1.7.2019 Matkailu Ensimmäinen kiinalainen lentoyhtiö Helsinkiin – Tibet Airlines teki sen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lentoreittisuunnitelmia on tehty ennenkin, mutta 8. huhtikuuta 2019 Tibet Airlinesin Airbus laskeutui ensimmäisen kerran Helsinki-Vantaalle. Kiinalaisyhtiö on linkittänyt Vantaan ja sen ystävyyskaupunki Jinanin siitä saakka. Kiinan kansantasavallassa toimi pitkään monopoliasemassa valtiollinen lentoyhtiö CAAC Airlines, eli tuttavallisemmin Civil Aviation Administration of China. 1980-luvun lopulla CAAC eroteltiin kolmeksi eri lentoyhtiöksi, joiden lisäksi kuvaan ilmestyi lukuisia yksityisomisteisia lentoyhtiöitä, jotka ovat jatkaneet kasvuaan samaan tahtiin kiinalaisten ulkomaanmatkailun kanssa. Myös ulkomailta Kiinaan matkaavat turistit valitsevat yhä useammin kiinalaisen lentoyhtiön. Vuonna 2010 kirjavaan joukkoon ilmestyi Tibet Airlines, jonka CAAC perusti tytäryhtiökseen. Jotain hyvin erikoista Tibet Airlinesiin liittyy, nimittäin pääkonttori ja solmukohta sijaitsevat, kuten yhtiön nimestäkin voi päätellä, Tiibetin autonomisella alueella Lhasan kaupungissa. Tiibetin tilanne on tunnetusti hankala. Kiina miehitti alueen vuosikymmeniä sitten, ja alueen hallitus, mukaan lukien kuuluisa hengellinen johtaja Dalai-Lama, elää maanpaossa. Tibet Airlinesin laivasto koostuu tällä hetkellä 33 matkustajakoneesta. Mukana on 22 Airbus A319- ja 6 A320-kapearunkokonetta ja 5 A330-laajarunkoa. Kasvavan laivaston keski-ikä on vain 3,5 vuotta. Yhtiön koneiden ulkoväritys on pirteä. Kyljessä lukee Tibet Airlines englannin lisäksi kiinan yksinkertaistetuilla han-kirjaimilla sekä muutaman miljoonan puhujan tiibetin omalla kielellä. Koneen kylkeä sekä peräsintä koristavat värikkäät raidat. Väreillä on tunnetusti suuri merkitys kiinalaisessa kulttuurissa. Punainen, joka symboloi onnea ja menestystä, löytyy jokaisen kiinalaisen lentoyhtiön maalauskuviosta, eikä Tibet Airlines tee poikkeusta. Tibet Airlines on keskittynyt Kiinan sisäisiin lentoihin, erityisesti yhdistämään Tiibetin alueen hallinnollisen keskuksen, Lhasan, kiinalaiskaupunkeihin. Yhtiö on kuitenkin avannut oviaan myös ulkomaille, esimerkiksi naapuriin Nepalin Katmanduun, Venäjän Sotšiin, Thaimaan Ko Samuin saarelle sekä nyt Suomeen Helsinki-Vantaalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Siispä Helsinkiin Tibet Airlinesin toistaiseksi pisin reitti avattiin maanantaina 8. huhtikuuta. Airbus A330-200:lla operoitava reitti on lennetty siitä lähtien joka maanantai, toukokuusta alkaen myös torstaisin. Lento TV6001 laskeutuu Helsinkiin illalla kello 20.30, ja lähtee takaisin 22.30. Tuuli on ollut myötäistä, sillä lennot ovat olleet ajoissa, perillä on oltu parhaimmillaan jopa tunnin verran edellä aikataulusta. Lennon virallinen lähtöasema on Pekingin lähistöllä sijaitseva Jinan, joka on muuten Vantaan ystävyyskaupunki. Todellisuudessa kone, samalla miehistöllä, on lähtöisin juuri Lhasasta, josta ei kuitenkaan lennetä suoraan ulkomaille. Tibet Airlinesilla ei ole lainkaan englanninkielisiä verkkosivuja, kaikki on toistaiseksi tarjolla vain mandariinikiinaksi. Tästä johtuen Suomesta ei toistaiseksi ole voinut myöskään varata Tibet Airlinesin lippuja. Matkustajavirran perusteella kaikki Helsingin-reitin asiakkaat ovatkin tähän mennessä olleet kiinalaisturisteja, jotka jäävät Helsinkiin tai kenties jatkavat Finnairin tarjoamilla yhteyksillä muualle Suomeen tai Euroopan kohteisiin. Periaatteessa matkoja voisi varata erilliseltä ChinaTour.net -sivustolta, mutta tämä ei vaikuta ainakaan kovin nopealta tavalta. Toisessa päässä Jinanissa odottaa moderni seitsemän miljoonan asukkaan kaupunki, joka tunnetaan erityisesti lukuisista pienistä lammistaan ja järvistään sekä historiallisista kohteistaan. Vantaan ystävyyskaupungin yhteistyö eurooppalaisten kanssa juontaa juurensa aina 1200-luvulle venetsialaistutkimusmatkailija Marco Polon vierailuun. Tiibet on tunnetusti ylänköaluetta. Pääkaupungin Lhasan kansainvälinen lentoasema sijaitseekin peräti 3 500 metrin korkeudella merenpinnasta. Hengittäminenhän luonnistuu matalaan ilmanalaan tottuneille ongelmitta ainoastaan 3 000 metrin rajaan saakka, joten nyt vaaditaan jo vähän totuttelua. Itse asiassa lentokonevalmistaja ATR on testannut potkuriturbiinikoneidensa toimivuutta hyvin ohuen ilmanalan kentillä juuri Tiibetissä. Tibet Airlinesin Airbus A330-243 B-8951 Helsinki-Vantaalla. Kyseinen yksilö on valmistunut huhtikuussa 2017. Siinä on sisartensa tavoin 279-paikkainen matkustamo, joka on tämän konetyypin kohdalla keskitasoa. Lento Jinanista Helsinkiin kestää tuulista riippuen 9 – 10 tuntia. Jatko Jinanista Lhasaan vie nelisen tuntia. Vuoriseudulla sijaitseva Lhasan kaupunki palatseineen ja temppeleineen on takuulla eksoottinen matkailukohde. Kaupungin kenties kuuluisin nähtävyys on UNESCO:n maailmanperintökohde, historiallinen Potalan palatsi, joka on rakennettu koko suuruudessaan rinteeseen, lähes 3 800 metrin korkeuteen merenpinnasta. Kuulostaa kliseiseltä, mutta maisemat seudulla ovat kuin suoraan postikortista. Mutta ennen kuin yhteys Tiibetiin alkaa liiaksi houkutella, täytyy rauhassa odotella lipunmyynnin aukeamista kunnolla tähänkin suuntaan. Toivottavasti se tapahtuu pian. Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Finavia, Planespotters.net, Tibet Airlines, Travel China Guide Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt