21.8.2014 Matkailu Merenpohjakävelyllä Mauritiuksella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä En osaa sukeltaa, mutta nyt mennään ihmettelemään vedenalaista maailmaa! Kiristän painovyön uimapukuni päälle, vedän tossut jalkaan ja pulahdan ankkuriveneestä veteen. En osaa sukeltaa, mutta nyt mennään ihmettelemään vedenalaista maailmaa!Saan päähäni painavan, lasista ja teräksestä rakennetun kypärän. Paikalliset avustajat auttavat minut kyynärpäistä kiinni pitäen noin neljän metrin syvyyteen.Paine saa korvani lukkoon, mutta painovoima pitää veden pois kypärän sisältä ja kasvoni kuivana. Peukku pystyyn oppaalle - kaikki on hyvin! Kaverit voivat tulla perässä.Hymyni leviää korviin. Olen laguunin turkoosinvärisessä, kirkkaassa vedessä ihmettelemässä merenpohjan ihmeitä! Pompin hidastetusti eteenpäin, kuin kuukävelyllä.Teen välillä parimetrisiä pomppuja silkasta painovoimattomuuden ilosta. Muut näkyvät tekevän samoin. On täysin hiljaista. Ylhäältä veden läpi paistaa kaukainen aurinko.Sadat eri tavoin väritetyt, raidalliset ja pilkulliset kalat eivät välitä minusta, vaan väistelevät taidokkaasti – syöksyen toki parvena nappaamaan leipäpalasen kädestäni, kun sellaista tarjoan.Useimmilla kalalajeista ei ole edes suomenkielisiä nimiä: Mullojen lisäksi näemme ainakin Cateau- , Sergent Major-, Madame Tombée-, Cordonier- ja Rouges-kaloja, niin sukeltajapoika listaa näkemiemme kalalajien paikallisia nimiä pyynnöstäni.Meidät on viety kuljetusveneellä Mauritiuksen pohjoiskärjessä sijaitsevasta Grand Baiesta kohti laguunin reunaa. Sen koralliriutta on pysäyttävä näky. Vasta hetken päästä tajuan, että harmaa ei ole sen oikea väri: suurin osa korallista on tuhoutunutta.Arvellaan, että vain viisi prosenttia Mauritiuksen rantojen koralleista on elossa. Saarella onkin herätty suojelemaan sen tilaa, mutta pelastustyö on tuskastuttavan hidasta. Koralli uudistuu noin 2,5 senttiä kymmenessä vuodessa. Mutta elävät korallit huojuvat tuhansissa eri punaisen sävyissä, hennon vaaleanpunaisesta kirkkaaseen liilaanMerenpohjassa aika tuntuu pysähtyvän. Silti puolituntinen kuluu aivan liian nopeasti. On aika päästää irti painovyöstä ja palata pinnalle.Katso mitä veden alla näin: www.solarunderseawalk.com1,5 h kestävä retki maksoi 1000 Mauritiuksen rupiaa, noin 40 euroa. Vedenalaisen DVD:n matkastaan pinnan alle voi lunastaa 1500 rupialla.Teksti: Teija Laakso Kuvat: Jussi PuikkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuplassa merenpohjalla Merenpohjakävely on Mauritiuksella noin 50 vuotta sitten keksitty julesvernemäinen erikoisuus. Sen avulla merenpohjan ihmeisiin pääsevät tutustumaan nekin, jotka eivät osaa sukeltaa tai edes uida. Päähän asetettavan kypärän alle jää ilmakupla, jonka avulla ihminen pystyy hengittämään vedessä. Painovoiman avulla kypärä pysyy itsestään päässä, eikä sitä tarvitse kiinnittää sen kummemmin. Vyötärön ympärille kiinnitettävä painovyö taas auttaa pysymään pinnan alla. Kypärään pumpataan lisää happea siihen meren pinnalta johdetun letkun kautta. Pumput sijaitsevat riutalle ankkuroidussa ankkuriveneessä, joka saa tarvitsemansa sähkön aurinkopaneeleista. Avustajat meren pinnalla pitävät huolta siitä, että merenpohjassa risteilevien turistien letkut eivät sotkeudu toisiinsa. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Matkailu Metsähallitus neuvoo: näin alkaa onnistunut retki kansallispuistoihin ja luontokohteisiin 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen