5.3.2023 Laivat Helsingin satama purkaa Makasiiniterminaalin – matkustajalaivajärjestelyt Helsingissä muuttumassa osin merkittävästi Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jo hyvän aikaa sitten aktiivikäytöstä poistettu terminaalirakennus tekee tilaa kaupungin tuleville kehityshankkeille Eteläsatamassa. Samalla kaikki matkustajaliikenne keskitetään samoihin terminaaleihin kohteen mukaan. Vuonna 1960 rakennettu makasiiniterminaali otettiin alun perin käyttöön satamamakasiiniksi, mutta 90-luvulta alkaen se toimi terminaalina pika-aluksille, joita liikennöi aikanaan 90- ja 2000-luvuilla Tallinaan useita. Nyt terminaali on tyhjillään, ja se puretaan pois heinäkuuhun 2023 mennessä. Makasiiniterminaali sijaitsee aivan Olympiaterminaalin vieressä. Olympiaterminaalista kulkevat päivittäin Silja Linen laivat Tukholmaan, joten purkujätteiden kuljetus paikalta hoidetaan niihin vuorokaudenaikoihin, kun laivalle ja laivalta kulkevaa liikennettä ei ole.Helsingin kaupungilla on suunnitelmansa Makasiinirannan varalle, josta vapautuu iso alue terminaalirakennuksen jäljiltä. Helsingin kaupunki kaavailee Makasiiniterminaalin tilalle tulevaisuudessa uudisrakentamista, kuten arkkitehtuuri- ja designmuseota sekä rantabulevardia ja palveluita.Makasiiniterminaali on kuvassa oikealla. Sen takana häämöttää Olympiaterminaali, josta Silja Serenade on juuri lähtenyt.Niin ikään matkustajalaivaliikenteen kehittämiselle ovat suuret tulevaisuudennäkymät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki liikenne Tukholmaan Katajanokan terminaalista käsinHelsingin satama aikoo keskittää kaiken Tukholmaan suuntautuvan liikenteen jatkossa Katajanokan terminaaliin. Tällä hetkellä Katajanokalta operoi vakituisesti Viking Line, jolle Katajanokka on ainoa terminaali Helsingissä. Sieltä operoivat Gabriella Tukholmaan sekä Viking XPRS Tallinaan. Lisäksi Katajanokalla vierailee kesäkaudella jonkin verran alle 250-metrisiä risteilyaluksia. Kuten mainittua, Eteläsataman Olympiaterminaali on tällä hetkellä koti Silja Linen Tukholman-liikenteelle.Tukholman liikenteen keskittäminen kuitenkin tarkoittaa, että Silja Line tulee muuttamaan Katajanokalle. Helsingin satama alkaa pian rakentamaan Katajanokalle uutta terminaalia, joka on kapasiteetiltaan riittävä kahden Tukholman-laivan ja kahden eri laivayhtiön tarpeisiin. Niin ikään laivalaitureita on määrä parannella. Viking Linen Tallinnan-liikenteen muuttaessa pois, vähenee myös autoliikenne Katajanokalla, sillä Tukholman-laivat kulkevat vain kerran vuorokaudessa. Nähtäväksi kuitenkin jää, kulkevatko Tukholman-laivat tulevaisuudessa nykyistä isommilla väleillä, sillä vartin tai puolen tunnin välein saapuessaan ne voivat aiheuttaa Katajanokan pullonkaulassa melkoisen ruuhkan.Viking XPRS KatajanokallaKatajanokan uuden terminaalin rakentaminen alkaisi näillä näkymin vuonna 2024, ja valmistuisi 2026. Olympiaterminaali jatkaisi sekin käytössä, ja palvelisi kansainvälistä risteilylaivaliikennettä sekä mahdollisesti vielä joskus pikaliikennettä Tallinnaan.Länsiterminaalista koti kaikelle Tallinnan-liikenteelleHelsingin satama valmistelee myös Länsisatamaan isoa kehitysprojektia. Ensin on määrä rakentaa tunneli Länsisatamasta Länsiväylälle. Jätkäsaaren ja Ruoholahden ali kulkeva tunneli siirtäisi isot määrät Tallinnan-laivojen rekka- ja henkilöautoliikennettä maan alle. Koska vain pohjoiseen ja itään suuntautuva liikenne kulkisi nykyisiä katuja pitkin, vähenisivät ruuhkat alueella huomattavasti. Tunneli on määrä rakentaa vuosina 2025 - 2027.Helsingin satama valmistautuu myös keskittämään kaiken Tallinnaan suuntautuvan laivaliikenteen Länsisatamaan. Nykyisin Länsiterminaali 2 palvelee yhteensä neljää eri laivaa ja kahta laivayhtiötä yksinomaan Tallinnan-reitillä. Kakkosterminaalista operoivat Tallinkin Star, Megastar ja MyStar sekä Eckerö Linen Finladia.Länsiterminaali 1 on puolestaan tällä hetkellä käyttämätön. Sieltä ovat vielä vähän aikaa sitten liikennöineet Tallinkin 23 tunnin risteilyt Silja Europalla Tallinnaan sekä Moby St. Peter Linen Princess Anastasia Pietariin.Länsiterminaali 1:n laituri häämöttää taustalla.Osana uudistusta Helsingin satama laajentaa Länsiterminaalin lastausalueita sekä uudistaa Länsiterminaali 1:n perusteellisesti. Vuoteen 2028 mennessä kaiken Tallinnan-liikenteen pitäisi hoitua Länsisataman kautta, mikä tarkoittaa, että Viking Line alkaa todennäköisesti operoimaan sinne Viking XPRS:llä Länsiterminaali 1:n kautta.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähde: Helsingin Satama Lue lisää Kaikki artikkelit 5.12.2024 Laivat Joulu merellä: ruokapöytä notkuu Finnlinesin uusilla aluksilla 3.12.2024 Laivat Joulu merellä: valkoisilla laivoilla klassikkoja ja vegaanisia vaihtoehtoja 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 28.11.2024 Laivat Joulu merellä: klassikkoja ja yllätyksiä punaisilla laivoilla 26.11.2024 Laivat Joulu merellä: Finlandian joulupöydässä kotimaista kirjolohta 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 15.11.2024 Laivat Viking Line on nimetty Vuoden turvalliseksi organisaatioksi – laivaliikenteessä turvallisuus onkin monitahoinen juttu 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat – jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 26.10.2024 Laivat AIDAluna lähti Helsingistä kauden viimeisenä kansainvälisenä risteilijänä – takana kaksijakoinen risteilykausi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”