9.1.2014 Matkailu Maastoautoreittien äiti Osa Rubicon Trailista on vanha postivankkurireitti. Sata vuotta sitten 15 kilometriä taittui hevosten vetämänä kolmessa tunnissa. Maasturisafarilla keskinopeus on hitaampi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sierra Nevadan erämaata halkova Rubicon Trail on sekoitus tietöntä taivalta, kivikkoa ja korkeuseroja. Satavuotias postivaunupolku on yksi maailman tunnetuimpia off-road-reittejä. Nevada tarjoaa matkailijalle muutakin kuin Las Vegasin ja Renon. Jälkimmäisen läheltä, Tahoe-järven kupeesta löytyy pienempi Kuikkajärvi (Loon Lake). Sen rannalta alkaa legendaarinen Rubicon Trail, kaikkien maastoautoreittien äiti.Rubicon Trail kattaa reilut 30 kilometriä, josta noin 20 kilometriä on tietöntä tietä kivikkojen keskellä. Vaikka matka ei ole pitkä, se vie helposti pari päivää. Off road ei ole vauhtilaji, vaikka vaarallisia tilanteita piisaakin.Safarin keskinopeus jää keskimäärin hitaammaksi kuin mitä se oli reilut 100 vuotta sitten postivankkureilla. Ne taittoivat 15 kilometrin matkan Tahoe-järveltä Rubicon Springsiin vajaassa kolmessa tunnissa. No eihän tässä olla hevosen selässä...Jo ensimmäinen etappi Kuikkajärveltä kohti Walker Hilliä salpaa hengen. Ei siksi, että olemme kahdessa kilometrissä, vaan koska etenemme letkassa ison graniittisen kallioselänteen yli. Näkymät ovat huimat. Kallioisessa maastossa on helppo edetä, joskin joku on erehdyksessä laittanut kalliomuodostelmia eri tasoon. Reitille on muodostunut isoja kiviportaita, joita allamme oleva Jeep Wrangler joutuu kiipeämään ja laskeutumaan.Seuraavaksi on vuorossa Little Sluice -lempinimellä kulkeva pätkä, joka on koko reitin haastavin. Noin 35 metrin matkalla kiivetään ja pujotellaan isojen kivenlohkareiden seassa. Tässä on hyvä luottaa auton ulkopuolelta tuleviin käsimerkkeihin.Kuskin usko ja uskallus kasvavat kokemuksen myötä. Jeeppi mönkii käsittämättömien kokoisten lohkareiden yli: akselit ovat väärällään kuin lapinmiehen sääret. Kovin vaikeana ei reittiä silti voi pitää. Mudassa rämpiminen Karjalan soilla on paljon haastavampaa. Rubiconin suurin haaste onkin ajaa se läpi öljypohja ehjänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiviä ja korkeuserojaLounastauko pidetään Hämähäkkijärven (Spider Lake) rannalla, josta löytyy kotoisasti huussi. Tämäkin on luonnonsuojelua. Kaikenlaisten roskien ja jätteiden jättäminen maastoon on ehdottomasti kiellettyä.Matka jatkuu Tuhannen Taalan -kukkulan yli. Sitten käydään kahlaamassa kuivin jaloin järvessä, ylitetään puroja sekä lisää kiviä – ja ihaillaan tämän kaiken ohessa huimia maisemia.Seuraava haasta osuus on Big Sluice, joka on kokemuksena vaikuttavampi kuin sen pikkuveli. Jyrkkää rinnettä alas vievälle uralle on ripoteltu auton kokoisia kiven järkäleitä. Välillä möhkäleiden välit ovat niin kapeita, että peilit on pakko taittaa sisään. Yksi Wranglerin tassuista on ilmassa lähes koko ajan. Tämäkin haaste selvitetään ilman isompia ongelmia.Päivä päättyy pikataipaleeseen parempikuntoista polkua pitkin leiripaikkaa Rubicon Springsiin. Pulahtaminen kylmään vuoristojärveen tekee hyvää pölyisen päivän jälkeen, ja ilta päättyy luonnollisesti leirinuotion äärellä.Viimeisenä päivänä edessä on lisää kiviä – niin auton alla kuin jokaisella sivustallakin. Lopulta edessä on finaali: legendaarinen Cadillac Hill -kukkula. Tiheän mäntymetsän välistä pilkottavat maisevat salpaavat jälleen hengen. Sierra Nevada on muokkautunut kaikkien eri elementtien vaikutuksesta. Vesi on vetäytynyt, maa on sekä sylkenyt tulta että jäänyt jään alle - ja lopuksi ilma on tuivertanut kasvillisuuden nykymuotoonsa.Maastosafarissa on se hyvä puoli, että maa(sto) tulee tutuksi. Rubicon Trail kulkee erikoisten geologisten alueiden halki. Nähtävissä on useita kivilajeja ja -muodostelmia. Hiekkakivi ja graniitti elävät sopusoinnussa. Toinen murtuu, toinen kestää. Ja se mikä ei kestä, muuttuu hiekkapölyksi. Se on sateettoman ajan kiusa. Toisaalta, sateessa maaperä muuttuu turhan mutaiseksi. Ei, etteivät sileät kivet olisi liukkaita nekin.Retki päättyy. Pölyiset Wranglerit tupsahtavat kestopäällysteelle hieman yllättäen. Kokemus on ollut niin hieno, että sitä on pakko suositella. Ja parhaimmillaan kokemus on jaettuna saman henkisessä seurassa. Useampi yritys järjestää alueelle safareita: niiden ohjelma on räätälöity osanottajien mukaan vasta-alkajista todellisille konkareille.Teksti: Vesa Eskola Kuvat: Jeeprubicon-trail.com delalbright.com/Rubicon/rubicon.htm offroadreport.com/rubicon_trail.html Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”