17.10.2021 Matkailu Matka jään sisälle eli kurkistus jäätikön sielunelämään Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eteläisen Ranskan halki Välimereen virtaava Rhônejoki saa – kuten niin moni muukin Eurooppalainen joki – alkunsa Sveitsin Alpeilta. Rhônen jäätikkö ei ole kuitenkaan enää entisellään. Furkan solatie on tuttu aika monelle Sveitsin halki matkustaneelle tai ainakin James Bondin seikkailuja Kultasormessa seuranneille. Yksi solan kuuluisimpia paikkoja on vanha Belvédère-hotelli, mutta samassa paikassa kannattaa pysähtyä hieman pidemmäksi aikaa ja jalkautua tutustumaan Rhônen jäätikön historiaan. Helpommin ei nimittäin yhdellekään jäätikölle maailmassa pääse. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi Euroopan suurimpia Dammastock vuoren juurella lepäävä jäätikkö on yksi suurimpia Alpeilla, joskin sen pituus on kutistunut reilussa 100 vuodessa reilusta yhdeksästä kilometristä alle 7,5 kilometriin. Jäätikön koko on nykyisellään vajaat 15 neliökilometriä. Ennusteiden mukaan jäätiköstä on jäljellä vuonna 2100 vain 10 prosenttia. Jäätiköiden häviäminen on havaittavissa konkreettisesti Euronews-sivustolta vertaamalla yli 100 vuotta vanhoja valokuvia nykyisiin. Jäätiköiden sielunelämän ymmärtämiselle Rhônen jäätiköllä on suuri merkitys, sillä se on yksi ensimmäisiä jäätiköitä, joita on tutkittu maanmittausopin avulla. Vanhimmat tiedot jäätiköstä löytyvät vuodelta 1874. Jäätikön suojelemiseksi sen alareunalle levitetään nykyisin kesäisin jäätikköä UV-säteilyltä suojaavia isoja kankaita. Kankaat peittävät yhteensä noin kahden hehtaarin alueen. Kankaiden on arvioitu vähentävän jäätikön sulamista noin 70 prosentilla. Opettavainen kokemus Rhônen jäätikölle pääsee siis kätevästi autolla, ja parkkipaikalta on vain noin 200 metrin kävely jäätikön nykyiselle alareunalle ja sinne kaiverretulle jääluolalle. Tämä lyhyt matka on jo itsessään avartava kokemus. Opastetauluista voi opiskella jäätikön historiaa, ja sitä, miten jäätikkö on vuosien varrella liikkunut. Jäätikön vetäytymisen näkee itse asiassa hyvin paljaalla silmällä – tai siis ainakin sen reitin, mistä jäätikkö on vetäytynyt. Laakso on tavallaan kuin iso hiidenkirnu. Sitä ympäröivät kallioseinämät ovat hioutuneet paikoitellen pyöreiksi ja sileiksi. Alareunalle on muodostunut viimeisen 10 vuoden aikana jo myös uusi järvi. Jääluola sijaitsee noin 2300 metrin korkeudessa ja on avoinna vain kesäkuukausina, koska talviaikaan solatie on suljettu. Joskus luola voi olla tosin suljettuna myös kesällä huonon sään vuoksi. Pääsylippu on aikuisilta 9 Sveitsin frangia, ja 5–16 vuotiailta lapsilta 6 frangia, tätä nuoremmat pääsevät sisään ilmaiseksi. Alkukesästä jääluolan pituus on yleensä noin 100 metriä, loppukesästä enää vajaat 70 metriä. Näin ollen luolan alkuosassa kulkijan kattona on osittain vain kangas. Vähitellen luola syvenee, ja luolan seinämät saavat sinisen sävyn. Sateenvarjo ei olisi paikoitellen liikaa, koska katosta tippuu kylmää vettä vierailijoiden niskaan. Ja koska jäätikkö liikkuu vuosittain noin 30–40 metriä, luola kaiverretaan joka vuosi uudestaan. Parhaimpina päivinä jäätikkö vaeltaa itse asiassa jo yhden päivän aikana noin 10 senttiä. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt