10.1.2021 Matkailu Maastoajoelämys: Yli 11 000 kilon maastojättiläinen – KrAZ-255B maastokuorma-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aakeille aroille suunnitellun KrAZ-255B:n heikkous on sen kankeus, joten toria pienemmällä alueella ei ajoneuvolla ajeta ympyrää. KrAZin jättiläismäiset mittasuhteet paljastuvat, kun astelee sen viereen, tai kun rinnalle ajetaan Zil 131, jonka etupuskuri jää puoli metriä alemmas. Vuodesta 1967 ensin Neuvostoliitossa ja 1990-luvulla vielä Ukrainassa valmistetun KrAZ-255B:n omapaino on yli 11 000 kiloa ja leveyttä sillä on 2,75 metriä. Pelkkä alennusvaihteen jakolaatikko painaa 420 kiloa. Ohjausvälitys on äärimmäisen hidas ja kun vielä ruuvi-/kuulamutterityyppisen ohjauksen raidetankoon vaikuttava tehostin toimii paremmin oikealle käännettäessä, käyvät kuljettajan kädet kuin tynnyrinpesijällä, sekä suoralla että mutkissa. Halkaisijaltaan suuri, ohutkehäinen, liukas ja kolmipuolainen ohjauspyörä viimeistelee heikon tuntuman. Aakeille aroille suunnitellun KrAZ-255B:n heikkous on sen kankeus, joten toria pienemmällä alueella sillä ei ajeta ympyrää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jarrutuntumaa hakiessa Perinteisistä kuorma-autoista poiketen KrAZissa on mekaaninen seisontajarru, joten liikkeelle voi lähteä heti moottorin käynnistyttyä. Normaali jarrujärjestelmä sen sijaan toimii paineilmalla, joten kannattaa huomioida, että jarrut toimivat vasta muutaman minuutin ajon jälkeen, kun kompressori on nostanut paineet yli kuuden kilon ja punainen varoitusvalo sammuu kojelaudasta. Tasaisen julmaa vääntöä 236 hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä kuulostavat parilla ahtimella varustetun nykydieselin lukemilta, mutta 1960-luvun Neuvostoliitossa nämä lukemat edellyttivät 14,9-litraista V8-dieseliä. Moottoriöljyn määrä on 32 litraa ja jäähdytysjärjestelmässä on nestettä 51 litraa. Vääntö on niin tasaisen julmaa, että KrAZia ajetaan käytännössä pelkästään tyhjäkäynnillä ja vauhtia säädellään vaihtamalla vaihdetta. Ison maavaran ja traktorinrengaskuvioisten kumien ansiosta KrAZia ei pidättele edes puolentoista metrin hanki. Runko joustaa maastoajossa sen verran, että ristiriipunnassa kytkin saattaa jäädä luistamaan tai ainakin irrottaa eri kohdassa, kun vivusto taipuu rungon mukana. Ainoa heikkous maastossa on isojen ulkomittojen ja suuren kääntösäteen tuoma kankeus. Vain tärkeimmät mittarit Viivasuoran kojelaudan päämittarit ovat nopeus- ja paineilmajärjestelmän mittari. Kierroslukumittari puuttuu, muttei sitä tarvitakaan. Kahdelle mutkalle taivutetun vaihdekepin muotoilu muistuttaa syöksylaskijan sauvaa, mutta ei takuulla aerodynamiikan takia. Sotavalo-teksti kojelaudassa sijaitsevan napin vieressä muistuttaa auton käyttötarkoituksesta. Oven sisäpuolen muotoilu on kopioitu jerrykannun kyljen kuvioinnista. Hytissä on puurunko ja urbaanin tarinan mukaan alkuperäiseen työkalusarjaan kuuluu puuhöylä, jolla ovien käyntivaraa voi säätää puurungon eläessä. Yksi keino talven kylmyyttä vastaan on toimia vinssatessa vaijeripoikana, sillä 22-millisen vaijerin vetäminen lämmittää kovemmallakin pakkasella, paitsi ehkä sormia. Eksoottinen ominaisuus 1960-luvun neuvostosuunnitteisessa KrAZissa on ajon aikana toimiva rengaspaineen säätömahdollisuus. Wau! Kattava artikkeli maastoajoelämyksistä on julkaistu kokonaisuudessaan painetussa Moottorissa 12/2020. Hyvää vääntö ei lopu kesken rengaspaineen säätö mahdollista ajon aikana nopea liikkeellelähtö käynnistyksen jälkeen Huonoa jarrut toimivat vasta muutaman minuutin käytön jälkeen kankeus Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?