10.1.2021 Matkailu Maastoajoelämys: Yli 11 000 kilon maastojättiläinen – KrAZ-255B maastokuorma-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aakeille aroille suunnitellun KrAZ-255B:n heikkous on sen kankeus, joten toria pienemmällä alueella ei ajoneuvolla ajeta ympyrää. KrAZin jättiläismäiset mittasuhteet paljastuvat, kun astelee sen viereen, tai kun rinnalle ajetaan Zil 131, jonka etupuskuri jää puoli metriä alemmas. Vuodesta 1967 ensin Neuvostoliitossa ja 1990-luvulla vielä Ukrainassa valmistetun KrAZ-255B:n omapaino on yli 11 000 kiloa ja leveyttä sillä on 2,75 metriä. Pelkkä alennusvaihteen jakolaatikko painaa 420 kiloa.Ohjausvälitys on äärimmäisen hidas ja kun vielä ruuvi-/kuulamutterityyppisen ohjauksen raidetankoon vaikuttava tehostin toimii paremmin oikealle käännettäessä, käyvät kuljettajan kädet kuin tynnyrinpesijällä, sekä suoralla että mutkissa. Halkaisijaltaan suuri, ohutkehäinen, liukas ja kolmipuolainen ohjauspyörä viimeistelee heikon tuntuman. Aakeille aroille suunnitellun KrAZ-255B:n heikkous on sen kankeus, joten toria pienemmällä alueella sillä ei ajeta ympyrää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJarrutuntumaa hakiessaPerinteisistä kuorma-autoista poiketen KrAZissa on mekaaninen seisontajarru, joten liikkeelle voi lähteä heti moottorin käynnistyttyä.Normaali jarrujärjestelmä sen sijaan toimii paineilmalla, joten kannattaa huomioida, että jarrut toimivat vasta muutaman minuutin ajon jälkeen, kun kompressori on nostanut paineet yli kuuden kilon ja punainen varoitusvalo sammuu kojelaudasta.Tasaisen julmaa vääntöä236 hevosvoimaa ja 900 newtonmetriä kuulostavat parilla ahtimella varustetun nykydieselin lukemilta, mutta 1960-luvun Neuvostoliitossa nämä lukemat edellyttivät 14,9-litraista V8-dieseliä. Moottoriöljyn määrä on 32 litraa ja jäähdytysjärjestelmässä on nestettä 51 litraa.Vääntö on niin tasaisen julmaa, että KrAZia ajetaan käytännössä pelkästään tyhjäkäynnillä ja vauhtia säädellään vaihtamalla vaihdetta.Ison maavaran ja traktorinrengaskuvioisten kumien ansiosta KrAZia ei pidättele edes puolentoista metrin hanki. Runko joustaa maastoajossa sen verran, että ristiriipunnassa kytkin saattaa jäädä luistamaan tai ainakin irrottaa eri kohdassa, kun vivusto taipuu rungon mukana. Ainoa heikkous maastossa on isojen ulkomittojen ja suuren kääntösäteen tuoma kankeus.Vain tärkeimmät mittaritViivasuoran kojelaudan päämittarit ovat nopeus- ja paineilmajärjestelmän mittari. Kierroslukumittari puuttuu, muttei sitä tarvitakaan. Kahdelle mutkalle taivutetun vaihdekepin muotoilu muistuttaa syöksylaskijan sauvaa, mutta ei takuulla aerodynamiikan takia.Sotavalo-teksti kojelaudassa sijaitsevan napin vieressä muistuttaa auton käyttötarkoituksesta. Oven sisäpuolen muotoilu on kopioitu jerrykannun kyljen kuvioinnista. Hytissä on puurunko ja urbaanin tarinan mukaan alkuperäiseen työkalusarjaan kuuluu puuhöylä, jolla ovien käyntivaraa voi säätää puurungon eläessä.Yksi keino talven kylmyyttä vastaan on toimia vinssatessa vaijeripoikana, sillä 22-millisen vaijerin vetäminen lämmittää kovemmallakin pakkasella, paitsi ehkä sormia. Eksoottinen ominaisuus 1960-luvun neuvostosuunnitteisessa KrAZissa on ajon aikana toimiva rengaspaineen säätömahdollisuus. Wau!Kattava artikkeli maastoajoelämyksistä on julkaistu kokonaisuudessaan painetussa Moottorissa 12/2020. Hyvää vääntö ei lopu kesken rengaspaineen säätö mahdollista ajon aikana nopea liikkeellelähtö käynnistyksen jälkeen Huonoa jarrut toimivat vasta muutaman minuutin käytön jälkeen kankeus Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Matkailu Metsähallitus neuvoo: näin alkaa onnistunut retki kansallispuistoihin ja luontokohteisiin 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen