23.10.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Honda HR-V e:HEV – ajan hermolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alle 35 000 eurosta lähtevä Honda HR-V e:HEV tarkoittaa täysin uutta kolmatta sukupolvea ja hybridivoimalinjaa. Honda on jälleen ajan hermolla. Honda HR-V on valtaisaksi menestykseksi lyhyessä ajassa kasvaneen B-SUV -segmentin pioneeri. Vuonna 1997 kolmiovisena esitelty ensimmäinen sukupolvi oli todellinen outolintu ja ehkä jopa hieman liikaa aikaansa edellä. Nyt hybridivoimalinjalla varustettu kolmannen sukupolven Honda HR-V e:HEV haluaa olla ajan hermolla.Uudessa sukupolvessa yhdistyy jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua ja jotain sinistä. Muotoilu edustaa täysin uutta, sulavaa ja raikasta suuntausta. Sen sijaan auton akseliväli, pituus ja leveys on pysynyt täysin samana. Voimalinja on lainattu Jazzista ja yksityiskohdissa toistuu sininen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHonda HR-V e:HEVHybridivoimalinja on pääpiirteittään tuttu tilaihme Jazzista, mutta voimaa on puristettu hieman lisää. Järjestelmäteho on nyt 96 kilowattia (130 hevosvoimaa) ja huippuvääntö 253 newtonmetriä.Honda HR-V e:HEV on aina etuvetoinen. Sekä kaksi sähkömoottoria, että 1,5-litrainen nelisylinterinen polttomoottori on sijoitettu eteen. Polttoainetankki on sijoitettu mielenkiintoisesti etumatkustajan jalkojen alle.Kiihtyvyysarvo nollasta sataan on 10,6 sekuntia ja WLTP-mittauksen mukainen kulutuslukema 5,4 l/100 km. Kumpikaan ei saa varsinaisesti sukkia pyörimään jaloissa ja ajokokemus vastaa tätä täydellisesti.Saksassa raskaalla kaasujalalla ja reiluilla nopeuksilla kulutuksen saa nousemaan jopa kympin tuntumaan, mutta sekalaisessa ajossa myös laskemaan alle kuuden. Kotimaassa on tosin helpompi ajaa taloudellisemmin. Kaasua polkaistaessa syvempään kierrokset nousevat korkealle ja karkealle, joten kiihdytykset eivät ole erityisen nautittavia.Ajotilavalinta tarjoaa kolme vaihtoehtoa: eco, normal ja sport. Nimet kuvaavat hyvin toimintaa ja normal suoriutuu tavallisimmista tehtävistä kaikkein parhaimmin.Hyvä perusajettavuus vastaa odotuksia. Katumaasturimaisesti HR-V kallistuu kaarteeseen käännettäessä, mutta ohjautuu silti hyvin. Korkeamman painopisteen varjopuolena välittyy myös hieman jämäkähkö jousitus, joka tosin tuntuu lähinnä liian painavilta vanteilta. Elegance, Advance & Advance StyleVaikka mitoissa on paljon samaa edeltäjän kanssa, on maavaraa lisätty ja kattoa laskettu. Konepelti on tasainen ja keula pysty, jotta mitat olisi helpompi hahmottaa. Honda HR-V e:HEV on hyvännäköinen luokkansa edustaja.Varustetasoja on kolme, joista edullisin Elegance aloittaa hinnaston hieman alta 35 000 euron. Koeajettavana oli vain paremmin varustellut Advance ja Advance Style, joista kuvissa näkyvä arvokkaampi lähenee jo 40 000 euron rajaa. Näistä jo edullisempi kattaa tarpeet hyvin, mutta palaamme varusteluun tarkemmin varsinaisen koeajon yhteydessä. Ohjaamo on joka tapauksessa uusi, sillä mittaristo on nyt digitaalinen ja tietoviihdejärjestelmä pari harppausta modernimpi. Juuri suurin kuvakkein varustettu ja nopeasti reagoiva tietoviihdejärjestelmä on ehkä auton suurin edistysaskel. Ilmastoinnin säädöt tehdään vielä ihastuttavasti perinteisin rullin, mutta suurehko vaihdekeppi muistuttaa vanhoista ajoista. Takaa löytyy Hondan nerokas Magic Seat -tilaratkaisu, jossa takapenkit saa nousemaan pystyyn esimerkiksi koiran mahduttamiseksi tai vastaavasti niiaamaan eteenpäin tavaratilan laajentamiseksi. Ratkaisu on upea. Pituussuunnassa tilaa riittää hyvin kahdelle keskimittaiselle aikuiselle peräkkäinkin istumiseen, mutta takana loppuu ensimmäisenä pääntila. Auton sähköiseen liikuttamiseen hyödynnettävä akusto on sijoitettu tavaratilan välipohjan alle ja tämän huomaa. Tavaratilaa on jäljellä vain hieman reilut 300 litraa eikä lastauskorkeus ole erityisen matala, joka on tämän luokan autolle heikohko suoritus. Kokonaisuus on kunnossa. Hondan uutuus näyttää hyvältä ja kaikki muu on riittävällä tolalla. Oikeasti merkittäviä moitteita ei juuri löydy.Häitä joudumme kuitenkin odottamaan vielä tovin. Toimitukset ovat viivästyneet puolijohdepulan vuoksi jokusen kuukauden verran ensi vuoden puolelle. Kuvat ja teksti: Henri Posa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”