1.1.2021 Matkailu Maastoajoelämys: raskastekoinen kelluja – BMP-1 -rynnäkköpanssarivaunu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rynnäkköpanssarivaunu etenee uiden seitsemän kilometriä tunnissa, maantiellä 65 kilometriä tunnissa. Huolimatta 13,5 tonnin painosta BMP-1 -rynnäkköpanssarivaunu on kelluntakykyinen. Uidessa huippunopeus on seitsemän kilometriä tunnissa, maantiellä 65 kilometriä tunnissa. Ohjaamoa voi luonnehtia tarkoituksenmukaiseksi. Mukavuus lienee ollut suunnittelussa toissijaista 1960-luvun Neuvostoliitossa. Mittaristossa on paljon tavaraa, mutta joukosta erottuvat nopeasti perinteiset pyöreät nopeus- ja kierroslukumittarit, jäähdytysnesteen ja öljyn lämpömittarit ja käsijarrun varoitusvalo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Parin minuutin koulutuksella Manuaalivaihteisen BMP-1:n ajaminen onnistuu muutaman minuutin koulutuksella. Moottorin käynnistyksen jälkeen kytkinpoljin polkaistaan pohjaan, haluttu vaihde kytketään päälle, kytkin nostetaan puoliväliin ja odotetaan että vaunu lähtee liikkeelle. Vasta sen jälkeen kytkinpoljin nostetaan kokonaan ylös. Tämä siitä syystä, että kytkinpoljin on hydrauliventtiili, joka ohjaa kytkintä käyttävää hydraulisylinteriä. On aika lisätä syöttöä, joka samalla lisää sekä vaunun vauhtia että savun ja metelin määrää vaunun ympärillä. Bmp-1:n vaihteisto on hydraulisesti tehostettu ja vaihteet kytkeytyvät nätisti ilman mitään narinaa, kunhan vaihdevipua käsittelee rauhallisin ja määrätietoisin ottein. Pienemmälle vaihdettaessa voi antaa syöttöpolkimella ”välisyöttöä”. Viisivaihteisessa vaihteistossa on periaatteessa normaali H-kaavio, mutta vaihteiden järjestys on henkilöautoon tottuneelle melko erikoinen. Toisessa laidassa ovat normaalisti vastakkain ykkönen ja pakki, mutta seuraavana parina ovatkin vitonen ja nelonen, ja toisessa laidassa kakkonen ja kolmonen. Lyhyellä koeajolla onkin aina tarkistettava vaihdekepin kaaviokuva, ennen kuin uskaltaa arpoa seuraavaa pykälää silmään. Ohjaustanko kuin moottoripyörässä BMP-1:ssä ei ole rattia eikä ohjaussauvoja, vaan ohjaustanko kuin moottoripyörässä. Ensimmäisen alamäkimutkan läpi mennään kulmikkaasti, sillä ohjaus ei suoraviivaisesti tottele ohjaustangon liikkeitä. Ohjaaminen muuttuu sujuvammaksi vasta, kun MIL-Safarien Mika Tanner kertoo ohjauksen toiminnan periaatteen. Kun tankoa kääntää vähän, siirtyy sisäkaarteen tela vedolta vapaalle. Kun tankoa kääntää lisää, sisäpuolen telalle vaihtuu tiheämpi välitys. Kun kääntää ääriasentoon, menee sisäkurvin puoleinen tela lukkoon. Pieni ohjausliike ei siis tuottanut tulosta, koska alamäessä ei ollut kunnolla veto päällä. Vauhti korjaa virheet Vauhti korjaa tälläkin kertaa virheet eli syöttöpoljin syvemmälle ja tuntuma on heti parempi. Kuraisella ajouralla 15,9-litrainen ja 300 hevosvoiman V6-diesel kuljettaa 13,5 tonnia kevyttä vaunua vaivatta, sillä telasto puhdistaa tehokkaasti itsensä tiputtamalla savet maahan ja matka jatkuu, kunhan syöttöpoljinta painaa riittävästi. Epätasaisuuksien yli neuvostovaunu menee pehmeästi keinuen. Leveyttä on tulitikkuaskin verran vajaa kolme metriä ja pituutta 6,74 metriä, joten kapeimmille urille ei tällä kannata yrittää. Toimintamatkaksi luvataan huimat 600 kilometriä eli Helsingistä lähdettäessä tarvitsee pysähtyä tankkaamaan vasta Tupoksen ABC:lle Oulun kupeessa. Vaikuttava laite! Vaikka suunnittelu aloitettiin jo 1950-luvun lopun Neuvostoliitossa, on näitä vaunuja BMP-2 versiona yhä Suomen armeijan käytössä. Kattava artikkeli maastoajoelämyksistä on julkaistu kokonaisuudessaan painetussa Moottorissa 12/2020. Hyvää uimakelpoisuus isokin perhe mahtuu mukaan, miehistö 2+8 tankillisella 600 km Huonoa ei mahdu marketin parkkiruutuun leveyden eikä pituuden puolesta saatavana vain yhtenä värivaihtoehtona, maastonvihreä/-harmaa Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 20.7.2024 Matkailu Päivän kuva(t): Banksyn laaja kattaus Tallinnassa 20.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kolmatta viikkoa satoja karavaanareita Kiuruvedellä – viimeisimpänä tapahtumana Iskelmäviikko 19.7.2024 Matkailu Tekoäly käy haastamaan matkaoppaita 16.7.2024 Matkailu Matkavinkki Tallinna: visuaalista herkkua Fotografiskassa 16.7.2024 Lentokoneet Lentopelko hallintaan 3/3 – Finnairin lentäjä hälventää vastauksillaan lentopelkoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan