17.1.2017 Matkailu Finnair porskuttaa haastavassa tilanteessa – tavoitteena kiihdytetty kasvu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnairin liikevaihdon kasvu on ollut viime vuosina melko vaisua, mutta vuodesta 2017 alkaen Finnairin tavoitteena on kiihdyttää vahvaan kasvuun. Tarjonta laajenee merkittävästi. Ilmailutoimittajien vuosittaisessa tapaamisessa yhtiön suunnitelmia esitellyt Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo, kertoo että tarkoitus on keskittyä neljään asiaan, jotka ovat kiihdytetty kasvu, matkustuskokemus, henkilöstökokemus ja digitaalinen transformaatio.Kasvun moottorina ovat uudet laajarunkoiset Airbus A350-900 -koneet, jotka Finnair otti käyttöön ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä. Myös A320-sarjan kapearunkokoneita on tulossa lisää.Finnairin toimitusjohtaja Pekka VauramoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusia reittejä kesälläReittitarjontaa laajennetaan kesällä 2017 muun muassa San Franciscoon, Alicanteen, Ibizalle ja Korfulle. Islanti on nosteessa, joten Reykjavikin reitti muutetaan ympärivuotiseksi.Finnair satsaa edelleen lujasti Kiinan markkinoille. Finnairilla on yhteistyösopimus kiinalaisen Alitripin kanssa, mikä tuo 4 500 kiinalaista turistia Suomeen talvikuukausina.Finnair on tulossa mukaan Alibaba-kauppapaikkaan ensimmäisenä ei-kiinalaisena lentoyhtiönä. Myös kiinalaisten suosiman Alipay-maksupalvelun käyttöönottoa suunnitellaan.Valttina turvallisuus– Kiinasta lennot tulevat Helsinkiin. Suoria lentoja Kaukoidästä Lappiin ei Finnairilla ole luvassa. Kiinalaiset haluavat tutustua samalla reissulla useampaan kohteeseen, Lapin lisäksi Helsinkiin, Vauramo kertoo.Suomen matkailuvalttina on kaiken muun hyvän lisäksi nyt myös turvallisuus. Keski-Euroopassa on ollut levottomuuksia.Kasvu ei onnistu kivuittaKasvu ei tapahdu ilman kipuja. Täysin uuden konetyypin viivästyneet toimitukset, uuden kaluston käyttöönotto ja sen vaatima koulutus, lentäjien ylityökiellot, talven flunssa-aalto sekä epäsuotuisat tuulet ovat nakertaneet Finnairin yleensä hyvää lentojen säännöllisyyttä ja täsmällisyyttä vuodenvaihteen tienoilla. On ollut pulaa sekä koneista että lentäjistä.Viime vuonna Finnair kuljetti 10,9 miljoonaa matkustajaa, kasvua 5,6 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Finnair lensi viime vuonna 109 785 lentoa.Vaikeuksista huolimatta lentojen säännöllisyys pysyi varsin hyvänä, 99, 2 prosentissa. Vain 0,8 prosenttia vuoroista jäi lentämättä.Täsmällisyys eli lentojen aikataulunmukaisuus hiipui 85,3 prosenttiin, joulukuussa vain 72,7 prosenttiin. Vuosi sitten joulukuussa ajoissa saapui 85,8 prosenttia lennoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVuokrakoneiden turvinAvuksi on jouduttu ottamaan vuokrakoneita muilta yhtiöiltä. Finnairin lennoilla on ollut useiden eri yhtiöiden koneita, Euroopassa FlyNiki, Airberlin, JetTime, Cityjet sekä DOT. Kaukolentoja ovat avustamassa HiFly ja Iberia.Nämä niin sanotut wetlease-yhtiöt paikkaavat lentoyhtiöiden tuotantokapeikkoja vuokraamalla sekä koneen että ohjaamo- ja matkustajahenkilökunnan.– Wetlease-yhtiöiden käyttö on tilapäisesti nakertanut matkustajakokemusta ja täsmällisyyttä. Näiden yhtiöiden käyttö Finnairin lennoilla on koettu välttämättömäksi. On koettu tärkeämmäksi kuljettaa matkustajat sovitusti sen sijaan että lentoja olisi peruutettu, Vauramo taustoittaa.– Wetlease-yhtiöiden toiminta tarkastetaan perusteellisesti ja niiltä vaaditaan samat toimintamenetelmät kuin Finnairilla. Tarvittaessa Finnair on kouluttanut yhtiöiden henkilökuntaa esimerkiksi talvitoiminnan menetelmissä, operatiivinen johtaja Jaakko Schildt kertoo.Finnairilla on ollut hyvin joustavat lentojen peruutusehdot wetlease-yhtiöiden lennoilla, mutta vain harva matkustaja on siirtänyt lentoaan wetlease-yhtiön käytön vuoksi. Pekka Vauramo: kilpailu kiristyy entisestään Uudet, upeat koneet ovat kohentaneet Finnairin henkilöstön motivaatiota ja ilmapiiriä luomalla uutta innostusta. Kovaa yritystä ja motivaatiota tarvitaankin, sillä kilpailu on äärimmäisen kovaa. Finnairin toimitusjohtaja Pekka VauramoFinnairin kotikentällä Helsinki-Vantaalla toimitaan taas rakennustyömaan keskellä, kun terminaalia taas laajennetaan. Se tietää enemmän bussikuljetuksia terminaalin ja koneiden välillä ”matkustajaputkien” sijaan. Se voi heikentää matkustajakokemusta. Finnairin mukaan bussiterminaalin viihtyisyyttä kohennetaan ja tulossa on uusia, entistä mukavampia busseja.– Kilpailu kiristyy entisestään. Kolme suurta vahvistavat asemiaan ja halpalentoyhtiöt haastavat perinteisiä yhtiöitä myös kaukoliikenteessä. Lippujen keskihinnat ovat laskussa, Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo arvioi.Airbus 350 ensilennolla Suomessa 2014.Kolme suurta ovat Lufthansa, IAG (British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus ja Qatar Airways) sekä Air France-KLM.Hiekkayhtiöt tulossa Eurooppaan– Myös Lähi-Idän toimijat eli niin sanotut hiekkayhtiöt ovat tulossa Euroopan markkinoille.Myös kiinalaiset saattavat kiinnostua Euroopasta. Suomen ja Kiinan välille voi lentoliikennesopimuksen mukaan tulla vain yksi kiinalainen yhtiö. Vastavuoroisuusperiaatteen mukaan vain yksi yhtiö kummastakin maasta voi operoida lentoja maiden välillä, Vauramo kertoo.– Halpalentoyhtiöt haastavat perinteiset lentoyhtiöt ja niiden bisnesmallin, nyt myös kaukoliikenteessä. Norwegian tekee kovaa kasvua ja haastaa erityisesti Atlantin liikenteen toimijoita.Finnairin matkustamohenkilökuntaaHalpalentoyhtiöt ottivat jo kolmanneksen markkinaosuuden Euroopan kaupallisesta lentoliikenteestä.Esimerkiksi Norwegian aloitti mannertenväliset kaukolennot ensimmäisenä halpalentoyhtiönä. Norwegianin kaukolennot operoidaan sen Irlannin tytäryhtiöstä, joka voi käyttää thaimaalaista ohjaamo- ja matkustamohenkilöstöä. Näin lentojen hinta saadaan erittäin kilpailukykyiseksi.20 miljoonan säästötFinnairilla on käynnissä 20 miljoonan euron säästöohjelma. Uusien toiminnan tehostamiskohteiden löytäminen on entistä hankalampaa, koska edellisissä säästökampanjoissa on jo otettu löysät pois.Finnairin on pakko kasvaa ja tehostaa toimintaansa, sillä vain pelkällä säästämisellä toiminta olisi supistunut.Vauramon mukaan Finnair ei voi supistaa itseään siihen kokoon, mitä pelkästään suomalaisten tarvitsemien lentoyhteyksien ylläpito olisi edellyttänyt. Kasvu ja laaja kaukoliikenne ovat välttämättömiä Finnairin toiminnalle.Finnair on kansainvälisesti katsoen pieni yhtiö, mutta Oneworld-allianssi ja yhteishankkeet auttavat hieman.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula ja Antti HentinenLähteet: Finnair, www.lentoposti.fi, Airliner World, January 2017: “Finnair blossoms” Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle