1.1.2021 Matkailu Maastoajoelämys: raskastekoinen kelluja – BMP-1 -rynnäkköpanssarivaunu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rynnäkköpanssarivaunu etenee uiden seitsemän kilometriä tunnissa, maantiellä 65 kilometriä tunnissa. Huolimatta 13,5 tonnin painosta BMP-1 -rynnäkköpanssarivaunu on kelluntakykyinen. Uidessa huippunopeus on seitsemän kilometriä tunnissa, maantiellä 65 kilometriä tunnissa. Ohjaamoa voi luonnehtia tarkoituksenmukaiseksi. Mukavuus lienee ollut suunnittelussa toissijaista 1960-luvun Neuvostoliitossa. Mittaristossa on paljon tavaraa, mutta joukosta erottuvat nopeasti perinteiset pyöreät nopeus- ja kierroslukumittarit, jäähdytysnesteen ja öljyn lämpömittarit ja käsijarrun varoitusvalo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parin minuutin koulutuksella Manuaalivaihteisen BMP-1:n ajaminen onnistuu muutaman minuutin koulutuksella. Moottorin käynnistyksen jälkeen kytkinpoljin polkaistaan pohjaan, haluttu vaihde kytketään päälle, kytkin nostetaan puoliväliin ja odotetaan että vaunu lähtee liikkeelle. Vasta sen jälkeen kytkinpoljin nostetaan kokonaan ylös. Tämä siitä syystä, että kytkinpoljin on hydrauliventtiili, joka ohjaa kytkintä käyttävää hydraulisylinteriä. On aika lisätä syöttöä, joka samalla lisää sekä vaunun vauhtia että savun ja metelin määrää vaunun ympärillä. Bmp-1:n vaihteisto on hydraulisesti tehostettu ja vaihteet kytkeytyvät nätisti ilman mitään narinaa, kunhan vaihdevipua käsittelee rauhallisin ja määrätietoisin ottein. Pienemmälle vaihdettaessa voi antaa syöttöpolkimella ”välisyöttöä”. Viisivaihteisessa vaihteistossa on periaatteessa normaali H-kaavio, mutta vaihteiden järjestys on henkilöautoon tottuneelle melko erikoinen. Toisessa laidassa ovat normaalisti vastakkain ykkönen ja pakki, mutta seuraavana parina ovatkin vitonen ja nelonen, ja toisessa laidassa kakkonen ja kolmonen. Lyhyellä koeajolla onkin aina tarkistettava vaihdekepin kaaviokuva, ennen kuin uskaltaa arpoa seuraavaa pykälää silmään. Ohjaustanko kuin moottoripyörässä BMP-1:ssä ei ole rattia eikä ohjaussauvoja, vaan ohjaustanko kuin moottoripyörässä. Ensimmäisen alamäkimutkan läpi mennään kulmikkaasti, sillä ohjaus ei suoraviivaisesti tottele ohjaustangon liikkeitä. Ohjaaminen muuttuu sujuvammaksi vasta, kun MIL-Safarien Mika Tanner kertoo ohjauksen toiminnan periaatteen. Kun tankoa kääntää vähän, siirtyy sisäkaarteen tela vedolta vapaalle. Kun tankoa kääntää lisää, sisäpuolen telalle vaihtuu tiheämpi välitys. Kun kääntää ääriasentoon, menee sisäkurvin puoleinen tela lukkoon. Pieni ohjausliike ei siis tuottanut tulosta, koska alamäessä ei ollut kunnolla veto päällä. Vauhti korjaa virheet Vauhti korjaa tälläkin kertaa virheet eli syöttöpoljin syvemmälle ja tuntuma on heti parempi. Kuraisella ajouralla 15,9-litrainen ja 300 hevosvoiman V6-diesel kuljettaa 13,5 tonnia kevyttä vaunua vaivatta, sillä telasto puhdistaa tehokkaasti itsensä tiputtamalla savet maahan ja matka jatkuu, kunhan syöttöpoljinta painaa riittävästi. Epätasaisuuksien yli neuvostovaunu menee pehmeästi keinuen. Leveyttä on tulitikkuaskin verran vajaa kolme metriä ja pituutta 6,74 metriä, joten kapeimmille urille ei tällä kannata yrittää. Toimintamatkaksi luvataan huimat 600 kilometriä eli Helsingistä lähdettäessä tarvitsee pysähtyä tankkaamaan vasta Tupoksen ABC:lle Oulun kupeessa. Vaikuttava laite! Vaikka suunnittelu aloitettiin jo 1950-luvun lopun Neuvostoliitossa, on näitä vaunuja BMP-2 versiona yhä Suomen armeijan käytössä. Kattava artikkeli maastoajoelämyksistä on julkaistu kokonaisuudessaan painetussa Moottorissa 12/2020. Hyvää uimakelpoisuus isokin perhe mahtuu mukaan, miehistö 2+8 tankillisella 600 km Huonoa ei mahdu marketin parkkiruutuun leveyden eikä pituuden puolesta saatavana vain yhtenä värivaihtoehtona, maastonvihreä/-harmaa Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku