mainos 21.12.2018 Näin varaudut moottoriremonttiin – vinkit ja kustannukset Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Moottoriremontti on kuluerä, jota jokainen autolla liikkuva ja auton omistava pelkää. Moottorin yskähdykset tietävät useimmiten isoja investointeja sekä sitä, että kulkupeli makaa korjaamolla hoidossa hyvän aikaa. Kannattaako temppuileva moottori vaihtaa, korjauttaa vai hankkia aivan uusi menopeli? Kas siinäpä pulma. Käden käänteessä ei suureen remonttiin, kokonaan uuteen moottoriin tai autoon ei rahaa läheskään aina ole omasta takaa, mutta apuna rahoittamiseen on mahdollista käyttää esimerkiksi Saldo-lainaa. Mitä moottoriremontti maksaa? Yhtä oikeaa vastausta tähän kysymykseen ei ole, sillä kustannukset riippuvat tietenkin paljon ensinnäkin siitä, mitä vikaa uumenista löytyy. Toiseksi hinnoitteluun vaikuttaa paljon se, millainen auto on kyseessä. Autoille asetetut uudet vaatimukset voivat auton ikääntyessä aiheuttaa vikaherkkyyttä, mikä voi tulla kalliiksi ajan mittaan. Kun autoja ei enää suunnitella aikaa kestäviksi ja niiden koneistot sisältävät jo tietokoneen verran tietotekniikkaa, käy niiden korjaaminenkin kalliiksi. Korjauskustannukset voivat hypätä korkealle jo vajaan 200 000 km käytöllä. Jos alla on uudenkarhea merkkiauto ja sille on tehtävä moottoriremontti, kannattaa varautua siihen, että korjaus ei ole välttämättä edes mahdollinen. Uusiin autoihin ei aina löydy varaosia ja ainoana vaihtoehtona on koko moottorin vaihto. Kyse ei ole silloin enää pikkurahoista, vaan saa varautua useamman tuhannen euron panostukseen. Vanhan auton kuntoon laittaminen ei sekään ole edullista puuhaa, mutta koko moottorin vaihto ei välttämättä ole edessä. Korjaaminen maksaa kuitenkin satoja ja jopa pari tuhatta euroa. Esimerkiksi moottori kansiremontti voi maksaa 1500 - 2000 €. Korjaaminen on ammattimiehellekin vaativa työ ja tuntitaksa on sen mukainen. Vanhan auton kohdalla lienee paikallaan miettiä myös, paljonko autosta on maksanut, mitä siitä saisi vaihdossa ja kauanko sillä on vielä kilometrejä jäljellä. Jos kaikkeen on vastauksensa “ei paljon”, voi pohtia onko aika hankkia kokonaan uusi ajopeli. Nykyisin ei ole sanottua, että autokorjaamosta edes löytyy moottoriremonttiin pätevää ammattilaista. Tämä johtuu siitä, että moottoreiden korjaamista ei opeteta ammattikouluissa. Uusi ja monimutkainen tekniikka on lähestulkoon hävittänyt moottoreiden korjaamistyöt korjaamoista ja moni kunnostuskelpoinen moottori päätyy metallinkierrätykseen. Yskivän pelin moottoriremontti korvaa moottorin vaihto. Huolla ja varaudu remonttiin Moottoriremontti on mahdollista välttää hyvällä ja säännöllisellä huollolla. Autoon kannattaa tehdä ainakin kaksi tärkeää huoltoa, vaikka tai oikeammin etenkin jos, auto on jo kiitänyt alla useamman satatuhatta kilometriä. Mitä enemmän kiinnitetään huomiota autojen päästöjen mittaamiseen, sitä enemmän sähkö- ja hybridiautot lisääntyvät liikenteessä. Näiden huoltamiseen ei perinteisiä toimenpiteitä välttämättä tarvita, vaan huolto voi olla vain tietojärjestelmien päivittelyä. Öljynvaihto. Öljyjen vaihtaminen on yksi auton tärkeimmistä huolloista. Moottori tarvitsee oikeanlaisen voitelun ja oikean öljyn suositukset kannattaa tarkistaa autonvalmistajalta. Hyvänä muistisääntönä on 1 vuosi ja 10 - 15 tuhatta eli öljyjen vaihtaminen on suositeltavaa tehdä vuoden välein tai 10 - 15 000 kilometrin välein, kumpi vain ensin tuleekin täyteen. Öljyt on vaihdettava, sillä moottorin käydessä öljyyn sekoittuu likaa ja vettä ja sitä häviää moottorista. Jakohihnan vaihtaminen. Mikäli autossa sellainen on, on jakohihnan vaihtaminen toinen tärkeä huoltotoimenpide. Jakohihna on moottorin toiminnalle elintärkeä elementti, sillä moottori ei yksinkertaisesti toimi ilman sitä. Hihnan vaihtovälin voi tarkistaa valmistajan ohjekirjasta, mutta yleensä se on 90 - 200 000 kilometriä (tai määrätty määrä vuosia). Jakohihnan katkeamisella on dramaattiset seuraukset, moottori leikkaa kiinni ja siihen voi joutua tekemään tuhansien eurojen huollon ja uuden moottorin vaihto voi olla edessä pahimmassa tapauksessa. Moni automerkki investoi sähköautojen kehittämiseen ja niitä sekä hybridiautoja tulee markkinoille yhä enemmän myös jokamiehen kukkarolle sopivissa hintaluokissa. Vaikka moni maallikko toisin luulee, voi sähköauton huoltaminen olla edullisempaa kuin perinteisen bensa- tai diesel-käyttöisen auton vastaavat toimenpiteet. Sähköautojen tekniikka on yksinkertaisempaa ja niiden huoltotarve on polttomoottoriautoja vähäisempää. Polttomoottorit historiaa Moottorien ja autojen huoltaminen muuttaa muotoaan sitä mukaan, mitä enemmän sähköautot yleistyvät liikenteessä. Nyt esitetyn mietinnön mukaan liikenteen päästöistä on päästävä kokonaan jo parissa kymmenessä vuodessa. Kyseinen ilmastoraportti on saanut kritiikkiä osakseen eikä sen metodeja pidetä toteuttamiskelpoisina. Kokonaan sähköllä toimiviin autoihin siirtyminen muuttaa autojen huoltotoimenpiteitä merkittävästi. Sähköautoissa kalleimpia osia on (ainakin tällä hetkellä) akku, jonka voimalla koko auto toimii. Sen vaihtaminen voi olla kalliimpi operaatio kuin perinteisen polttomoottorin huoltaminen. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista