24.5.2022

Automatkalle Eurooppaan – mutta kuinka välttyä turhilta sakoilta?

Automatkailijan kannattaa päivittää tiedot Euroopan eri maiden säännöistä ja määräyksistä – ne kun ovat alati muutoksessa. Autoliiton webinaarissa selviää sekin, kuinka välttyä turhilta sakoilta.

Automatkailu Euroopassa avautuu todenteolla, kun ollaan pitkälti päästy niskan päälle koronapandemian selättämisessä. Automatkailu on myös tutkitusti monen suomalaisen toivetapa matkailla, eikä ihme, suohan automatkailu runsaasti vapauksia vaikka kesken matkanteon muuttaa suunnitelmia ja ajosuuntia. Automatkailu on myös sikäli terveysturvallista, että liikutaan oman autokunnan voimin.

Kaikenlaisilta ikäviltä kommelluksilta todennäköisesti välttyy, jos suunnittelee oman automatkansa ainakin pääpiirteissään ennakolta – olipa liikkeellä henkilöautolla, matkailuautolla tai vaikka kaksipyöräisellä, omin päin tai osana seuruetta.

Tärkeä osa ennakkosuunnittelua on eri maiden automatkailun käytäntöjen selvittäminen ja mahdolliset ennen matkaa tehtävät varaukset tai muut järjestelyt.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuoreet tiedot kätevästi

Autoliiton webinaari Automatkailuvinkit Eurooppaan on vaivaton tapa päästä jyvälle tärkeimmistä huomioon otettavista asioista. Webinaarin avulla voi päivittää omat tiedot Euroopan eri maiden säännöistä ja määräyksistä. Webinaari järjestetään torstaina 2.6. kello 18–19.

Webinaari on Teamsin kautta järjestettävä verkkotapahtuma, joka on avoin ja maksuton kaikille. Ilmoittautunut saa sähköpostiinsa linkin, jonka kautta pääsee osallistumaan tapahtumaan. Osallistumista varten tarvitsee tietokoneen tai mobiililaitteen sekä toimivan nettiyhteyden.

Ilmoittautuminen webinaariin hoituu tästä.

Rajat ylittyvät, mutta maksut tulee hoitaa

Euroopan yhdentyminen on tehnyt rajojen ylittämisestä helppoa ja nopeaa, mutta tähän tuudittautuneena voi matkalla sortua kalliisiin virheisiin. Maksamattomat ympäristövyöhykemaksut tai ylinopeussakot löytävät perille Suomeen.

Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo, että automatkailukysymyksiä herättäviä matkailumaita ovat tyypillisesti esimerkiksi Puola, Ranska, Sveitsi, Slovenia, Italia ja Norja – naapurimaa Ruotsia unohtamatta!

Ruotsin henkilöautoilta perittävät ruuhkamaksut Tukholmassa ja Göteborgissa kiinnostavat nekin.

Monenlaisia ympäristövöhykkeitä

Olisitko esimerkiksi tiennyt Sveitsin tiemaksuista, että alle 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille ja niihin kytketyille perävaunuille on molemmille erikseen ostettava tiemaksutarra. Tuon tarran saa Autoliitosta.

Sekin voi olla monelle automatkailijalle uutta tietoa, että Ranskassa on käytössä kahdenlaisia ympäristövyöhykkeitä, pysyviä (ZCR) ja tilapäisiä (ZPA).

Italiassakin saa automatkailija olla tarkkana.

– Monissa kaupungeissa, esimerkkeinä Bologna, Bolzano, Firenze, Genova, Milano, Napoli, Pisa, Rooma ja Verona, on historiallisesti merkittävillä alueilla ajoneuvojen liikennöinti kielletty ruuhka- ja päästöongelmien välttämiseksi, Suokonautio-Hynninen kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Välty maksamiselta!

Autoliiton matkailupäällikkö kertoo webinaarin kuulijoille muun muassa, kuinka välttyä turhilta sakoilta.

– Tiemaksujen kirjavuus ja ympäristövyöhykkeet ajokieltoineen aiheuttavat monelle päänvaivaa ja rahanmenoa. Mistä hankin Ranskan ympäristötarran? Entäpä onko liikennöinti kielletty Zona Traffico Limitato ZTL-alueilla Italiassa?, kuvaa Suokonautio-Hynninen automatkailijoiden pulmatilanteita.

Sakot menevät perintään

Suokonautio-Hynninen vinkkaa, että kesäisellä automatkalla ulkomailla saadut sakot voivat tulla perittäviksi joulukuussa.

– Ulkomailta saatujen sakkojen Suomessa tehtävän perinnän taustalla on kaksi EU:n tekemää päätöstä. Kaikki EU-jäsenmaat ovat saattaneet puitepäätöksen kansallisesti voimaan, joten mistä tahansa EU-jäsenmaasta voi tulla puitepäätöksen mukaisia perintävaatimuksia. Sakon voi saada myös CBE-direktiiviin nojautuen suoraan muiden EU-maiden viranomaisilta.

Esillä suositut automatkakohteet

Autoliiton matkailupäällikkö kertoo, että webinaarissa keskitytään Pohjoismaiden, Baltian maiden sekä merkittävimpien Keski-Euroopan maiden tärkeimpiin liikennemääräyksiin.

Teksti: Marko Jokela Lähde: Autoliitto Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Luetuimmat