17.1.2017 Matkailu Finnair porskuttaa haastavassa tilanteessa – tavoitteena kiihdytetty kasvu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnairin liikevaihdon kasvu on ollut viime vuosina melko vaisua, mutta vuodesta 2017 alkaen Finnairin tavoitteena on kiihdyttää vahvaan kasvuun. Tarjonta laajenee merkittävästi. Ilmailutoimittajien vuosittaisessa tapaamisessa yhtiön suunnitelmia esitellyt Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo, kertoo että tarkoitus on keskittyä neljään asiaan, jotka ovat kiihdytetty kasvu, matkustuskokemus, henkilöstökokemus ja digitaalinen transformaatio. Kasvun moottorina ovat uudet laajarunkoiset Airbus A350-900 -koneet, jotka Finnair otti käyttöön ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä. Myös A320-sarjan kapearunkokoneita on tulossa lisää. Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusia reittejä kesällä Reittitarjontaa laajennetaan kesällä 2017 muun muassa San Franciscoon, Alicanteen, Ibizalle ja Korfulle. Islanti on nosteessa, joten Reykjavikin reitti muutetaan ympärivuotiseksi. Finnair satsaa edelleen lujasti Kiinan markkinoille. Finnairilla on yhteistyösopimus kiinalaisen Alitripin kanssa, mikä tuo 4 500 kiinalaista turistia Suomeen talvikuukausina. Finnair on tulossa mukaan Alibaba-kauppapaikkaan ensimmäisenä ei-kiinalaisena lentoyhtiönä. Myös kiinalaisten suosiman Alipay-maksupalvelun käyttöönottoa suunnitellaan. Valttina turvallisuus – Kiinasta lennot tulevat Helsinkiin. Suoria lentoja Kaukoidästä Lappiin ei Finnairilla ole luvassa. Kiinalaiset haluavat tutustua samalla reissulla useampaan kohteeseen, Lapin lisäksi Helsinkiin, Vauramo kertoo. Suomen matkailuvalttina on kaiken muun hyvän lisäksi nyt myös turvallisuus. Keski-Euroopassa on ollut levottomuuksia. Kasvu ei onnistu kivuitta Kasvu ei tapahdu ilman kipuja. Täysin uuden konetyypin viivästyneet toimitukset, uuden kaluston käyttöönotto ja sen vaatima koulutus, lentäjien ylityökiellot, talven flunssa-aalto sekä epäsuotuisat tuulet ovat nakertaneet Finnairin yleensä hyvää lentojen säännöllisyyttä ja täsmällisyyttä vuodenvaihteen tienoilla. On ollut pulaa sekä koneista että lentäjistä. Viime vuonna Finnair kuljetti 10,9 miljoonaa matkustajaa, kasvua 5,6 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Finnair lensi viime vuonna 109 785 lentoa. Vaikeuksista huolimatta lentojen säännöllisyys pysyi varsin hyvänä, 99, 2 prosentissa. Vain 0,8 prosenttia vuoroista jäi lentämättä. Täsmällisyys eli lentojen aikataulunmukaisuus hiipui 85,3 prosenttiin, joulukuussa vain 72,7 prosenttiin. Vuosi sitten joulukuussa ajoissa saapui 85,8 prosenttia lennoista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vuokrakoneiden turvin Avuksi on jouduttu ottamaan vuokrakoneita muilta yhtiöiltä. Finnairin lennoilla on ollut useiden eri yhtiöiden koneita, Euroopassa FlyNiki, Airberlin, JetTime, Cityjet sekä DOT. Kaukolentoja ovat avustamassa HiFly ja Iberia. Nämä niin sanotut wetlease-yhtiöt paikkaavat lentoyhtiöiden tuotantokapeikkoja vuokraamalla sekä koneen että ohjaamo- ja matkustajahenkilökunnan. – Wetlease-yhtiöiden käyttö on tilapäisesti nakertanut matkustajakokemusta ja täsmällisyyttä. Näiden yhtiöiden käyttö Finnairin lennoilla on koettu välttämättömäksi. On koettu tärkeämmäksi kuljettaa matkustajat sovitusti sen sijaan että lentoja olisi peruutettu, Vauramo taustoittaa. – Wetlease-yhtiöiden toiminta tarkastetaan perusteellisesti ja niiltä vaaditaan samat toimintamenetelmät kuin Finnairilla. Tarvittaessa Finnair on kouluttanut yhtiöiden henkilökuntaa esimerkiksi talvitoiminnan menetelmissä, operatiivinen johtaja Jaakko Schildt kertoo. Finnairilla on ollut hyvin joustavat lentojen peruutusehdot wetlease-yhtiöiden lennoilla, mutta vain harva matkustaja on siirtänyt lentoaan wetlease-yhtiön käytön vuoksi. Pekka Vauramo: kilpailu kiristyy entisestään Uudet, upeat koneet ovat kohentaneet Finnairin henkilöstön motivaatiota ja ilmapiiriä luomalla uutta innostusta. Kovaa yritystä ja motivaatiota tarvitaankin, sillä kilpailu on äärimmäisen kovaa. Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo Finnairin kotikentällä Helsinki-Vantaalla toimitaan taas rakennustyömaan keskellä, kun terminaalia taas laajennetaan. Se tietää enemmän bussikuljetuksia terminaalin ja koneiden välillä ”matkustajaputkien” sijaan. Se voi heikentää matkustajakokemusta. Finnairin mukaan bussiterminaalin viihtyisyyttä kohennetaan ja tulossa on uusia, entistä mukavampia busseja. – Kilpailu kiristyy entisestään. Kolme suurta vahvistavat asemiaan ja halpalentoyhtiöt haastavat perinteisiä yhtiöitä myös kaukoliikenteessä. Lippujen keskihinnat ovat laskussa, Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo arvioi. Airbus 350 ensilennolla Suomessa 2014. Kolme suurta ovat Lufthansa, IAG (British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus ja Qatar Airways) sekä Air France-KLM. Hiekkayhtiöt tulossa Eurooppaan – Myös Lähi-Idän toimijat eli niin sanotut hiekkayhtiöt ovat tulossa Euroopan markkinoille. Myös kiinalaiset saattavat kiinnostua Euroopasta. Suomen ja Kiinan välille voi lentoliikennesopimuksen mukaan tulla vain yksi kiinalainen yhtiö. Vastavuoroisuusperiaatteen mukaan vain yksi yhtiö kummastakin maasta voi operoida lentoja maiden välillä, Vauramo kertoo. – Halpalentoyhtiöt haastavat perinteiset lentoyhtiöt ja niiden bisnesmallin, nyt myös kaukoliikenteessä. Norwegian tekee kovaa kasvua ja haastaa erityisesti Atlantin liikenteen toimijoita. Finnairin matkustamohenkilökuntaa Halpalentoyhtiöt ottivat jo kolmanneksen markkinaosuuden Euroopan kaupallisesta lentoliikenteestä. Esimerkiksi Norwegian aloitti mannertenväliset kaukolennot ensimmäisenä halpalentoyhtiönä. Norwegianin kaukolennot operoidaan sen Irlannin tytäryhtiöstä, joka voi käyttää thaimaalaista ohjaamo- ja matkustamohenkilöstöä. Näin lentojen hinta saadaan erittäin kilpailukykyiseksi. 20 miljoonan säästöt Finnairilla on käynnissä 20 miljoonan euron säästöohjelma. Uusien toiminnan tehostamiskohteiden löytäminen on entistä hankalampaa, koska edellisissä säästökampanjoissa on jo otettu löysät pois. Finnairin on pakko kasvaa ja tehostaa toimintaansa, sillä vain pelkällä säästämisellä toiminta olisi supistunut. Vauramon mukaan Finnair ei voi supistaa itseään siihen kokoon, mitä pelkästään suomalaisten tarvitsemien lentoyhteyksien ylläpito olisi edellyttänyt. Kasvu ja laaja kaukoliikenne ovat välttämättömiä Finnairin toiminnalle. Finnair on kansainvälisesti katsoen pieni yhtiö, mutta Oneworld-allianssi ja yhteishankkeet auttavat hieman. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula ja Antti Hentinen Lähteet: Finnair, www.lentoposti.fi, Airliner World, January 2017: “Finnair blossoms” Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta