7.11.2018 Liikenne Yhteiskäyttöisiä sähköpotkulautoja Helsinkiin – myös kuopattu kutsuliikenne tekee paluun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusien liikkumispalvelujen pilotteja päästään näillä näkymin kokeilemaan HSL-alueella ensi vuonna. HSL-alueen joukkoliikenteeseen tulee pian kaksi uutta liikkumisvaihtoehtoa: kutsulla saapuvat kyydit ja kaupunkipotkulaudat. HSL kertoo aloittavansa molempien pilotoinnin ensi vuonna yhdessä IdeaLab-kilpailun voittaneiden yritysten kanssa. Kilpailussa parhaiten pärjäsivät ViaVan Technologies B.V. ja Samocat Sharing Oy. Palkintopotissa oli jaossa kaikkiaan miljoona euroa kehitysrahaa uusiin liikkumisen kokeiluihin. Kilpailun tuomaristo palkitsi voittajat ja HSL:n hallitus sinetöi valinnat hankintapäätöksellään. HSL aloittaa neuvottelut pilottien toteutuksesta voittajien kanssa heti. Jos kaikki menee suunnitellusti, uudet liikkumispilotit alkavat ensi vuonna. Pilottien toteutuminen varmistuu, kun HSL ja voittajat allekirjoittavat hankintasopimukset tämän vuoden aikana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kyydinjakopalvelupilotti Espoon alueelle ViaVan Technologies B.V. pääsee pilotoimaan taksin ja joukkoliikenteen parhaita puolia yhdistelevää ja kutsuun perustuvaa kyydinjakopalvelua, jonka työnimi on Espoo on Demand. Pilotin kerrotaan täydentävän HSL:n joukkoliikennettä tuomalla joustoa etenkin alueen työmatkalaisten ja asukkaiden liikkumiseen. Pilotti aloitetaan kahdeksalla ajoneuvolla ja kyyti maksaa alustavien kaavailujen mukaan vitosen. – Palvelussa yhdistyvät eri liikennemuotojen parhaat puolet: kyyti ovelta ovelle – tai vaikka lähimmälle metroasemalle – onnistuu lähes yhtä joustavasti ja nopeasti kuin taksilla tai omalla autolla. Kyytien yhdistelyn johdosta matka on edullinen eikä asiakkaan tarvitse etsiä pysäköintipaikkaa tai maksaa parkkimaksuja, sanoo IdeaLab-tuomariston jäsen Jouni Wallander Solita Oy:stä. Espoo On Demand -palvelussa matkustaja tilaa kyydin mobiilisovelluksella määrättyyn paikkaan. Asiakas voi tilata kyydin joko etukäteen tai juuri silloin kun tarve iskee. Ajoneuvo noutaa matkustajan lähistöllä olevalta virtuaaliselta bussipysäkiltä. Taustajärjestelmän algoritmit yhdistelevät matkustajat ja reitit siten, että matkustaja pääsee mahdollisimman nopeasti määränpäätään lähinnä olevalla virtuaalipysäkille. Sähköpotkulauta vauhtiin HSL ja Samocat Sharing Oy tuovat ensi kesänä taitettavat potkulaudat ja sähköpotkulaudat ensimmäistä kertaa laajamittaisesti asukkaiden ja matkailijoiden testattavaksi HSL-alueelle. – Kevyet ja helppokäyttöiset potkulaudat täydentävät joukkoliikennettä ja kaupunkipyöräpalvelua, sanoo tuomariston jäsen Tiina Kähö Smart & Clean –säätiöstä. Potkulaudat ovat HSL:n mukaan näppärä lisä lyhyille, alle kahden kilometrin matkoille. – Palvelu on hieno esimerkki tulevaisuuden micromobility-palveluista. Potkulauta on kätevä kulkutapa matkan ensimmäisille tai viimeisille kilometreille. Kokoontaittuvan laudan voi myös helposti ottaa mukaan vaikka metroon tai bussiin, sanoo Tiina Kähö. Alustavan suunnitelman mukaan 50 potkulauta-asemaa sijoitellaan etenkin keskusta-alueille. Palvelua käytetään ainakin pilottivaiheessa erillisellä sovelluksella. – Ihmiset ovat rakastuneet HSL-alueen kaupunkipyöriin. Kaupunkilaisten yhteiset potkulaudat jatkavat samaa hyvää menoa: omin voimin liikkuminen on nautinnollista ja terveellistä ja asioiden jakamisella vähennämme tarvetta ostaa omaksi ja kuluttaa ympäristöä, sanoo HSL:n osastonjohtaja Mari Flink. Maailmalla potkulautoja on testattu ja Espoossakin on ollut pieni kokeilu. – Nyt tarkoituksena on selvittää, toimisiko tämä koko HSL-alueella. Ehkä tämä inspiroi ihmisiä potkaisemaan itsensä tukka hulmuten kesäiltaan – ja jättämään auton useammin kotiin. Pilotista pysyväksi palveluksi? HSL:n kesäkuussa käynnistyneellä IdeaLab-kilpailulla etsittiin kiinnostavia ja HSL:n palveluita uudistavia liikkumisen ratkaisuja. Kilpailuun lähetettiin 26 hakemusta. – Etsimme kilpailulla palveluita, jotka saavat ihmiset innostumaan ja tekevät Helsingin seudun asukkaiden arjesta ja liikkumisesta helppoa ja sujuvaa. Näyttää siltä, että onnistuimme hienosti, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi. HSL:n IdeaLab-kilpailu herätti kiinnostusta sekä Suomessa että ulkomailla. – Saimme monipuolisia ja tosi laadukkaita ehdotuksia, joista toivottavasti voittajien lisäksi saadaan muitakin eri tavoilla jalostumaan uusiksi palveluiksi HSL-alueelle. Näyttää siltä, että oli juuri oikea valinta toteuttaa tämä haastemuotoisena ja antaa osallistujille vapaus tarjota erilaisia toimivia ratkaisuja nykyisten liikkumisen palvelujen täydentämiseksi. Olemme saaneet kisasta valtavasti positiivista palautetta yrityksiltä, kisaa vetänyt HSL:n MaaS-projektipäällikkö Jemina Uusitalo sanoo. Lähde: HSL Kuvituskuvat: Moottorin arkisto / Lauri Ahtiainen ja Antti Hentinen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 15.3.2024 Liikenne Lähitaksi: kuluttajille keskiössä turvallisuus ja selkeä hinnoittelu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta