28.4.2017 Matkailu Ayrton Senna ja Imola – muisto mestarista elää ikuisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Formula 1 syntyi 23 vuotta sitten uudelleen. Se vaati kallisarvoisen uhrin. Tumma hahmo erottuu kaukaa. Kylmät väreet kulkevat kehon läpi. Puisto on talvisen puuton, ja ilmojen herra on päättänyt kyynelehtiä päällemme muutamia sadepisaroita. Se tekee vierailusta vieläkin karumman. Kävelemme lähemmäs. Alkaa erottua lisää yksityiskohtia: kukkia, julisteita ja vihreäkeltaisia Brasilian lippuja. Viereisellä jalustalla istuva patsas katsoo maahan – ja näyttää itkevän. Juuri tähän mutkaan, Tamburelloon, brasilialaisen kolminkertaisen F1-maailmanmestarin Ayrton Sennan kilpa-auto pysähtyi viimeisen kerran. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Musta viikonloppu Bolognan kupeesta, Italian saappaanvarren yläosasta, löytyy rypäs autofriikkiä vavahduttavia kohteita: on Ferrarin Maranello, on Lamborghinin Sant’Agata Bolognese – ja sitten on Imola. Legendaarinen moottorirata kantaa kunniakasta nimeä Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari. Silti vapun 1994 tapahtumat ovat ne, mistä Imola ikuisesti muistetaan. Tuolloin ajettu San Marinon GP alkoi jo perjantain harjoitusten osalta pahaenteisesti, kun brassilupaus Rubens Barrichellon Jordan syöksyi radan viimeisessä mutkassa seinään. Barrichello menetti tajuntansa, mutta selviytyi. Kaikki huokasivat helpotuksesta, mukaan lukien maanmiestään sairaalassa katsomassa käynyt Senna. Kisaviikonloppu jatkui. Pahin tapahtui Lauantain aika-ajoissa ei käynyt yhtä hyvin. Radan nopeimmassa kohdassa, Villeneuve-mutkassa, itävaltalaisen Roland Ratzenbergerin Simtek-auto jätti asvaltin. Kun kilpa-auton hylky lopulta pysähtyi Tosa-neulansilmään, mitään ei ollut tehtävissä. Ratzenberger julistettiin kuolleeksi, ja shokkiaalto levisi Imolan ylle. Formula 1 oli menettänyt kuljettajan kisaviikonloppuna edellisen kerran 12 vuotta aikaisemmin. Etenkin Senna vaikutti olevan tapahtuneesta avoimen järkyttynyt. Lajin turvallisuudesta alettiin välittömästi puhua painokkaammin sanankääntein. Kukaan ei kuitenkaan osannut aavistaa, miten kamala seuraavasta päivästä tulisi. Lopun alkua Sunnuntain kisastartti jouduttiin uusimaan, kun portugalilainen Pedro Lamy osui Lotuksellaan lähtöruutuunsa jumittuneen Jyrki Järvilehdon Benettonin perään. Uhreilta ei nytkään vältytty, sillä kolarista lentäneet autonosat aiheuttivat usean katsojan loukkaantumisen. Kun romuja siivottiin, kilpailijat kiersivät rataa turva-auton takana. Lähtö tapahtui lentävänä muutaman kierroksen jälkeen. Paalupaikalta kisaan lähtenyt Senna johti Williamsillaan perässään Benettonin nuori saksalaisässä Michael Schumacher. Kaksikko ryhtyi heti vetämään kaulaa muihin. Kun kisaa katsoo jälkikäteen videolta, Sennan auton rauhaton käytös Tamburellossa pistää erityisesti silmään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolari ilman syytä Kun täyttä vauhtia oli ajettu vain pari kierrosta, tapahtui jotain odottamatonta. Sennan auto ajautui yli 300 km/h vauhdissa äkisti ajolinjalta, päin ulkokaarteen kaidetta. Lääkäreiden ja toimitsijoiden autot kiiruhtivat taas kerran radalle, mutta kun kuljettaja ei noussut heti autostaan, pahat aavistukset nousivat jälleen pintaan. Sennan suora kuolinsyy oli oikeastaan huonoa tuuria. Välittömästi osuman jälkeen Williamsin pyörän tukivarsi oli lentänyt kohti keltaista kypärää, kohtalokkain seurauksin. Elävä legenda, lajin kirkkain tähti, jota vastaan kaikki kuskit olivat ajaneet viimeisen kymmenen kauden ajan, oli muutaman tunnin jälkeen lopullisesti poissa. Paikka historiassa Katselemme patsaan vierelle jätettyjä kunnianosoituksia, joista monet on selvästi tuotu kaukaa valtameren toiselta puolen. Viesteistä välittyy aito suru ja kaipaus. On helppo kuvitella, että kun Sennan arkkua kuljetettiin Sao Paulon lentokentältä kohti viimeistä määränpäätään, tien varsilla oli saattamassa miljoona brasilialaista. Ayrton Senna oli – ja on – myyttinen hahmo. Hän omisti koko elämänsä moottoriurheilulle, oli harras uskovainen ja kotimaassaan enemmän kuin kansallissankari. Senna olisi tänä vuonna täyttänyt 57 vuotta, ja oli jo elinaikanaan lahjoittanut hädänalaisille maanmiehilleen huomattavia avustuksia. Hyvä työ jäi tältäkin osin kesken. Aina vain lisää Mestari ei ollut enää näkemässä, miten Imolassa kisa lähetettiin matkaan kolmannen kerran, ja traaginen putki formula ykkösissä vain jatkui. Varikkosuoralla italialaisen Michele Alboreton Minardin pyörä irtosi renkaanvaihdon jälkeen lentäen päin mekaanikkoja, joista neljä loukkaantui. Kohtalo jatkoi ivaansa, sillä kaksi viikkoa myöhemmin ajetun Monacon GP:n harjoituksissa laji oli saada jälleen uuden kuolonuhrin. Itävaltalainen Karl Wendlinger vajosi koomaan osuttuaan Sauberillaan tunnelin jälkeisessä shikaanissa seinään. Hän onneksi toipui täysin, mutta enempää ei kaivattu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Työ jatkuu yhä Pahoja onnettomuuksia tuntuu aina edeltävän jonkinlainen viattomuuden aika. Niinpä kun jotain sattuu, se tulee yleensä yllätyksenä. Kattojärjestö FIA, johtajansa Max Mosleyn johdolla, reagoi formula ykkösten tapahtumiin nopeasti. Niin autojen kuin ratojenkin turvallisuutta parannettiin monin keinoin. Laji ei enää ollut entisensä. Sama kehitys on F1-sarjassa jatkunut aina näihin päiviin asti, ja on epäilemättä pelastanut monen kuljettajan ja ratavirkailijan hengen. Vuonna 1994 tästä kaikesta jouduttiin kuitenkin maksamaan kallis hinta. Muistutus siitä istuu edelleenkin Tamburellossa, kiven päällä, katse maahan painautuneena. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?