21.8.2014 Matkailu Merenpohjakävelyllä Mauritiuksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä En osaa sukeltaa, mutta nyt mennään ihmettelemään vedenalaista maailmaa! Kiristän painovyön uimapukuni päälle, vedän tossut jalkaan ja pulahdan ankkuriveneestä veteen. En osaa sukeltaa, mutta nyt mennään ihmettelemään vedenalaista maailmaa! Saan päähäni painavan, lasista ja teräksestä rakennetun kypärän. Paikalliset avustajat auttavat minut kyynärpäistä kiinni pitäen noin neljän metrin syvyyteen. Paine saa korvani lukkoon, mutta painovoima pitää veden pois kypärän sisältä ja kasvoni kuivana. Peukku pystyyn oppaalle - kaikki on hyvin! Kaverit voivat tulla perässä. Hymyni leviää korviin. Olen laguunin turkoosinvärisessä, kirkkaassa vedessä ihmettelemässä merenpohjan ihmeitä! Pompin hidastetusti eteenpäin, kuin kuukävelyllä. Teen välillä parimetrisiä pomppuja silkasta painovoimattomuuden ilosta. Muut näkyvät tekevän samoin. On täysin hiljaista. Ylhäältä veden läpi paistaa kaukainen aurinko. Sadat eri tavoin väritetyt, raidalliset ja pilkulliset kalat eivät välitä minusta, vaan väistelevät taidokkaasti – syöksyen toki parvena nappaamaan leipäpalasen kädestäni, kun sellaista tarjoan. Useimmilla kalalajeista ei ole edes suomenkielisiä nimiä: Mullojen lisäksi näemme ainakin Cateau- , Sergent Major-, Madame Tombée-, Cordonier- ja Rouges-kaloja, niin sukeltajapoika listaa näkemiemme kalalajien paikallisia nimiä pyynnöstäni. Meidät on viety kuljetusveneellä Mauritiuksen pohjoiskärjessä sijaitsevasta Grand Baiesta kohti laguunin reunaa. Sen koralliriutta on pysäyttävä näky. Vasta hetken päästä tajuan, että harmaa ei ole sen oikea väri: suurin osa korallista on tuhoutunutta. Arvellaan, että vain viisi prosenttia Mauritiuksen rantojen koralleista on elossa. Saarella onkin herätty suojelemaan sen tilaa, mutta pelastustyö on tuskastuttavan hidasta. Koralli uudistuu noin 2,5 senttiä kymmenessä vuodessa. Mutta elävät korallit huojuvat tuhansissa eri punaisen sävyissä, hennon vaaleanpunaisesta kirkkaaseen liilaan Merenpohjassa aika tuntuu pysähtyvän. Silti puolituntinen kuluu aivan liian nopeasti. On aika päästää irti painovyöstä ja palata pinnalle. Katso mitä veden alla näin: www.solarunderseawalk.com 1,5 h kestävä retki maksoi 1000 Mauritiuksen rupiaa, noin 40 euroa. Vedenalaisen DVD:n matkastaan pinnan alle voi lunastaa 1500 rupialla. Teksti: Teija Laakso Kuvat: Jussi Puikkonen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuplassa merenpohjalla Merenpohjakävely on Mauritiuksella noin 50 vuotta sitten keksitty julesvernemäinen erikoisuus. Sen avulla merenpohjan ihmeisiin pääsevät tutustumaan nekin, jotka eivät osaa sukeltaa tai edes uida. Päähän asetettavan kypärän alle jää ilmakupla, jonka avulla ihminen pystyy hengittämään vedessä. Painovoiman avulla kypärä pysyy itsestään päässä, eikä sitä tarvitse kiinnittää sen kummemmin. Vyötärön ympärille kiinnitettävä painovyö taas auttaa pysymään pinnan alla. Kypärään pumpataan lisää happea siihen meren pinnalta johdetun letkun kautta. Pumput sijaitsevat riutalle ankkuroidussa ankkuriveneessä, joka saa tarvitsemansa sähkön aurinkopaneeleista. Avustajat meren pinnalla pitävät huolta siitä, että merenpohjassa risteilevien turistien letkut eivät sotkeudu toisiinsa. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?