17.1.2017

Finnair porskuttaa haastavassa tilanteessa – tavoitteena kiihdytetty kasvu

Finnairin liikevaihdon kasvu on ollut viime vuosina melko vaisua, mutta vuodesta 2017 alkaen Finnairin tavoitteena on kiihdyttää vahvaan kasvuun. Tarjonta laajenee merkittävästi.

Ilmailutoimittajien vuosittaisessa tapaamisessa yhtiön suunnitelmia esitellyt Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo, kertoo että tarkoitus on keskittyä neljään asiaan, jotka ovat kiihdytetty kasvu, matkustuskokemus, henkilöstökokemus ja digitaalinen transformaatio.

Kasvun moottorina ovat uudet laajarunkoiset Airbus A350-900 -koneet, jotka Finnair otti käyttöön ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä. Myös A320-sarjan kapearunkokoneita on tulossa lisää.

Finnair
Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusia reittejä kesällä

Reittitarjontaa laajennetaan kesällä 2017 muun muassa San Franciscoon, Alicanteen, Ibizalle ja Korfulle. Islanti on nosteessa, joten Reykjavikin reitti muutetaan ympärivuotiseksi.

Finnair satsaa edelleen lujasti Kiinan markkinoille. Finnairilla on yhteistyösopimus kiinalaisen Alitripin kanssa, mikä tuo 4 500 kiinalaista turistia Suomeen talvikuukausina.

Finnair on tulossa mukaan Alibaba-kauppapaikkaan ensimmäisenä ei-kiinalaisena lentoyhtiönä. Myös kiinalaisten suosiman Alipay-maksupalvelun käyttöönottoa suunnitellaan.

Valttina turvallisuus

– Kiinasta lennot tulevat Helsinkiin. Suoria lentoja Kaukoidästä Lappiin ei Finnairilla ole luvassa. Kiinalaiset haluavat tutustua samalla reissulla useampaan kohteeseen, Lapin lisäksi Helsinkiin, Vauramo kertoo.

Suomen matkailuvalttina on kaiken muun hyvän lisäksi nyt myös turvallisuus. Keski-Euroopassa on ollut levottomuuksia.

lentokone

Kasvu ei onnistu kivuitta

Kasvu ei tapahdu ilman kipuja. Täysin uuden konetyypin viivästyneet toimitukset, uuden kaluston käyttöönotto ja sen vaatima koulutus, lentäjien ylityökiellot, talven flunssa-aalto sekä epäsuotuisat tuulet ovat nakertaneet Finnairin yleensä hyvää lentojen säännöllisyyttä ja täsmällisyyttä vuodenvaihteen tienoilla. On ollut pulaa sekä koneista että lentäjistä.

Viime vuonna Finnair kuljetti 10,9 miljoonaa matkustajaa, kasvua 5,6 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Finnair lensi viime vuonna 109 785 lentoa.

Vaikeuksista huolimatta lentojen säännöllisyys pysyi varsin hyvänä, 99, 2 prosentissa. Vain 0,8 prosenttia vuoroista jäi lentämättä.

Täsmällisyys eli lentojen aikataulunmukaisuus hiipui 85,3 prosenttiin, joulukuussa vain 72,7 prosenttiin. Vuosi sitten joulukuussa ajoissa saapui 85,8 prosenttia lennoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vuokrakoneiden turvin

Avuksi on jouduttu ottamaan vuokrakoneita muilta yhtiöiltä. Finnairin lennoilla on ollut useiden eri yhtiöiden koneita, Euroopassa FlyNiki, Airberlin, JetTime, Cityjet sekä DOT. Kaukolentoja ovat avustamassa HiFly ja Iberia.

Nämä niin sanotut wetlease-yhtiöt paikkaavat lentoyhtiöiden tuotantokapeikkoja vuokraamalla sekä koneen että ohjaamo- ja matkustajahenkilökunnan.

– Wetlease-yhtiöiden käyttö on tilapäisesti nakertanut matkustajakokemusta ja täsmällisyyttä. Näiden yhtiöiden käyttö Finnairin lennoilla on koettu välttämättömäksi. On koettu tärkeämmäksi kuljettaa matkustajat sovitusti sen sijaan että lentoja olisi peruutettu, Vauramo taustoittaa.

– Wetlease-yhtiöiden toiminta tarkastetaan perusteellisesti ja niiltä vaaditaan samat toimintamenetelmät kuin Finnairilla. Tarvittaessa Finnair on kouluttanut yhtiöiden henkilökuntaa esimerkiksi talvitoiminnan menetelmissä, operatiivinen johtaja Jaakko Schildt kertoo.

Finnairilla on ollut hyvin joustavat lentojen peruutusehdot wetlease-yhtiöiden lennoilla, mutta vain harva matkustaja on siirtänyt lentoaan wetlease-yhtiön käytön vuoksi.

Pekka Vauramo: kilpailu kiristyy entisestään

Uudet, upeat koneet ovat kohentaneet Finnairin henkilöstön motivaatiota ja ilmapiiriä luomalla uutta innostusta. Kovaa yritystä ja motivaatiota tarvitaankin, sillä kilpailu on äärimmäisen kovaa.

Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo

Finnairin kotikentällä Helsinki-Vantaalla toimitaan taas rakennustyömaan keskellä, kun terminaalia taas laajennetaan. Se tietää enemmän bussikuljetuksia terminaalin ja koneiden välillä ”matkustajaputkien” sijaan. Se voi heikentää matkustajakokemusta. Finnairin mukaan bussiterminaalin viihtyisyyttä kohennetaan ja tulossa on uusia, entistä mukavampia busseja.

– Kilpailu kiristyy entisestään. Kolme suurta vahvistavat asemiaan ja halpalentoyhtiöt haastavat perinteisiä yhtiöitä myös kaukoliikenteessä. Lippujen keskihinnat ovat laskussa, Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo arvioi.

Airbus 350 ensilennolla Suomessa 2014.

Kolme suurta ovat Lufthansa, IAG (British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus ja Qatar Airways) sekä Air France-KLM.

Hiekkayhtiöt tulossa Eurooppaan

– Myös Lähi-Idän toimijat eli niin sanotut hiekkayhtiöt ovat tulossa Euroopan markkinoille.

Myös kiinalaiset saattavat kiinnostua Euroopasta. Suomen ja Kiinan välille voi lentoliikennesopimuksen mukaan tulla vain yksi kiinalainen yhtiö. Vastavuoroisuusperiaatteen mukaan vain yksi yhtiö kummastakin maasta voi operoida lentoja maiden välillä, Vauramo kertoo.

– Halpalentoyhtiöt haastavat perinteiset lentoyhtiöt ja niiden bisnesmallin, nyt myös kaukoliikenteessä. Norwegian tekee kovaa kasvua ja haastaa erityisesti Atlantin liikenteen toimijoita.

Finnairin matkustamohenkilökuntaa

Halpalentoyhtiöt ottivat jo kolmanneksen markkinaosuuden Euroopan kaupallisesta lentoliikenteestä.

Esimerkiksi Norwegian aloitti mannertenväliset kaukolennot ensimmäisenä halpalentoyhtiönä. Norwegianin kaukolennot operoidaan sen Irlannin tytäryhtiöstä, joka voi käyttää thaimaalaista ohjaamo- ja matkustamohenkilöstöä. Näin lentojen hinta saadaan erittäin kilpailukykyiseksi.

20 miljoonan säästöt

Finnairilla on käynnissä 20 miljoonan euron säästöohjelma. Uusien toiminnan tehostamiskohteiden löytäminen on entistä hankalampaa, koska edellisissä säästökampanjoissa on jo otettu löysät pois.

Finnairin on pakko kasvaa ja tehostaa toimintaansa, sillä vain pelkällä säästämisellä toiminta olisi supistunut.

Vauramon mukaan Finnair ei voi supistaa itseään siihen kokoon, mitä pelkästään suomalaisten tarvitsemien lentoyhteyksien ylläpito olisi edellyttänyt. Kasvu ja laaja kaukoliikenne ovat välttämättömiä Finnairin toiminnalle.

Finnair on kansainvälisesti katsoen pieni yhtiö, mutta Oneworld-allianssi ja yhteishankkeet auttavat hieman.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula ja Antti Hentinen

Lähteet: Finnair, www.lentoposti.fi, Airliner World, January 2017: “Finnair blossoms”

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat