9.1.2014 Matkailu Maastoautoreittien äiti Osa Rubicon Trailista on vanha postivankkurireitti. Sata vuotta sitten 15 kilometriä taittui hevosten vetämänä kolmessa tunnissa. Maasturisafarilla keskinopeus on hitaampi. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sierra Nevadan erämaata halkova Rubicon Trail on sekoitus tietöntä taivalta, kivikkoa ja korkeuseroja. Satavuotias postivaunupolku on yksi maailman tunnetuimpia off-road-reittejä. Nevada tarjoaa matkailijalle muutakin kuin Las Vegasin ja Renon. Jälkimmäisen läheltä, Tahoe-järven kupeesta löytyy pienempi Kuikkajärvi (Loon Lake). Sen rannalta alkaa legendaarinen Rubicon Trail, kaikkien maastoautoreittien äiti.Rubicon Trail kattaa reilut 30 kilometriä, josta noin 20 kilometriä on tietöntä tietä kivikkojen keskellä. Vaikka matka ei ole pitkä, se vie helposti pari päivää. Off road ei ole vauhtilaji, vaikka vaarallisia tilanteita piisaakin.Safarin keskinopeus jää keskimäärin hitaammaksi kuin mitä se oli reilut 100 vuotta sitten postivankkureilla. Ne taittoivat 15 kilometrin matkan Tahoe-järveltä Rubicon Springsiin vajaassa kolmessa tunnissa. No eihän tässä olla hevosen selässä...Jo ensimmäinen etappi Kuikkajärveltä kohti Walker Hilliä salpaa hengen. Ei siksi, että olemme kahdessa kilometrissä, vaan koska etenemme letkassa ison graniittisen kallioselänteen yli. Näkymät ovat huimat. Kallioisessa maastossa on helppo edetä, joskin joku on erehdyksessä laittanut kalliomuodostelmia eri tasoon. Reitille on muodostunut isoja kiviportaita, joita allamme oleva Jeep Wrangler joutuu kiipeämään ja laskeutumaan.Seuraavaksi on vuorossa Little Sluice -lempinimellä kulkeva pätkä, joka on koko reitin haastavin. Noin 35 metrin matkalla kiivetään ja pujotellaan isojen kivenlohkareiden seassa. Tässä on hyvä luottaa auton ulkopuolelta tuleviin käsimerkkeihin.Kuskin usko ja uskallus kasvavat kokemuksen myötä. Jeeppi mönkii käsittämättömien kokoisten lohkareiden yli: akselit ovat väärällään kuin lapinmiehen sääret. Kovin vaikeana ei reittiä silti voi pitää. Mudassa rämpiminen Karjalan soilla on paljon haastavampaa. Rubiconin suurin haaste onkin ajaa se läpi öljypohja ehjänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiviä ja korkeuserojaLounastauko pidetään Hämähäkkijärven (Spider Lake) rannalla, josta löytyy kotoisasti huussi. Tämäkin on luonnonsuojelua. Kaikenlaisten roskien ja jätteiden jättäminen maastoon on ehdottomasti kiellettyä.Matka jatkuu Tuhannen Taalan -kukkulan yli. Sitten käydään kahlaamassa kuivin jaloin järvessä, ylitetään puroja sekä lisää kiviä – ja ihaillaan tämän kaiken ohessa huimia maisemia.Seuraava haasta osuus on Big Sluice, joka on kokemuksena vaikuttavampi kuin sen pikkuveli. Jyrkkää rinnettä alas vievälle uralle on ripoteltu auton kokoisia kiven järkäleitä. Välillä möhkäleiden välit ovat niin kapeita, että peilit on pakko taittaa sisään. Yksi Wranglerin tassuista on ilmassa lähes koko ajan. Tämäkin haaste selvitetään ilman isompia ongelmia.Päivä päättyy pikataipaleeseen parempikuntoista polkua pitkin leiripaikkaa Rubicon Springsiin. Pulahtaminen kylmään vuoristojärveen tekee hyvää pölyisen päivän jälkeen, ja ilta päättyy luonnollisesti leirinuotion äärellä.Viimeisenä päivänä edessä on lisää kiviä – niin auton alla kuin jokaisella sivustallakin. Lopulta edessä on finaali: legendaarinen Cadillac Hill -kukkula. Tiheän mäntymetsän välistä pilkottavat maisevat salpaavat jälleen hengen. Sierra Nevada on muokkautunut kaikkien eri elementtien vaikutuksesta. Vesi on vetäytynyt, maa on sekä sylkenyt tulta että jäänyt jään alle - ja lopuksi ilma on tuivertanut kasvillisuuden nykymuotoonsa.Maastosafarissa on se hyvä puoli, että maa(sto) tulee tutuksi. Rubicon Trail kulkee erikoisten geologisten alueiden halki. Nähtävissä on useita kivilajeja ja -muodostelmia. Hiekkakivi ja graniitti elävät sopusoinnussa. Toinen murtuu, toinen kestää. Ja se mikä ei kestä, muuttuu hiekkapölyksi. Se on sateettoman ajan kiusa. Toisaalta, sateessa maaperä muuttuu turhan mutaiseksi. Ei, etteivät sileät kivet olisi liukkaita nekin.Retki päättyy. Pölyiset Wranglerit tupsahtavat kestopäällysteelle hieman yllättäen. Kokemus on ollut niin hieno, että sitä on pakko suositella. Ja parhaimmillaan kokemus on jaettuna saman henkisessä seurassa. Useampi yritys järjestää alueelle safareita: niiden ohjelma on räätälöity osanottajien mukaan vasta-alkajista todellisille konkareille.Teksti: Vesa Eskola Kuvat: Jeeprubicon-trail.com delalbright.com/Rubicon/rubicon.htm offroadreport.com/rubicon_trail.html Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: metsäkarjun katseen alla 8.9.2024 Matkailu Dachau: kasvot kauheuksille – jotta emme unohtaisi 7.9.2024 Matkailu Kroatian rannikkohelmiä – kaksien kasvojen Opatija 1.9.2024 Matkailu Bodenjärven traktorimuseo: koko museo kuin yksi suuri latolöytö 1.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kroatian houkuttavan kirkkaat vedet 30.8.2024 Matkailu Päivän kuva: Pyyhitään historiaa – tämän takia kalliopiirroksista raaputetaan maaleja pois 29.8.2024 Matkailu Päivän kuva: Andy McCoyn patsas seisoo entistä ehompana Pelkosenniemen torilla 28.8.2024 Matkailu Piispankivi – Suomen kenties tunnetuimman partisaani-iskun tapahtumapaikalla 26.8.2024 Kotimaanmatkailu Saariston Rengastie: hieno päivätrippi, joka kestää oikein nautittuna useamman päivän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta