1.11.2017

YIT ja VR Track rakentamaan jättimäistä Raide-Jokeria – kokonaisbudjetti 275 miljoonaa euroa

HKL:n johtokunta ja Espoon kaupungin teknisen toimen johtaja ovat päättäneet valita YIT:n ja VR Trackin muodostaman ehdokasryhmittymän Raide-Jokerin rakennusurakoitsijaksi. Hankkeen kokonaisbudjetti on 275 miljoonaa euroa.

Päätös pääkaupunkiseudun kasvua tukevaksi arvioidun Raide-Jokeri -pikaraitiotien rakennusurakoitsijasta on vihdoin tehty. Urakka kattaa Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen kulkevan pikaraitiotien rakentamisen. Sopimus on tarkoitus allekirjoittaa marraskuun loppuun mennessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Raide-Jokerin kokonaisbudjetti on 275 miljoonaa euroa, josta rakentamiskustannusten osuus on tilaajan arvion mukaan noin 205–225 miljoonaa euroa. Tilaaja saattaa liittää urakkaan myös optioita esimerkiksi varikon rakentamisesta.

Raideyhteys kasvua vauhdittamaan

Helsingin seudun väestön ennustetaan kasvavan voimakkaasti tulevaisuudessa, mikä luo haasteita liikenteelle ja yhdyskuntarakenteelle. Raide-Jokeria pidetään tärkeimpänä poikittaisista joukkoliikennehankkeista, joka tarkoitus on lisätä matkustamisen luotettavuutta ja mukavuutta.

Nopea raideyhteys mahdollistaa aluerakentamisen tiivistämisen, jonka mielekkyys jakaa osin mielipiteitä Helsingissä. Myös raideliikenteen kankeus verrattuna esimerkiksi renkailla kulkeviin vaihtoehtoihin on herättänyt keskustelua, mutta päätöksentekoon soraäänet eivät ole juuri vaikuttaneet.

Raide-Jokeri on valmistuessaan noin 25 km pitkä pikaraitiotie Helsingin Itäkeskuksesta Pitäjänmäen ja Espoon Leppävaaran kautta Keilaniemeen. Koko osuudeltaan kaksiraiteisen radan rakennustöiden arvioidaan tämän hetkisen tiedon mukaan alkavan vuonna 2019.

Allianssimalli sitouttaa osapuolet

HKL kertoo, että jättimäinen rakennushanke toteutetaan allianssimallilla. Kaikkien toimijoiden yhteiseen sopimukseen pohjautuva toteutustapa pyrkii varmistamaan koko hankkeen edun sekä yhteisten tavoitteiden toteutumisen.

Tilaaja arvioi, että valitulla mallilla voidaan saavuttaa laadullisesti, taloudellisesti ja aikataulullisesti hyvä lopputulos.

Länsimetron epäonninen rakennushanke kummittelee myös Raide-Jokerin yllä. Vastaavat ongelmat haluttanee nyt kiertää kaukaa.

Hankkeen osapuolina toimivat Helsingin ja Espoon muodostama tilaajaorganisaatio, kesällä valittu suunnitteluryhmittymä (Ramboll, Sito ja VR Track) sekä nyt valittu urakoitsijaryhmittymä.

– Raide-Jokeri on erittäin merkittävä hanke koko pääkaupunkiseudulle. Tuomme allianssiin vankkaa osaamista modernin raitiotien rakentamisesta ja hanke tukee hienosti tavoitettamme laajentaa toimintaamme entistä vahvemmin myös kaupunkiympäristöön, kertoo VR Trackin Rakentamisen liiketoiminnan johtaja Jouni Kekäle.

– Allianssin osapuolten osaaminen luo erinomaiset puitteet hankkeen onnistumiselle. On hienoa saada olla mukana näin tärkeässä osassa pääkaupunkiseudun kaupunkikehitystä. Ihmiset haluavat arjeltaan sujuvuutta ja mukavuutta, mitä hyvillä liikenneyhteyksillä varustettu kaupunkiympäristö tarjoaa, YIT:n yksikönjohtaja Jarkko Salmenoja sanoo.

–Raide-Jokerissa on nyt erinomainen tiimi kasassa. Odotamme innolla siirtymistä projektin seuraavaan vaiheeseen, hehkuttaa puolestaan Raide-Jokerin projektijohtaja Juha Saarikoski.

Raide-Jokeri-vaunut suunnitellaan niin, että niillä voidaan liikennöidä Raide-Jokeri-linjan lisäksi Helsingin nykyisellä raitiotieverkolla sekä suunnitteilla olevilla uusilla pikaraitioteillä. Koeajojen arvioidaan alkavan vuonna 2019.

Edessä noin vuoden kehitysvaihe

Projektissa käynnistyy seuraavaksi kehitysvaihe, jossa urakoitsija, suunnittelija ja tilaaja suunnittelevat ja kehittävät rakentamisprojektin sisältöä. Samalla tarkentuvat projektin kustannukset ja aikataulu.

Noin vuoden kestävän kehitysvaiheen jälkeen siirrytään toteutusvaiheeseen, jolloin varsinainen rata rakennetaan.

Lähde: HKL Kuvitus: raidejokeri.fi ja IDIS-Desig-Oy

Luetuimmat