31.5.2015 Kotimaanmatkailu Merta pitkin saksaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autolomasesonki houkuttelee Eurooppaan. Helpoin tapa taittaa yli tuhannen kilometrin matka Itämeren toiselle laidalle on ajaa auto laivaan ja suunnata suoraan yli. Vuosaaren satamassa Helsingissä lähtöselvitysporttien tuntumaan on kokoontunut kirjava karavaani. Laivaan pääsyä odottaa ajoneuvoja lähes kaikista kokoluokista. Moottoripyöräilijät kokoontuvat omalle kaistalleen, henkilöautot omalleen. Raskaampi kalusto ajatetaan laivaan eri reittiä. Suuren aluksen lastaus on tarkka palapeli, jossa huomioidaan sujuvuuden lisäksi lastin painon jakautuminen sopivasti eri kansille. Laivan lastaus on sähäkkää toimintaa. Henkilöautot kerätään omille kaistoilleen ja laivaan ajetaan letkassa. Henkilökunta ohjaa autot tiiviiksi paketiksi laivan uumeniin. Kaistametrejä suurella aluksella on yli 4 000. Merimatkan aikana autokansille ei ole matkustajilla asiaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sauna kuumana ja ruoka pöydässä Edessä on 611 merimailin matka. Kilometreissä se tarkoittaa 1 132:a ja tunneissa noin 27:ää. Matka-aika voi elää hieman riippuen lähinnä lastauksen sujuvuudesta ja vallitsevista sääolosuhteista. Matka-aikaa ei yleensä kiritä kiinni matkalla polttoainetalouden kustannuksella. Helsingin ja Travemünden välillä seilaa kolme Finnlinesin laivaa. Rahdin kuljettamisen lisäksi alukset on varusteltu myös matkustajaliikenteeseen. Hyttejä piisaa aina keulan sviiteistä keskikannen ikkunattomiin ja selvästi vaatimattomampiin majoitusratkaisuihin. Neliöitä on tarjolla hytistä riippuen 38–10, joten ahtaasti ei laivamatkaa tarvitse taittaa. Myös liikuntarajoitteisten, lapsiperheiden ja lemmikkien kanssa matkaavien tarpeet on huomioitu hyttejä suunniteltaessa. Ikkunallinen hytti on panostuksen arvoinen. Ja leveä sänky mukava. Varustukseen kuuluu myös tv, joten aivan oman viihteen varassa ei matkaa tarvitse taittaa. Muuten laivalla on tarjolla ohjelmaa varsin maltillisesti. Ruokailu laivalla tapahtuu buffet-pöydästä itsepalveluna. Ravintoloita on yksi. Sen lisäksi syötävää saa saman kannen toisessa päässä palvelevasta kahvilasta. Ateriapaketti on edullisin, jos sen ostaa matkaa varattaessa. Ateriapanostusta voi suositella, sillä ruokailu rytmittää mukavasti päivää ja auttaa kuluttamaan aikaa. Brunssilla voi istua huoletta tunteja. Omien eväiden nimeen vannovan kannattaa muistaa, että laivalla ei ole tarjolla kylmäsäilytystilaa matkustajien käyttöön. Lokkeja ja laivoja Toinen matkapäivä valkenee verkkaisesti. Meri on maltillinen, mutta taivas harmaa. Päivän varalle ei ole ihmeempää ohjelmaa luvassa. Sauna on kuumana, kauppa, kahvila ja baari auki. Ruokailut rytmittävät matkaa. Tekemistä on niukasti ja sehän sopii, ainakin useimmille. Keskellä merta horisontti ei ole tyhjä. Suurimmilla väylillä aluksia riittää hetkittäin ruuhkaksi asti. Suurten rahtialusten, matkustajalaivojen ja muutaman puupurjeveneen lisäksi matkaa taittaa yllättävän monta erilaista lintulajia, joten katseltavaa riittää. Matkapuhelimet toimivat merimatkan aikana satelliitin välityksellä. Nettiyhteyden varaan ei kannata laskea mitään kriittistä, vaikka langaton verkko tarjolla onkin. Keskellä aavaa merta netin nopeus on varsin verkkainen. Ruotsin rannikon jäädessä taakse liikenne väylällä vilkastuu selvästi. On selvää, että Saksa lähestyy. Travemündeen saavutaan myöhään illalla. Edessä on enää valinta lähialueen hotellitarjonnan ja yön selkään karauttamisen välillä. Lauantaina starttaavilla matkoilla on mahdollista yöpyä vielä yksi yö laivalla satamassa. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku