21.5.2023 Matkailu Jokapaikan Reiskojen maailmanluokan työkalun ympärille rakennettu sympaattinen museo Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maajussien työkalusta alkanut ja myöhemmin maailmanmatkaajien suosikiksi noussut Unimog on ansainnut oman museonsa. Ja hieno se onkin. Se on tavallaan sympaattista, miten vaatimattomista lähtökohdista kasvanut Unimog on noussut tietyissä piireissä übermaskuliiniseksi vapauden symboliksi. Mutta kun konsepti toimii niin se toimii… Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Historiaa Toinen maailmansota on juuri päättynyt. Saksa on yhtä kuin ison tuhkakasan keskellä seisova raunio. Daimler-Benzin entinen lentokonemoottoreiden suunnittelupäällikkö Albert Friedrich esittelee entisille kollegoilleen ja insinööreilleen idean uudenlaisesta maastoajoneuvosta. Sitä on tarkoitus käyttää peltojen muokkaamiseen sekä maan puhdistamiseen sodan jäljiltä. Konseptilla luodaan jo tietyt perustat tulevaa varten, kuten 127 senttimetrin raideleveys, joka on yhtä kuin kaksi perunariviä. Traktori tämä uusi laite ei kuitenkaan ole. Sen on oltava riittävän nopea ja pystyttävä kuljettamaan kuudesta kahdeksaan ihmistä lavalla peltotöihin sekä tuoda sato myöhemmin takaisin maatilalle. Kyseessä on varsin hyödyllinen ja yleispätevä ajoneuvo – siis Universalmotorgerät. Tämä ensimmäinen suunnitelma katoaa historian roskatynnyreihin, mutta Unimogin historian ensimmäiset sivut on silti luotu. Varsinaisten prototyyppien valmistus alkaa Stuttgartista muutama kymmenen kilometriä itään sijaitsevalla Erhard & Söhnen tehtaalla Schwäbisch Gmündissä lokakuussa 1946. Kaksi vuotta myöhemmin, marraskuussa 1948 Unimogin peruskonsepti moniakselisena maatalouskäyttöön tarkoitettuna moottoriajoneuvona patentoidaan Münchenissä. Unimog voidaan alusta alkaen varustaa laajalla valikoimalla erilaisia lisälaitteita erilaisia maa- ja metsätalouden askareita varten. Se on vähän kuin Sveitsin armeijan linkkari pyörillä. Potentiaali ymmärretään muuallakin, ja vuonna 1951 Daimler-Benz AG ottaa Unimogin haltuunsa. Samalla valmistus siirtyy Gaggenaun kuorma-autotehtaalle. Siellä hyllystä löytyy jo valmiiksi legendaarinen OM 636 -dieselmoottori. Legendan ainekset ovat kasassa. Gaggenaussa, maailman vanhimmalla ja vuonna 1894 perustetulla autotehtaalla, Unimogia valmistetaan lopulta useita vuosikymmeniä ennen kuin tuotanto siirtyy Wörthiin. Alueen asukkaat ovat kuitenkin niin kiintyneitä Unimogiin, että vuonna 2006 yksityishenkilöt perustavat sille oman museon Gaggenaun kupeeseen Kuppenheimiin. Tämä jos joku on todellinen rakkauden osoitus. Laitteensa näköinen museo Unimogin ympärille rakennettu museo on heti ensisilmäyksellä sympaattinen. Rakennuksessa on käytetty paljon puuta, ja isoista ikkunoista tulvii sisälle runsaasti luonnonvaloa. Museossa on nähtävillä kattavasti paitsi historiallisia Unimogeja myös nykyaikaisia laitteita. Pikkupojille riittää ihmeteltävää, ja isommista pojista tulee hetkeksi pikkupoikia. Tekniikkaa on pramilla sitäkin sen verran, että insinööritkin viihtyvät. Unimogien edessä on infotauluja, joista saa paljon taustoittavaa tietoa, ja moni noista infotauluista on nykyään jo tabletin muodossa digitaalinen. Pisteet tästä. Myös museon seinillä sekä isoissa julisteissa jaetaan tietoa historian tärkeistä merkkipyväistä. Museosaleissa käy myös hyvin selkeästi esille miten monipuolinen laite Unimog on. Ja mihin kaikkeen se pystyy. Myös armeijakäytössä Unimog on luonnollisesti ollut suosittu. Ja museovierailun kruunaa tietysti kyyti maastoradalla. Voimme luvata, jos et ole istunut aiemmin Unimogin kyydissä, tuo lyhyt koeajo tekee sinuun erittäin suuren vaikutuksen… Vapaa kuin taivaan lintu Unimogin historia ulottuu kohta jo 78 vuoden taakse, ja noista vuosista valta-ajan "universaali moottoriajoneuvo" on valloittanut sydämiä kaikkialla maailmassa. Se on tukenut Saksan liittovaltion teknistä apua (THW) katastrofitilanteissa. Se on myös raivannut, lakaissut, niittänyt, pyyhkinyt ja kuljettanut kaikkea mahdollista lukuisten kuntien monitoimityökaluna. Palomiehetkin rakastavat sitä – etenkin metsäpalojen sammutuksessa. Tutkijoita ja tv-tuotantotiimejä se on vienyt maailman ääriin. Tämän kaiken lisäksi Unimog on ollut myös monille uskollinen kumppani seikkailuhenkisillä ulkomaanmatkoilla. Se myös kestää lähes kaiken. Niinpä Unimogista on tullut viime vuosina yllättävän suosittu matkailuauto. Erään tunnetun avaruuteen sijoittuvan tv-sarjan slogania lainataksemme se vie rohkeasti sinne, minne kukaan karavaanari ei ole aiemmin mennyt. Tästä johtuen globetrotterit suuntaavat perinteisesti Unimog-museon parkkipaikalle aina heinäkuun viimeisenä viikonloppuna. "Weltenbummlertreffen" kerää paikalle vuosittain toistasataa ajoneuvoa ja niiden omistajat. He tulevat paikalle paitsi Saksasta myös muualta Euroopasta. Yhden päivän aikana saa kuunnella aika monta kiehtovaa tarinaa. Jo se on hyvä syy matkustaa Gaggenauhun. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Museon kotisivut: https://www.unimog-museum.com/ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?