21.8.2014 Matkailu Merenpohjakävelyllä Mauritiuksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä En osaa sukeltaa, mutta nyt mennään ihmettelemään vedenalaista maailmaa! Kiristän painovyön uimapukuni päälle, vedän tossut jalkaan ja pulahdan ankkuriveneestä veteen. En osaa sukeltaa, mutta nyt mennään ihmettelemään vedenalaista maailmaa!Saan päähäni painavan, lasista ja teräksestä rakennetun kypärän. Paikalliset avustajat auttavat minut kyynärpäistä kiinni pitäen noin neljän metrin syvyyteen.Paine saa korvani lukkoon, mutta painovoima pitää veden pois kypärän sisältä ja kasvoni kuivana. Peukku pystyyn oppaalle - kaikki on hyvin! Kaverit voivat tulla perässä.Hymyni leviää korviin. Olen laguunin turkoosinvärisessä, kirkkaassa vedessä ihmettelemässä merenpohjan ihmeitä! Pompin hidastetusti eteenpäin, kuin kuukävelyllä.Teen välillä parimetrisiä pomppuja silkasta painovoimattomuuden ilosta. Muut näkyvät tekevän samoin. On täysin hiljaista. Ylhäältä veden läpi paistaa kaukainen aurinko.Sadat eri tavoin väritetyt, raidalliset ja pilkulliset kalat eivät välitä minusta, vaan väistelevät taidokkaasti – syöksyen toki parvena nappaamaan leipäpalasen kädestäni, kun sellaista tarjoan.Useimmilla kalalajeista ei ole edes suomenkielisiä nimiä: Mullojen lisäksi näemme ainakin Cateau- , Sergent Major-, Madame Tombée-, Cordonier- ja Rouges-kaloja, niin sukeltajapoika listaa näkemiemme kalalajien paikallisia nimiä pyynnöstäni.Meidät on viety kuljetusveneellä Mauritiuksen pohjoiskärjessä sijaitsevasta Grand Baiesta kohti laguunin reunaa. Sen koralliriutta on pysäyttävä näky. Vasta hetken päästä tajuan, että harmaa ei ole sen oikea väri: suurin osa korallista on tuhoutunutta.Arvellaan, että vain viisi prosenttia Mauritiuksen rantojen koralleista on elossa. Saarella onkin herätty suojelemaan sen tilaa, mutta pelastustyö on tuskastuttavan hidasta. Koralli uudistuu noin 2,5 senttiä kymmenessä vuodessa. Mutta elävät korallit huojuvat tuhansissa eri punaisen sävyissä, hennon vaaleanpunaisesta kirkkaaseen liilaanMerenpohjassa aika tuntuu pysähtyvän. Silti puolituntinen kuluu aivan liian nopeasti. On aika päästää irti painovyöstä ja palata pinnalle.Katso mitä veden alla näin: www.solarunderseawalk.com1,5 h kestävä retki maksoi 1000 Mauritiuksen rupiaa, noin 40 euroa. Vedenalaisen DVD:n matkastaan pinnan alle voi lunastaa 1500 rupialla.Teksti: Teija Laakso Kuvat: Jussi PuikkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuplassa merenpohjalla Merenpohjakävely on Mauritiuksella noin 50 vuotta sitten keksitty julesvernemäinen erikoisuus. Sen avulla merenpohjan ihmeisiin pääsevät tutustumaan nekin, jotka eivät osaa sukeltaa tai edes uida. Päähän asetettavan kypärän alle jää ilmakupla, jonka avulla ihminen pystyy hengittämään vedessä. Painovoiman avulla kypärä pysyy itsestään päässä, eikä sitä tarvitse kiinnittää sen kummemmin. Vyötärön ympärille kiinnitettävä painovyö taas auttaa pysymään pinnan alla. Kypärään pumpataan lisää happea siihen meren pinnalta johdetun letkun kautta. Pumput sijaitsevat riutalle ankkuroidussa ankkuriveneessä, joka saa tarvitsemansa sähkön aurinkopaneeleista. Avustajat meren pinnalla pitävät huolta siitä, että merenpohjassa risteilevien turistien letkut eivät sotkeudu toisiinsa. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”