17.10.2021 Matkailu Matka jään sisälle eli kurkistus jäätikön sielunelämään Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eteläisen Ranskan halki Välimereen virtaava Rhônejoki saa – kuten niin moni muukin Eurooppalainen joki – alkunsa Sveitsin Alpeilta. Rhônen jäätikkö ei ole kuitenkaan enää entisellään. Furkan solatie on tuttu aika monelle Sveitsin halki matkustaneelle tai ainakin James Bondin seikkailuja Kultasormessa seuranneille. Yksi solan kuuluisimpia paikkoja on vanha Belvédère-hotelli, mutta samassa paikassa kannattaa pysähtyä hieman pidemmäksi aikaa ja jalkautua tutustumaan Rhônen jäätikön historiaan. Helpommin ei nimittäin yhdellekään jäätikölle maailmassa pääse.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYksi Euroopan suurimpiaDammastock vuoren juurella lepäävä jäätikkö on yksi suurimpia Alpeilla, joskin sen pituus on kutistunut reilussa 100 vuodessa reilusta yhdeksästä kilometristä alle 7,5 kilometriin. Jäätikön koko on nykyisellään vajaat 15 neliökilometriä.Ennusteiden mukaan jäätiköstä on jäljellä vuonna 2100 vain 10 prosenttia. Jäätiköiden häviäminen on havaittavissa konkreettisesti Euronews-sivustolta vertaamalla yli 100 vuotta vanhoja valokuvia nykyisiin.Jäätiköiden sielunelämän ymmärtämiselle Rhônen jäätiköllä on suuri merkitys, sillä se on yksi ensimmäisiä jäätiköitä, joita on tutkittu maanmittausopin avulla. Vanhimmat tiedot jäätiköstä löytyvät vuodelta 1874. Jäätikön suojelemiseksi sen alareunalle levitetään nykyisin kesäisin jäätikköä UV-säteilyltä suojaavia isoja kankaita. Kankaat peittävät yhteensä noin kahden hehtaarin alueen. Kankaiden on arvioitu vähentävän jäätikön sulamista noin 70 prosentilla. Opettavainen kokemusRhônen jäätikölle pääsee siis kätevästi autolla, ja parkkipaikalta on vain noin 200 metrin kävely jäätikön nykyiselle alareunalle ja sinne kaiverretulle jääluolalle. Tämä lyhyt matka on jo itsessään avartava kokemus. Opastetauluista voi opiskella jäätikön historiaa, ja sitä, miten jäätikkö on vuosien varrella liikkunut. Jäätikön vetäytymisen näkee itse asiassa hyvin paljaalla silmällä – tai siis ainakin sen reitin, mistä jäätikkö on vetäytynyt. Laakso on tavallaan kuin iso hiidenkirnu. Sitä ympäröivät kallioseinämät ovat hioutuneet paikoitellen pyöreiksi ja sileiksi. Alareunalle on muodostunut viimeisen 10 vuoden aikana jo myös uusi järvi. Jääluola sijaitsee noin 2300 metrin korkeudessa ja on avoinna vain kesäkuukausina, koska talviaikaan solatie on suljettu. Joskus luola voi olla tosin suljettuna myös kesällä huonon sään vuoksi. Pääsylippu on aikuisilta 9 Sveitsin frangia, ja 5–16 vuotiailta lapsilta 6 frangia, tätä nuoremmat pääsevät sisään ilmaiseksi. Alkukesästä jääluolan pituus on yleensä noin 100 metriä, loppukesästä enää vajaat 70 metriä. Näin ollen luolan alkuosassa kulkijan kattona on osittain vain kangas. Vähitellen luola syvenee, ja luolan seinämät saavat sinisen sävyn. Sateenvarjo ei olisi paikoitellen liikaa, koska katosta tippuu kylmää vettä vierailijoiden niskaan. Ja koska jäätikkö liikkuu vuosittain noin 30–40 metriä, luola kaiverretaan joka vuosi uudestaan. Parhaimpina päivinä jäätikkö vaeltaa itse asiassa jo yhden päivän aikana noin 10 senttiä.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Matkailu Freud-museo Wienissä: itseanalyysin paikka psykoterapian syntykodissa 14.4.2025 Matkailu Havaiji – ainutlaatuinen, myyttinen matkakohde toisella puolella maapalloa 13.4.2025 Matkailu In Flanders Fields: seisahduttava 1. maailmansodan museo Belgiassa 6.4.2025 Matkailu Hyvä syy käydä luostarissa: munkit tykkäsivät panna ja polttaa 3.4.2025 Matkailu Sardiineja, sardiineja, sardiineja ja vielä lisää sardiineja! 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen 28.3.2025 Matkailu Göta Kanalia Tukholmasta Göteborgiin: aikamatka halki Ruotsin 27.3.2025 Automatkailu Autoreissu Euroopassa – nyt helpottaa: Vihreän kortin voi esittää kännykältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin