24.5.2022 Automatkailu Automatkalle Eurooppaan – mutta kuinka välttyä turhilta sakoilta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automatkailijan kannattaa päivittää tiedot Euroopan eri maiden säännöistä ja määräyksistä – ne kun ovat alati muutoksessa. Autoliiton webinaarissa selviää sekin, kuinka välttyä turhilta sakoilta. Automatkailu Euroopassa avautuu todenteolla, kun ollaan pitkälti päästy niskan päälle koronapandemian selättämisessä. Automatkailu on myös tutkitusti monen suomalaisen toivetapa matkailla, eikä ihme, suohan automatkailu runsaasti vapauksia vaikka kesken matkanteon muuttaa suunnitelmia ja ajosuuntia. Automatkailu on myös sikäli terveysturvallista, että liikutaan oman autokunnan voimin.Kaikenlaisilta ikäviltä kommelluksilta todennäköisesti välttyy, jos suunnittelee oman automatkansa ainakin pääpiirteissään ennakolta – olipa liikkeellä henkilöautolla, matkailuautolla tai vaikka kaksipyöräisellä, omin päin tai osana seuruetta.Tärkeä osa ennakkosuunnittelua on eri maiden automatkailun käytäntöjen selvittäminen ja mahdolliset ennen matkaa tehtävät varaukset tai muut järjestelyt.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuoreet tiedot kätevästiAutoliiton webinaari Automatkailuvinkit Eurooppaan on vaivaton tapa päästä jyvälle tärkeimmistä huomioon otettavista asioista. Webinaarin avulla voi päivittää omat tiedot Euroopan eri maiden säännöistä ja määräyksistä. Webinaari järjestetään torstaina 2.6. kello 18–19.Webinaari on Teamsin kautta järjestettävä verkkotapahtuma, joka on avoin ja maksuton kaikille. Ilmoittautunut saa sähköpostiinsa linkin, jonka kautta pääsee osallistumaan tapahtumaan. Osallistumista varten tarvitsee tietokoneen tai mobiililaitteen sekä toimivan nettiyhteyden.Ilmoittautuminen webinaariin hoituu tästä.Rajat ylittyvät, mutta maksut tulee hoitaaEuroopan yhdentyminen on tehnyt rajojen ylittämisestä helppoa ja nopeaa, mutta tähän tuudittautuneena voi matkalla sortua kalliisiin virheisiin. Maksamattomat ympäristövyöhykemaksut tai ylinopeussakot löytävät perille Suomeen.Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo, että automatkailukysymyksiä herättäviä matkailumaita ovat tyypillisesti esimerkiksi Puola, Ranska, Sveitsi, Slovenia, Italia ja Norja – naapurimaa Ruotsia unohtamatta!Ruotsin henkilöautoilta perittävät ruuhkamaksut Tukholmassa ja Göteborgissa kiinnostavat nekin.Monenlaisia ympäristövöhykkeitäOlisitko esimerkiksi tiennyt Sveitsin tiemaksuista, että alle 3,5 tonnin painoisille ajoneuvoille ja niihin kytketyille perävaunuille on molemmille erikseen ostettava tiemaksutarra. Tuon tarran saa Autoliitosta.Sekin voi olla monelle automatkailijalle uutta tietoa, että Ranskassa on käytössä kahdenlaisia ympäristövyöhykkeitä, pysyviä (ZCR) ja tilapäisiä (ZPA).Italiassakin saa automatkailija olla tarkkana.– Monissa kaupungeissa, esimerkkeinä Bologna, Bolzano, Firenze, Genova, Milano, Napoli, Pisa, Rooma ja Verona, on historiallisesti merkittävillä alueilla ajoneuvojen liikennöinti kielletty ruuhka- ja päästöongelmien välttämiseksi, Suokonautio-Hynninen kertoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVälty maksamiselta!Autoliiton matkailupäällikkö kertoo webinaarin kuulijoille muun muassa, kuinka välttyä turhilta sakoilta.– Tiemaksujen kirjavuus ja ympäristövyöhykkeet ajokieltoineen aiheuttavat monelle päänvaivaa ja rahanmenoa. Mistä hankin Ranskan ympäristötarran? Entäpä onko liikennöinti kielletty Zona Traffico Limitato ZTL-alueilla Italiassa?, kuvaa Suokonautio-Hynninen automatkailijoiden pulmatilanteita.Sakot menevät perintäänSuokonautio-Hynninen vinkkaa, että kesäisellä automatkalla ulkomailla saadut sakot voivat tulla perittäviksi joulukuussa.– Ulkomailta saatujen sakkojen Suomessa tehtävän perinnän taustalla on kaksi EU:n tekemää päätöstä. Kaikki EU-jäsenmaat ovat saattaneet puitepäätöksen kansallisesti voimaan, joten mistä tahansa EU-jäsenmaasta voi tulla puitepäätöksen mukaisia perintävaatimuksia. Sakon voi saada myös CBE-direktiiviin nojautuen suoraan muiden EU-maiden viranomaisilta.Esillä suositut automatkakohteetAutoliiton matkailupäällikkö kertoo, että webinaarissa keskitytään Pohjoismaiden, Baltian maiden sekä merkittävimpien Keski-Euroopan maiden tärkeimpiin liikennemääräyksiin.Teksti: Marko Jokela Lähde: Autoliitto Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAutomatkailija: kansainvälinen ajokortti voi pelastaa harmeilta – ja rahanmenolta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori 18.1.2025 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen suosion kasvu näkyy myös Caravan-messuilla – paljon uusia matkailuautoja tarjolla 17.1.2025 Matkailuajoneuvot Caravan-harrastuksella valtava merkitys – jättää vuosittain satojen miljoonien potin kotimaan matkailulle 17.1.2025 Kotimaanmatkailu Matkailuajoneuvoalan tulevaisuuden näkymissä korostuvat etätyö ja älykäs teknologia 17.1.2025 Matkailu Tänne me suuntaamme valmismatkoille – ikisuosikit porskuttavat 17.1.2025 Matkailu Lomamatka autolla matkailutapojen kärjessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: haaleaa akkua ja kylmiä lukkoja – Volvo EX30 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 23.1.2025 Koeajo Maistiainen: Citroën ë-C4 X – kasvopesulla komeammaksi 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 - polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa