21.5.2023 Matkailu Jokapaikan Reiskojen maailmanluokan työkalun ympärille rakennettu sympaattinen museo Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maajussien työkalusta alkanut ja myöhemmin maailmanmatkaajien suosikiksi noussut Unimog on ansainnut oman museonsa. Ja hieno se onkin. Se on tavallaan sympaattista, miten vaatimattomista lähtökohdista kasvanut Unimog on noussut tietyissä piireissä übermaskuliiniseksi vapauden symboliksi. Mutta kun konsepti toimii niin se toimii…Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHistoriaaToinen maailmansota on juuri päättynyt. Saksa on yhtä kuin ison tuhkakasan keskellä seisova raunio. Daimler-Benzin entinen lentokonemoottoreiden suunnittelupäällikkö Albert Friedrich esittelee entisille kollegoilleen ja insinööreilleen idean uudenlaisesta maastoajoneuvosta. Sitä on tarkoitus käyttää peltojen muokkaamiseen sekä maan puhdistamiseen sodan jäljiltä.Konseptilla luodaan jo tietyt perustat tulevaa varten, kuten 127 senttimetrin raideleveys, joka on yhtä kuin kaksi perunariviä.Traktori tämä uusi laite ei kuitenkaan ole. Sen on oltava riittävän nopea ja pystyttävä kuljettamaan kuudesta kahdeksaan ihmistä lavalla peltotöihin sekä tuoda sato myöhemmin takaisin maatilalle. Kyseessä on varsin hyödyllinen ja yleispätevä ajoneuvo – siis Universalmotorgerät.Tämä ensimmäinen suunnitelma katoaa historian roskatynnyreihin, mutta Unimogin historian ensimmäiset sivut on silti luotu. Varsinaisten prototyyppien valmistus alkaa Stuttgartista muutama kymmenen kilometriä itään sijaitsevalla Erhard & Söhnen tehtaalla Schwäbisch Gmündissä lokakuussa 1946.Kaksi vuotta myöhemmin, marraskuussa 1948 Unimogin peruskonsepti moniakselisena maatalouskäyttöön tarkoitettuna moottoriajoneuvona patentoidaan Münchenissä. Unimog voidaan alusta alkaen varustaa laajalla valikoimalla erilaisia lisälaitteita erilaisia maa- ja metsätalouden askareita varten. Se on vähän kuin Sveitsin armeijan linkkari pyörillä.Potentiaali ymmärretään muuallakin, ja vuonna 1951 Daimler-Benz AG ottaa Unimogin haltuunsa. Samalla valmistus siirtyy Gaggenaun kuorma-autotehtaalle. Siellä hyllystä löytyy jo valmiiksi legendaarinen OM 636 -dieselmoottori. Legendan ainekset ovat kasassa.Gaggenaussa, maailman vanhimmalla ja vuonna 1894 perustetulla autotehtaalla, Unimogia valmistetaan lopulta useita vuosikymmeniä ennen kuin tuotanto siirtyy Wörthiin. Alueen asukkaat ovat kuitenkin niin kiintyneitä Unimogiin, että vuonna 2006 yksityishenkilöt perustavat sille oman museon Gaggenaun kupeeseen Kuppenheimiin. Tämä jos joku on todellinen rakkauden osoitus.Laitteensa näköinen museoUnimogin ympärille rakennettu museo on heti ensisilmäyksellä sympaattinen. Rakennuksessa on käytetty paljon puuta, ja isoista ikkunoista tulvii sisälle runsaasti luonnonvaloa.Museossa on nähtävillä kattavasti paitsi historiallisia Unimogeja myös nykyaikaisia laitteita. Pikkupojille riittää ihmeteltävää, ja isommista pojista tulee hetkeksi pikkupoikia.Tekniikkaa on pramilla sitäkin sen verran, että insinööritkin viihtyvät.Unimogien edessä on infotauluja, joista saa paljon taustoittavaa tietoa, ja moni noista infotauluista on nykyään jo tabletin muodossa digitaalinen. Pisteet tästä. Myös museon seinillä sekä isoissa julisteissa jaetaan tietoa historian tärkeistä merkkipyväistä.Museosaleissa käy myös hyvin selkeästi esille miten monipuolinen laite Unimog on. Ja mihin kaikkeen se pystyy.Myös armeijakäytössä Unimog on luonnollisesti ollut suosittu.Ja museovierailun kruunaa tietysti kyyti maastoradalla. Voimme luvata, jos et ole istunut aiemmin Unimogin kyydissä, tuo lyhyt koeajo tekee sinuun erittäin suuren vaikutuksen…Vapaa kuin taivaan lintuUnimogin historia ulottuu kohta jo 78 vuoden taakse, ja noista vuosista valta-ajan "universaali moottoriajoneuvo" on valloittanut sydämiä kaikkialla maailmassa. Se on tukenut Saksan liittovaltion teknistä apua (THW) katastrofitilanteissa. Se on myös raivannut, lakaissut, niittänyt, pyyhkinyt ja kuljettanut kaikkea mahdollista lukuisten kuntien monitoimityökaluna.Palomiehetkin rakastavat sitä – etenkin metsäpalojen sammutuksessa. Tutkijoita ja tv-tuotantotiimejä se on vienyt maailman ääriin.Tämän kaiken lisäksi Unimog on ollut myös monille uskollinen kumppani seikkailuhenkisillä ulkomaanmatkoilla. Se myös kestää lähes kaiken. Niinpä Unimogista on tullut viime vuosina yllättävän suosittu matkailuauto. Erään tunnetun avaruuteen sijoittuvan tv-sarjan slogania lainataksemme se vie rohkeasti sinne, minne kukaan karavaanari ei ole aiemmin mennyt.Tästä johtuen globetrotterit suuntaavat perinteisesti Unimog-museon parkkipaikalle aina heinäkuun viimeisenä viikonloppuna. "Weltenbummlertreffen" kerää paikalle vuosittain toistasataa ajoneuvoa ja niiden omistajat. He tulevat paikalle paitsi Saksasta myös muualta Euroopasta. Yhden päivän aikana saa kuunnella aika monta kiehtovaa tarinaa. Jo se on hyvä syy matkustaa Gaggenauhun.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMuseon kotisivut: https://www.unimog-museum.com/Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”