17.1.2017 Matkailu Finnair porskuttaa haastavassa tilanteessa – tavoitteena kiihdytetty kasvu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnairin liikevaihdon kasvu on ollut viime vuosina melko vaisua, mutta vuodesta 2017 alkaen Finnairin tavoitteena on kiihdyttää vahvaan kasvuun. Tarjonta laajenee merkittävästi. Ilmailutoimittajien vuosittaisessa tapaamisessa yhtiön suunnitelmia esitellyt Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo, kertoo että tarkoitus on keskittyä neljään asiaan, jotka ovat kiihdytetty kasvu, matkustuskokemus, henkilöstökokemus ja digitaalinen transformaatio.Kasvun moottorina ovat uudet laajarunkoiset Airbus A350-900 -koneet, jotka Finnair otti käyttöön ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä. Myös A320-sarjan kapearunkokoneita on tulossa lisää.Finnairin toimitusjohtaja Pekka VauramoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia reittejä kesälläReittitarjontaa laajennetaan kesällä 2017 muun muassa San Franciscoon, Alicanteen, Ibizalle ja Korfulle. Islanti on nosteessa, joten Reykjavikin reitti muutetaan ympärivuotiseksi.Finnair satsaa edelleen lujasti Kiinan markkinoille. Finnairilla on yhteistyösopimus kiinalaisen Alitripin kanssa, mikä tuo 4 500 kiinalaista turistia Suomeen talvikuukausina.Finnair on tulossa mukaan Alibaba-kauppapaikkaan ensimmäisenä ei-kiinalaisena lentoyhtiönä. Myös kiinalaisten suosiman Alipay-maksupalvelun käyttöönottoa suunnitellaan.Valttina turvallisuus– Kiinasta lennot tulevat Helsinkiin. Suoria lentoja Kaukoidästä Lappiin ei Finnairilla ole luvassa. Kiinalaiset haluavat tutustua samalla reissulla useampaan kohteeseen, Lapin lisäksi Helsinkiin, Vauramo kertoo.Suomen matkailuvalttina on kaiken muun hyvän lisäksi nyt myös turvallisuus. Keski-Euroopassa on ollut levottomuuksia.Kasvu ei onnistu kivuittaKasvu ei tapahdu ilman kipuja. Täysin uuden konetyypin viivästyneet toimitukset, uuden kaluston käyttöönotto ja sen vaatima koulutus, lentäjien ylityökiellot, talven flunssa-aalto sekä epäsuotuisat tuulet ovat nakertaneet Finnairin yleensä hyvää lentojen säännöllisyyttä ja täsmällisyyttä vuodenvaihteen tienoilla. On ollut pulaa sekä koneista että lentäjistä.Viime vuonna Finnair kuljetti 10,9 miljoonaa matkustajaa, kasvua 5,6 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Finnair lensi viime vuonna 109 785 lentoa.Vaikeuksista huolimatta lentojen säännöllisyys pysyi varsin hyvänä, 99, 2 prosentissa. Vain 0,8 prosenttia vuoroista jäi lentämättä.Täsmällisyys eli lentojen aikataulunmukaisuus hiipui 85,3 prosenttiin, joulukuussa vain 72,7 prosenttiin. Vuosi sitten joulukuussa ajoissa saapui 85,8 prosenttia lennoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuokrakoneiden turvinAvuksi on jouduttu ottamaan vuokrakoneita muilta yhtiöiltä. Finnairin lennoilla on ollut useiden eri yhtiöiden koneita, Euroopassa FlyNiki, Airberlin, JetTime, Cityjet sekä DOT. Kaukolentoja ovat avustamassa HiFly ja Iberia.Nämä niin sanotut wetlease-yhtiöt paikkaavat lentoyhtiöiden tuotantokapeikkoja vuokraamalla sekä koneen että ohjaamo- ja matkustajahenkilökunnan.– Wetlease-yhtiöiden käyttö on tilapäisesti nakertanut matkustajakokemusta ja täsmällisyyttä. Näiden yhtiöiden käyttö Finnairin lennoilla on koettu välttämättömäksi. On koettu tärkeämmäksi kuljettaa matkustajat sovitusti sen sijaan että lentoja olisi peruutettu, Vauramo taustoittaa.– Wetlease-yhtiöiden toiminta tarkastetaan perusteellisesti ja niiltä vaaditaan samat toimintamenetelmät kuin Finnairilla. Tarvittaessa Finnair on kouluttanut yhtiöiden henkilökuntaa esimerkiksi talvitoiminnan menetelmissä, operatiivinen johtaja Jaakko Schildt kertoo.Finnairilla on ollut hyvin joustavat lentojen peruutusehdot wetlease-yhtiöiden lennoilla, mutta vain harva matkustaja on siirtänyt lentoaan wetlease-yhtiön käytön vuoksi. Pekka Vauramo: kilpailu kiristyy entisestään Uudet, upeat koneet ovat kohentaneet Finnairin henkilöstön motivaatiota ja ilmapiiriä luomalla uutta innostusta. Kovaa yritystä ja motivaatiota tarvitaankin, sillä kilpailu on äärimmäisen kovaa. Finnairin toimitusjohtaja Pekka VauramoFinnairin kotikentällä Helsinki-Vantaalla toimitaan taas rakennustyömaan keskellä, kun terminaalia taas laajennetaan. Se tietää enemmän bussikuljetuksia terminaalin ja koneiden välillä ”matkustajaputkien” sijaan. Se voi heikentää matkustajakokemusta. Finnairin mukaan bussiterminaalin viihtyisyyttä kohennetaan ja tulossa on uusia, entistä mukavampia busseja.– Kilpailu kiristyy entisestään. Kolme suurta vahvistavat asemiaan ja halpalentoyhtiöt haastavat perinteisiä yhtiöitä myös kaukoliikenteessä. Lippujen keskihinnat ovat laskussa, Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo arvioi.Airbus 350 ensilennolla Suomessa 2014.Kolme suurta ovat Lufthansa, IAG (British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus ja Qatar Airways) sekä Air France-KLM.Hiekkayhtiöt tulossa Eurooppaan– Myös Lähi-Idän toimijat eli niin sanotut hiekkayhtiöt ovat tulossa Euroopan markkinoille.Myös kiinalaiset saattavat kiinnostua Euroopasta. Suomen ja Kiinan välille voi lentoliikennesopimuksen mukaan tulla vain yksi kiinalainen yhtiö. Vastavuoroisuusperiaatteen mukaan vain yksi yhtiö kummastakin maasta voi operoida lentoja maiden välillä, Vauramo kertoo.– Halpalentoyhtiöt haastavat perinteiset lentoyhtiöt ja niiden bisnesmallin, nyt myös kaukoliikenteessä. Norwegian tekee kovaa kasvua ja haastaa erityisesti Atlantin liikenteen toimijoita.Finnairin matkustamohenkilökuntaaHalpalentoyhtiöt ottivat jo kolmanneksen markkinaosuuden Euroopan kaupallisesta lentoliikenteestä.Esimerkiksi Norwegian aloitti mannertenväliset kaukolennot ensimmäisenä halpalentoyhtiönä. Norwegianin kaukolennot operoidaan sen Irlannin tytäryhtiöstä, joka voi käyttää thaimaalaista ohjaamo- ja matkustamohenkilöstöä. Näin lentojen hinta saadaan erittäin kilpailukykyiseksi.20 miljoonan säästötFinnairilla on käynnissä 20 miljoonan euron säästöohjelma. Uusien toiminnan tehostamiskohteiden löytäminen on entistä hankalampaa, koska edellisissä säästökampanjoissa on jo otettu löysät pois.Finnairin on pakko kasvaa ja tehostaa toimintaansa, sillä vain pelkällä säästämisellä toiminta olisi supistunut.Vauramon mukaan Finnair ei voi supistaa itseään siihen kokoon, mitä pelkästään suomalaisten tarvitsemien lentoyhteyksien ylläpito olisi edellyttänyt. Kasvu ja laaja kaukoliikenne ovat välttämättömiä Finnairin toiminnalle.Finnair on kansainvälisesti katsoen pieni yhtiö, mutta Oneworld-allianssi ja yhteishankkeet auttavat hieman.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula ja Antti HentinenLähteet: Finnair, www.lentoposti.fi, Airliner World, January 2017: “Finnair blossoms” Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Liikenneturvallisuus Nuoret loukkaavat itsensä sähköpotkulaudoilla vakavasti yhä useammin 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 30.9.2024 Yleinen Latauspisteen asentamispakko – aikaa enää kolme kuukautta 29.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: Pädasten kartano – hemmottelua ja rauhoittumista 29.9.2024 Automatkailu Lahti Caravan 2024: Tilantarpeeseen, mutta niukemmalle budjetille löytyy myös vaihtoehtoja 29.9.2024 Matkailuajoneuvot Lahti Caravan 2024: Kun retkeilyauto ei enää riitä – mutta halutaan silti kompaktia kokoa 28.9.2024 Matkailuajoneuvot Suomalainen matkailuautoalan perheyritys kasvaa – ottaa uusia maita haltuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla