mainos

16.12.2022

Sähkö- ja hybridiautojen yleistyminen vähentää päästöjä – autokannan hidas uusiutuminen jarruttaa prosessia

Viime vuoden aikana jopa noin 30 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia. Näistä noin 10 prosenttia oli täyssähköautoja ja loput 20 prosenttia ladattavia hybridimalleja. Tällöin ladattavien autojen yhteenlasketun osuuden ensirekisteröinneistä arvioitiin vuoden 2023 puolella nousevan yhteensä jopa 40 prosenttiin.

Promocodius sivuston asiantuntijat tietävätkin kertoa, että parin viime vuoden aikana haut nimenomaan sähköautoihin tarvittavia varusteita koskeviin alennuskuponkeihin ovat yleistyneet merkittävästi. Liikennekäyttöisistä henkilöautoista 3,5 prosenttia oli ladattavia hybridejä ja 1,4 prosenttia täyssähköautoja vuoden 2022 syksyllä.

Sähköautoilun määrä voisi siis kasvaa nopeamminkin, mutta suomalaiset ajavat tällä hetkellä keskimäärin vanhemmilla autoilla kuin koskaan ennen, mikä jarruttaa omalta osaltaan sähköautoilun yleistymistä.

Maailmanlaajuinen komponenttipula näkyi ensirekisteröintien määrässä

Maailmanlaajuinen komponenttipula on vaikuttanut omalta osaltaan myös autoalaan jo lähes kahden vuoden ajan, mikä on osittain johtanut myös siihen, että suomalaiset ostivat viime vuonna jopa 16 prosenttia vähemmän autoja kuin aiemmin. On ollut todennäköisempää huoltaa keskimäärin jopa lähes 13 vuotta vanhoja autoja kuin sijoittaa uuteen. Juuri esimerkiksi Trodo alennuskoodi on asiantuntijoiden mukaan ollut hakusanana nousussa, sillä verkkokaupasta löytyy varaosia myös iäkkäämpiin ajoneuvoihin.

Kun yhteiskunta menee digitaalisempaan suuntaan, on komponenttienkin tarve koko ajan nousussa. Hybridiautot vaativatkin kolme kertaa polttomoottoriautoja enemmän puolijohteita ja täyssähköiset autot taas vielä kolme kertaa enemmän kuin hybridit. Vuoden 2022 kesällä autotuotannon raportoitiin olevan pikkuhiljaa palautumassa normaaliksi komponenttipulan helpottaessa.

Inflaatio saattaa vielä horjuttaa autoteollisuutta

Vuoden 2022 tammikuussa täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli 13 prosenttia ja hybridiautojen osuus 21 prosenttia. Täysin vuoden 2021 ennusteeseen ei siis ylletty, mutta kauas ei jääty. Sähkö- ja hybridiautojen arvioidaan voivan lisääntyä liikenteessä, mikäli autokanta lähtee nyt uusiutumaan edellistä vuotta nopeammin.

Inflaatio saattaa kuitenkin vuorostaan hidastaa sähkö- ja hybridiautokannan kasvua. Heikkenevä talous on voinut myös olla osasyy komponenttien parempaan saatavuuteen, sillä kuluttajat ostavat vähemmän kuluttajaelektroniikkaa, minkä myötä autoteollisuudelle riittää paremmin mikropiirejä.

Jo lähes viidennes suomalainen raportoi ympäristöystävällisyyden yhdeksi uuden auton merkittäväksi valintakriteeriksi, mutta autoilun kustannukset painavat yhä vaakakupissa enemmän. Käyttökustannuksiltaan hybridi- ja sähköautot ovat polttomoottoriautoja edullisempia, mutta ostohetkellä ne toistaiseksi edellyttävät tuntuvaa investointia.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat