11.12.2022 Matkailu Kypros: kivisiä polkuja ja Afroditen kylpyjä Sea Caves near Ayia Napa, Cyprus. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kypros on hieman Uudenmaan lääniä pienempi ja reilun miljoonan asukkaan saari, jonka kiertää autolla kohtuullisen nopeasti. Mutta jalkaisin näkee enemmän. Kyproksesta vajaat kaksi kolmasosaa kuuluu kreikkalaiseen Kyproksen tasavaltaan ja loput Turkin hallinnoimaan Pohjois-Kyprokseen. Virallisesti jälkimmäistä ei tosin tunnisteta valtioksi, on vain yksi Kypros. Raja on kuitenkin todellinen, ja sitä valvoo YK. Kuvaavasti saarella on vain yksi pääkaupunki, joka sekin on jaettu. Kreikkalaisten puolella asuu hieman vajaa puolet, ja turkkilaisten puolella toinen puolikas Nikosian noin 120 000 asukkaasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monta isäntää Historiansa aikana Kypros on kuulunut milloin kellekin. Se oli ensin osa antiikin Kreikkaa, ja heidän jälkeensä valtaa ovat pitäneet vuorollaan egyptiläiset, persialaiset, kreikkalaiset uudestaan Aleksanteri Suuren johdolla, roomalaiset, Bysantti, ranskalaiset, Venetsia ja ottomaanit ennen kuin saari ”liisattiin” englantilaisille vuonna 1878. Kaikki he ovat tietysti jättäneet jälkensä saarelle. Näistä sekä Kreikka että Turkki pitivät kuitenkin itseään Kyproksen oikeana isäntänä. Lopulta vuonna 1960 saari itsenäistyi, mutta kansa oli yhä jakautunut kahtia. Väkivaltaisista protesteista tuli arkea. Lopulta britit neuvottelivat osapuolten välillä tulitauon, ja saari jaettiin omiin osiinsa vuonna 1964. Levottomuus ja eripuraisuus ei kuitenkaan kadonnut uuden rajan myötä. Vuonna 1974 Kyproksen kansalliskaarti suoritti Kreikan armeijan tukemana vallankaappauksen, ja asetti saaren johtoon kreikkalaisen patriootin Nikos Sampsonin. Viisi päivää myöhemmin Turkin armeija valloitti saaren pohjoisosat. Konflikti kesti kuusi viikkoa. Sen jälkeen palattiin pattitilanteeseen. Vuonna 1983 pohjoisen turkkilaiset alueet julistautuivat omaksi valtiokseen, jota ei ole kuitenkaan tunnistanut kukaan muu kuin Turkki. Vastaavasti Turkki ei tunnista virallista Kyprosta omaksi maakseen. Turismi tärkeä molemmille puolikkaille Kyproksen pienestä koosta johtuen sieltä voi valita yhden hotellin, josta voi tehdä tukikohdan saaren eri kolkkia tutkittaessa. Ja tutkittavaa riittää; on kiinnostuksen kohteena sitten hiekkarannat sekä vesileikit, historia, vaellusreitit – joko jalkaisin tai maasturilla – hyvä ruoka tai reipas iltaelämä. Saarella liikuttaessa kannattaa muistaa se, että Kyproksella on pitkästä brittivallasta johtuen vasemmanpuoleinen liikenne. Tähän kannattaa totutella paikan päällä hetki, jotta auton mittasuhteet ovat hallussa; tiet ovat paikoitellen hyvin kapeita. Turismi kukoistaa saaren molemmilla alueilla. Hotelli- ja muut valmislomat ovat suosittuja, mutta Kypros soveltuu erinomaisesti myös omia polkujaan kulkevien seikkailuihin. Jaettu ilo voi olla vain puolikas ilo Jos haluaa kokea Kyproksen molemmat puolet, on ensin lennettävä joko Larnakan tai Páfoksen kentälle. Rajan ylittäminen ei sinänsä ole ongelma, autolle vaaditaan vain ylimääräinen vakuutus, jonka voi hoitaa rajalla. Kannattaa tosin tarkistaa auton vuokraavalta yritykseltä, mitä mieltä he ovat rajan ylityksestä. Kreikkalaisten puolella rajan ylitys ei koeta ongelmalliseksi, rajan toisella puolen asiat ovat toisin. Sama koskee myös kaikkea liikennettä pohjoisesta etelään, eli jos saapuu ensin saaren turkkilaiselle puolelle – jonne pääsee suoraan Turkin kautta – silloin rajan ylitys etelään ei enää onnistu ihan vaivattomasti. Kyproksen hallituksen mielestä turistit ovat saapuneet silloin maahan laittomasti. Rajan ylityksestä on tällöin luvassa vähintään sakko – pahimmassa tapauksessa maahan tulo voidaan jopa evätä kokonaan. Kyproksella vuokra-autot on myös helppo tunnistaa niiden punaisista kilvistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaeltajien suosiossa Kyprokselta löytyy kymmeniä vaellusreittejä, joista jokainen voi valita mieleisensä oman kunnon mukaan. Yksi suosituimpia patikkaretkiä on eteläisen saarenpuolikkaan keskellä olevan ja 1952 metriä korkean Olympus-vuoren valloitus. Toki myös autolla pääsee melko lähelle huippua. Vuoren laella oleva tutka-asema rajoittaa hieman liikkumista, mutta huipulta on silti hyvät näkymät lähes koko saaren yli. Trodóos-vuoristo tarjoaa myös seikkailumahdollisuuksia autoilijoille. Alueelta löytyy useita pittoreskejä teitä, ja alueelle järjestetään myös off road -safareita. Lantikoiden lisäksi tarjolla on myös erilaisia mönkijöitä. Myös saaren itäisin osa eli Akamaksen luonnonpuisto tarjoaa pari mielenkiintoista vaellusreittiä. Samalla voi käydä bongaamassa Afroditen salaisen kylpypaikan, jonka tosin jokainen tietää. Ja Afroditehan on tarun mukaan syntynyt Kyproksella… Hänen mukaansa on nimetty luonnollisesti jopa hiekkarantoja. Etelärannalta löytyy myös Afroditen mukaan nimetty kivi. Tämä on se paikka, missä hän syntyi reilut 3200 vuotta sitten. Afroditen mukaan on nimetty myös useampi baari. Sitä tarina ei kerro, oliko Afrodite myös ahkera baarikärpänen. Myös Avakaksen rotko on käymisen arvoinen paikka. Vaellukseksi sitä ei voi nimetä, koska rotko on vain noin 600 metrin mittainen eli edestakaisin kävellessäkin matkaa retkelle tulee vain reilut kilometri. Kypros on kivinen ja kuiva saari, mutta myös vehreyttä riittää. Myös metsäisiä osuuksia on sen verran, että tarjolla on suojaa porottaavalta auringolta. Myös oliivilehtojen ja viinitarhojen kohdalla voi levähtää hetken. Hyvät vaelluskengät ovat suositeltavat pidemmille patikkaretkille, polut ovat paikoitellen huonossa kunnossa, joten lenkkareissa on vaarana pyöräyttää nilkat. Lämpimän lekottelijan paratiisi Kypros on myös erittäin suosittu rantakohde, mikä ei Välimeressä sijaitsevan saaren kohdalla ole suuri yllätys. Ja hiekkarannoista riittää, mistä valita. On täyteen ammuttaja ja hienohiekkaisempia versioita tai sitten rauhallisempia poukamia kallioiden välissä. Yksi suosituimpia rantaelämästä nauttivien kohteita on Agía Nápa, jossa rantaelämä ei sammu edes auringon laskettua. Alueen suosituin ranta on Nissi Beach. Myös Pafos on suosittu, etenkin Blue Lagoon Beach kannattaa katsastaa. Ja Coral Bayn ympäristö on erinomainen vaihtoehto vesileikkien ystäville; turkoosi ja kirkas meri houkuttelee snorklaamaan. Sen suojaisa ranta soveltuu hyvin myös perheellisille. Estetiikan ystäville voi suositella myös viikunapuulahtea eli Fig Tree Bayta. Se on valittu useasti yhdeksi Euroopan kauneimmista rannoista. Myös erinomainen paikka snorkkelointiin. Historian ystäville Kyproksella on asuttu pitkään, ja jäljet tästä ovat nähtävissä ympäri saarta. Suosituin kohde on kuninkaiden haudat Páfoksella, jonne on haudattu sekä kreikkalaisia että roomalaisia merkkihenkilöitä. Se on myös Unescon listoilla. Toinen suosittu kohde on Kourion, jossa on pääasiassa Rooman ajan raunioita. Etenkin 3500-paikkaisen lähes 2000 vuotta vanhan amfiteatterin rauniot sävähdyttävät. Myöhäisemmistä vieraista näkyvin jälki on Pyhän Johanneksen Ritarikunnan rakennuttama Kolossin linna, jossa ristiretkeläiset keräsivät voimiaan ennen luvattuun maahan siirtymistä tai paikkasivat haavoittuneitaan paluumatkalla. Ottomaanien kädenjälki näkyy puolestaan Páfoksen linnassa. Samalla kannattaa katsastaa myös lähistöllä oleva Nea Páfos. Vanhemman historian ystäville voi suositella vielä Choirokoitian raunioita. Kyseessä on Kyproksen vanhin asutus, jossa on asuttu ja viljelty maata jo noin 9000 vuotta sitten. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevät tai syksy parasta aikaa Kesällä Kypros voi olla läkähdyttävän kuuma, joten paras aika visiitille on joko kevät tai syksy. Toki talvellakin lämpötila on usein vielä suomalaisittain varsin leuto, mutta päivät ovat lyhyitä ja yöt kylmiä. Talvella myös sataa enemmän, sateisin kuukausi on yleensä tammikuu. Teksti: Vesa Eskola, kuvat Vesa Eskola ja Kyproksen matkailu Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku