9.1.2022 Automatkailu Ei se päämäärä vaan matka itsessään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nämä tiet ovat paitsi insinööritaidon myös ihmisen luovuuden sekä määrätietoisuuden mestariteoksia – ja siksi jo itsessään yhden matkan arvoisia. Ihminen on luonteeltaan keräilijä. Postimerkkien, äänilevyjen, pullonalusten ja auton keulamerkkien lisäksi me keräämme myös matkoilta mukaan tarttuvia muistoesineitä – sekä kokemuksia Olemme kirjoittaneet jo omista suosikkiteistämme, mutta nyt keskitytään maisemien sijaan itse tiehen. Tie on monelle vapauden symboli, joka mahdollistaa vapaan liikkumisen paikasta toiseen. Ja tekniikan kehittyessä teitä rakennetaan yhä useammin sellaisiin paikkoihin, joihin kulkuväylän tekeminen autoille ei ollut ennen edes mahdollista. Se, onko tämä hyvä vai huono asia, se on puolestaan aivan eri keskustelun aihe. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Alpit Alppien ylittäminen on ollut aina haaste ihmisille, ja Hannibalista lähtien ihminen on aina osoittanut päättäväisyyttä tehdä mahdottomasta mahdollista. Nykyisellään monet Alppeja ylittävistä solateistä ovat kesäisin turistien, klassikoautoilijoiden ja motoristien temmellyskenttää, kun valtaosa liikenteestä on ohjattu tunneleihin. Näistä Gotthard on 16,9 kilometrin mittaisena pisin. Ja tässä yksi tiedonmurunen kaikille besserwissereille. Maailman pisin tunneli on Gotthardin rautatietunneli. Sillä on mittaa 57 kilometriä, ja tunneli kulkee parhaimmillaan 2300 metriä maan pinnan alapuolella. Muutaman vuoden kuluttua tämän rikkoo kuitenkin Brennerin rautatietunneli, jolla tulee olemaan mittaa peräti 64 kilometriä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiinan nousu Kiinassa on luonnollisesti lukuisia mahtipontisia tiehankkeita. Yksi vaikuttavimmista on ehdottomasti Hongkongin ja Macaon yhdistävä silta. Ja teknisesti kyseessä ei ole yksi yhtenäinen silta vaan siltojen sekä myös tunneleiden muodostama 55 kilometrin mittainen etappi, joka yhdistää Hongkongin ja Macaon erityshallintoalueet sekä Zhuhain kaupungin. Tämä tie avattiin liikenteelle lokakuussa 2018. Parhaiten tien mahtipontisuus selviää tästä linkistä avautuvalla englanninkielisellä videolla Autio Venäjä Venäjä on monella tapaa yhä seikkailevan autoilijan paratiisi. Venäjältä löytyy niin etäisiä kolkkia, että niihin pääseminen vaatii jo melkoista kansalaisrohkeutta. 2032 kilometriä pitkä Kolyman valtetie yhdistää Jakutskin ja Magadanin kaupungit Venäjän Kaukoidässä. Tie on ajettavissa parhaiten talvella, jos auto vain sietää riittävän kylmää. Pakkanen laskee tien varrella usein alle 50 pakkasasteeseen. Keväällä ja syksyllä routavauriot sekä sateet tekevät tiestä lähes mahdottoman ajettavan – ellei alla ole todella maastokykyinen ajoneuvo. Tien rakennettiin Stalinin aikakaudella vankityövoimin. Siksi sitä kutsutaan luiden tieksi, koska legendan mukaan kaikkien projektien aikana kuolleiden vankien ruumiit haudattiin tien alle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ja yhtä autio Kanada Myös Kanada on valtaosin erämaiden maa, valtaosa maan asutuksesta on pakkautunut aivan USA:n rajan tuntumaan. Moniin paikkoihin Kanadan erämaiden keskellä pääsee vain joko lentokoneella tai talvisin myös autolla Dempsterin valtatie, sorapäällysteinen ja 736 kilometriä pitkä tie Yukonin Dawsonista Luonteisterritorioiden Inuvikiin omaa vähemmän dramaattisen historian kuin Kolyman valtatie mutta on kuitenkin haastava ajettava – etenkin jos matkaa jatketaan aina Jäämeren rannalle Tuktoyaktukiin asti. Tämä viimeinen 194 kilometrin etappi on ajettavissa vain jäätienä eli siis talviaikaan Maailman vaarallisin tie 1930-luvulla sotavankien avulla rakennettua Yungasin tietä Boliviassa pidetään yleisesti maailman vaarallisimpana tienä. Tämä noin 60 kilometriä pitkä tie kulkee valtaosin vuorenrinnettä seuraten ja on paikoitellen erittäin kapea. Luonnonolosuhteet tekevät etenkin sadekaudella tiestä erittäin vaarallisen. Nykyisin sen rinnalle on tehty paikoitellen uusi ja turvallisempi reitti, mutta vanha tie on yhä etenkin pyöräilijöiden suosiossa. Luonnollisesti myös Top Gear on ajanut Yungasilla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ihmeellinen Norja Kaikki Norjan rannikolla ajaneet tietävät luonnon rakentamat haasteet ihmisten liikkumiselle. Vuonot ja vuoret ovat tehneet Norjan rannikosta hitaasti ajettavan. Tähän on haettu parannusta jo useilla hienoilla projekteilla. Atlantin väylä on yksi erinomainen esimerkki. Lærdalin tunneli – maailman pisin maantietunneli – on toinen hyvä esimerkki Nämä ovat kuitenkin pientä siihen verrattuna, mitä Norjassa parhaillaan puuhataan. Tästä linkissä aukeavasta englanninkielisestä videosta selviää hyvin, millaisesta haasteesta puhutaan, kun matka-aikaa 1100 kilometrin matkalla Kristiansandista Trondheimiin halutaan tosissaan lyhentää Uusilla tieosuuksilla halutaan muun muassa poistaa kaikki nykyisin vuonojen ylittämiseen tarvittavista seitsemästä lauttaylityksestä. Tämä tapahtuu sekä siltojen että tunnelien avulla. Jo heti ensimmäinen uusista tunneleista – Boknafjorden – on valmistuessaan maailman pisin. Tie vajoaa tunnelissa 27 kilometrin matkalla parhaimmillaan lähes 400 metrin syvyyteen merenpohjan alle. Tunnelin rakentaminen on jo aloitettu, mutta se on ehditty myös keskeyttämään toistaiseksi Kaikkialla tunnelia ei voida kuitenkaan rakentaa meren alle, koska osa vuonoista on erittäin syviä. Siksi tarvitaan erilaisia ratkaisuja. Kelluvat sillat ovat yksi ratkaisu, toinen on tunnelien rakentaminen läpi meren – puhutaan siis veden sisällä kelluvista tunneleista. Katsokaa ihmeessä video, se näyttää visuaalisesti erittäin hyvin sen, miten haastavasta projektista on kyse Alunperin projektin haluttiin olevan valmis vuoteen 2033 mennessä, mutta viivästysten ja uusien kululaskelmien myötä aikataulu on asetettu nyt vuoteen 2050. Ihan heti ei siis matkaan vielä päästä Teksti: Vesa Eskola Kuvat ja kuvankaappaukset: Vesa Eskola, kohteet sekä Wikipedia Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku