Golf VI200873,82Toyota Auris200770,43Volkswagen Jetta200570,14Honda Civic200665,65Volvo S40/V50/C70200463,6Isompi keskiluokka0–50 000 km1Volvo S60/V60201098,72BMW 3-sarja201196,33Seat Exeo200995,14Toyota Avensis200994,85Mercedes-Benz C-sarja200794,650 000–100 000 km1BMW 3-sarja201189,72Audi A52007883Audi A4200887,64Mercedes-Benz C-sarja200787,35Toyota Avensis200986,1100 000–150 000 km1Audi A5200782,82Audi A4200881,83Mercedes-Benz C-sarja200780,24Opel Insignia200878,65BMW 3-sarja200568,8Isot autot ja edustusluokka0–50 000 km1Mercedes-Benz E-sarja200997,42Audi A62011943BMW 7-sarja200893,94BMW 5-sarja200993,85Mercedes-Benz S-sarja200593,150 000–100 000 km1Mercedes-Benz E-sarja200993,22BMW 5-sarja2009883Volkswagen Phaeton200287,64Škoda Superb200887,15BMW 7-sarja200886,5100 000–150 000 km1Mercedes-Benz E-sarja200989,82Volvo S80/V70/XC70200676,63Mercedes-Benz S-sarja200575,54Audi A6200474,65Audi A8200273Tila-autot0–50 000 km1Mercedes-Benz B-sarja201199,22Ford C-Max201096,23Volkswagen Sharan201095,84Opel Meriva201094,45Toyota Verso200992,550 000–100 000 km1Renault Scénic200982,82Toyota Corolla Verso200478,13Suzuki SX4200676,94Volkswagen Golf Plus200576,85Mercedes-Benz R-sarja200575,4100 000–150 000 km1Volkswagen Golf Plus200563,52Toyota Corolla Verso200462,83Mercedes-Benz B-sarja200562,74Ford Galaxy / S-Max200661,55Opel Zafira200558,8Korkeat, pakettiautosta kehitetyt tila-autot0–50 000 km1Škoda Roomster200683,12Fiat Doblò201081,23Citroën Nemo200780,94Peugeot Partner200879,34Volkswagen Bus200379,350 000–100 000 km1Škoda Roomster200665,82Citroën Berlingo200863,82Peugeot Partner200863,84Volkswagen Bus200361,65Mercedes-Benz Viano200360,9100 000–150 000 km1Volkswagen Caddy200347,32Škoda Roomster2006463Volkswagen Bus200345,74Mercedes-Benz Viano200344,45Renault Trafic200122,2Maasturit ja katumaasturit0–50 000 km1Mercedes-Benz GLK2008952Volvo XC60200894,63BMW X1200994,44Audi Q5200894,25Hyundai ix35200993,350 000–100 000 km1Audi Q5200890,92Volvo XC60200890,53Mercedes-Benz GLK200890,14BMW X1200988,55BMW X5200585,3100 000–150 000 km1Audi Q5200887,82BMW X5200675,93Porsche Cayenne200274,64Volkswagen Tiguan200773,15Audi Q7200570,8Urheiluautot ja avoautot0–50 000 km1BMW Z4200997,22Porsche 9112004923Audi TT200690,63Mercedes-Benz SLK200490,65Mercedes-Benz SL200190,150 000–100 000 km1Audi TT200684,72Volkswagen Scirocco200882,23Porsche 911200480,84BMW 6-sarja2003805Volkswagen Eos200677,6100 000–150 000 km1Mercedes-Benz SLK200457,12Mercedes-Benz SL200156,93Porsche Boxster/Cayman199655,84Volkswagen Eos200650,15BMW Z4200245,5Pakettiautojen kolme parasta0–50 000 km1Renault Master20102Volkswagen Crafter20063Mercedes-Benz Sprinter200650 000–100 000 km1Mercedes-Benz Sprinter20062Volkswagen Crafter20063Fiat Ducato2006100 000–150 000 km1Volkswagen Crafter20062Mercedes-Benz Sprinter20063Ford Transit2006**prosenttia, ilman merkittäviä vikoja.Teksti: Timo Turkula Kuva: Marko JokelaMallikohtaiset vikatiedot englanniksi ja saksaksi.Lähteet: Dekra, Auto, Motor und Sport nro 5/2014, ilmestynyt Saksassa 20.2.2014 Lue lisää Kaikki artikkelit 23.1.2025 Liikenne Turvavyö suojaa ihmiskehoa musertavilta voimilta 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Liikenne Rekisterikilpiin näkyviä muutoksia – Y-kirjain uusiksi, traktorimönkijöille uusi kilpityyppi 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 4.12.2024 Liikenne Bussivuoro Paltamosta Kajaaniin kello 16.10 jatkuu ainakin kesään 2026 29.11.2024 Pyöräily Testi: Pyöräilijälle kaikki näkyvyyttä edistävät varusteet ovat tarpeen – jarruvalo ja vilkut kypärässä ovat yksi keino Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta