5.3.2023 Laivat Helsingin satama purkaa Makasiiniterminaalin – matkustajalaivajärjestelyt Helsingissä muuttumassa osin merkittävästi Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jo hyvän aikaa sitten aktiivikäytöstä poistettu terminaalirakennus tekee tilaa kaupungin tuleville kehityshankkeille Eteläsatamassa. Samalla kaikki matkustajaliikenne keskitetään samoihin terminaaleihin kohteen mukaan. Vuonna 1960 rakennettu makasiiniterminaali otettiin alun perin käyttöön satamamakasiiniksi, mutta 90-luvulta alkaen se toimi terminaalina pika-aluksille, joita liikennöi aikanaan 90- ja 2000-luvuilla Tallinaan useita. Nyt terminaali on tyhjillään, ja se puretaan pois heinäkuuhun 2023 mennessä. Makasiiniterminaali sijaitsee aivan Olympiaterminaalin vieressä. Olympiaterminaalista kulkevat päivittäin Silja Linen laivat Tukholmaan, joten purkujätteiden kuljetus paikalta hoidetaan niihin vuorokaudenaikoihin, kun laivalle ja laivalta kulkevaa liikennettä ei ole.Helsingin kaupungilla on suunnitelmansa Makasiinirannan varalle, josta vapautuu iso alue terminaalirakennuksen jäljiltä. Helsingin kaupunki kaavailee Makasiiniterminaalin tilalle tulevaisuudessa uudisrakentamista, kuten arkkitehtuuri- ja designmuseota sekä rantabulevardia ja palveluita.Makasiiniterminaali on kuvassa oikealla. Sen takana häämöttää Olympiaterminaali, josta Silja Serenade on juuri lähtenyt.Niin ikään matkustajalaivaliikenteen kehittämiselle ovat suuret tulevaisuudennäkymät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki liikenne Tukholmaan Katajanokan terminaalista käsinHelsingin satama aikoo keskittää kaiken Tukholmaan suuntautuvan liikenteen jatkossa Katajanokan terminaaliin. Tällä hetkellä Katajanokalta operoi vakituisesti Viking Line, jolle Katajanokka on ainoa terminaali Helsingissä. Sieltä operoivat Gabriella Tukholmaan sekä Viking XPRS Tallinaan. Lisäksi Katajanokalla vierailee kesäkaudella jonkin verran alle 250-metrisiä risteilyaluksia. Kuten mainittua, Eteläsataman Olympiaterminaali on tällä hetkellä koti Silja Linen Tukholman-liikenteelle.Tukholman liikenteen keskittäminen kuitenkin tarkoittaa, että Silja Line tulee muuttamaan Katajanokalle. Helsingin satama alkaa pian rakentamaan Katajanokalle uutta terminaalia, joka on kapasiteetiltaan riittävä kahden Tukholman-laivan ja kahden eri laivayhtiön tarpeisiin. Niin ikään laivalaitureita on määrä parannella. Viking Linen Tallinnan-liikenteen muuttaessa pois, vähenee myös autoliikenne Katajanokalla, sillä Tukholman-laivat kulkevat vain kerran vuorokaudessa. Nähtäväksi kuitenkin jää, kulkevatko Tukholman-laivat tulevaisuudessa nykyistä isommilla väleillä, sillä vartin tai puolen tunnin välein saapuessaan ne voivat aiheuttaa Katajanokan pullonkaulassa melkoisen ruuhkan.Viking XPRS KatajanokallaKatajanokan uuden terminaalin rakentaminen alkaisi näillä näkymin vuonna 2024, ja valmistuisi 2026. Olympiaterminaali jatkaisi sekin käytössä, ja palvelisi kansainvälistä risteilylaivaliikennettä sekä mahdollisesti vielä joskus pikaliikennettä Tallinnaan.Länsiterminaalista koti kaikelle Tallinnan-liikenteelleHelsingin satama valmistelee myös Länsisatamaan isoa kehitysprojektia. Ensin on määrä rakentaa tunneli Länsisatamasta Länsiväylälle. Jätkäsaaren ja Ruoholahden ali kulkeva tunneli siirtäisi isot määrät Tallinnan-laivojen rekka- ja henkilöautoliikennettä maan alle. Koska vain pohjoiseen ja itään suuntautuva liikenne kulkisi nykyisiä katuja pitkin, vähenisivät ruuhkat alueella huomattavasti. Tunneli on määrä rakentaa vuosina 2025 - 2027.Helsingin satama valmistautuu myös keskittämään kaiken Tallinnaan suuntautuvan laivaliikenteen Länsisatamaan. Nykyisin Länsiterminaali 2 palvelee yhteensä neljää eri laivaa ja kahta laivayhtiötä yksinomaan Tallinnan-reitillä. Kakkosterminaalista operoivat Tallinkin Star, Megastar ja MyStar sekä Eckerö Linen Finladia.Länsiterminaali 1 on puolestaan tällä hetkellä käyttämätön. Sieltä ovat vielä vähän aikaa sitten liikennöineet Tallinkin 23 tunnin risteilyt Silja Europalla Tallinnaan sekä Moby St. Peter Linen Princess Anastasia Pietariin.Länsiterminaali 1:n laituri häämöttää taustalla.Osana uudistusta Helsingin satama laajentaa Länsiterminaalin lastausalueita sekä uudistaa Länsiterminaali 1:n perusteellisesti. Vuoteen 2028 mennessä kaiken Tallinnan-liikenteen pitäisi hoitua Länsisataman kautta, mikä tarkoittaa, että Viking Line alkaa todennäköisesti operoimaan sinne Viking XPRS:llä Länsiterminaali 1:n kautta.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähde: Helsingin Satama Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta – ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 7.7.2025 Laivat Helsingin ja Tallinnan välinen säännöllinen matkustajalaivareitti täytti tänään tasan 60 vuotta 2.7.2025 Laivat Karilleajoja, törmäyksiä ja lunastuksia – vesijettikausi vaatii varovaisuutta 28.6.2025 Laivat Puolen miljardin vahingot – 3 000 auton lasti katosi mereen 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? – 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma ”Lemmenlaiva” nähty Helsingin Katajanokalla 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia – katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen