17.10.2021 Matkailu Matka jään sisälle eli kurkistus jäätikön sielunelämään Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eteläisen Ranskan halki Välimereen virtaava Rhônejoki saa – kuten niin moni muukin Eurooppalainen joki – alkunsa Sveitsin Alpeilta. Rhônen jäätikkö ei ole kuitenkaan enää entisellään. Furkan solatie on tuttu aika monelle Sveitsin halki matkustaneelle tai ainakin James Bondin seikkailuja Kultasormessa seuranneille. Yksi solan kuuluisimpia paikkoja on vanha Belvédère-hotelli, mutta samassa paikassa kannattaa pysähtyä hieman pidemmäksi aikaa ja jalkautua tutustumaan Rhônen jäätikön historiaan. Helpommin ei nimittäin yhdellekään jäätikölle maailmassa pääse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi Euroopan suurimpiaDammastock vuoren juurella lepäävä jäätikkö on yksi suurimpia Alpeilla, joskin sen pituus on kutistunut reilussa 100 vuodessa reilusta yhdeksästä kilometristä alle 7,5 kilometriin. Jäätikön koko on nykyisellään vajaat 15 neliökilometriä.Ennusteiden mukaan jäätiköstä on jäljellä vuonna 2100 vain 10 prosenttia. Jäätiköiden häviäminen on havaittavissa konkreettisesti Euronews-sivustolta vertaamalla yli 100 vuotta vanhoja valokuvia nykyisiin.Jäätiköiden sielunelämän ymmärtämiselle Rhônen jäätiköllä on suuri merkitys, sillä se on yksi ensimmäisiä jäätiköitä, joita on tutkittu maanmittausopin avulla. Vanhimmat tiedot jäätiköstä löytyvät vuodelta 1874. Jäätikön suojelemiseksi sen alareunalle levitetään nykyisin kesäisin jäätikköä UV-säteilyltä suojaavia isoja kankaita. Kankaat peittävät yhteensä noin kahden hehtaarin alueen. Kankaiden on arvioitu vähentävän jäätikön sulamista noin 70 prosentilla. Opettavainen kokemusRhônen jäätikölle pääsee siis kätevästi autolla, ja parkkipaikalta on vain noin 200 metrin kävely jäätikön nykyiselle alareunalle ja sinne kaiverretulle jääluolalle. Tämä lyhyt matka on jo itsessään avartava kokemus. Opastetauluista voi opiskella jäätikön historiaa, ja sitä, miten jäätikkö on vuosien varrella liikkunut. Jäätikön vetäytymisen näkee itse asiassa hyvin paljaalla silmällä – tai siis ainakin sen reitin, mistä jäätikkö on vetäytynyt. Laakso on tavallaan kuin iso hiidenkirnu. Sitä ympäröivät kallioseinämät ovat hioutuneet paikoitellen pyöreiksi ja sileiksi. Alareunalle on muodostunut viimeisen 10 vuoden aikana jo myös uusi järvi. Jääluola sijaitsee noin 2300 metrin korkeudessa ja on avoinna vain kesäkuukausina, koska talviaikaan solatie on suljettu. Joskus luola voi olla tosin suljettuna myös kesällä huonon sään vuoksi. Pääsylippu on aikuisilta 9 Sveitsin frangia, ja 5–16 vuotiailta lapsilta 6 frangia, tätä nuoremmat pääsevät sisään ilmaiseksi. Alkukesästä jääluolan pituus on yleensä noin 100 metriä, loppukesästä enää vajaat 70 metriä. Näin ollen luolan alkuosassa kulkijan kattona on osittain vain kangas. Vähitellen luola syvenee, ja luolan seinämät saavat sinisen sävyn. Sateenvarjo ei olisi paikoitellen liikaa, koska katosta tippuu kylmää vettä vierailijoiden niskaan. Ja koska jäätikkö liikkuu vuosittain noin 30–40 metriä, luola kaiverretaan joka vuosi uudestaan. Parhaimpina päivinä jäätikkö vaeltaa itse asiassa jo yhden päivän aikana noin 10 senttiä.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Matkailu Metsähallitus neuvoo: näin alkaa onnistunut retki kansallispuistoihin ja luontokohteisiin 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen