31.5.2015

Merta pitkin saksaan

Autolomasesonki houkuttelee Eurooppaan. Helpoin tapa taittaa yli tuhannen kilometrin matka Itämeren toiselle laidalle on ajaa auto laivaan ja suunnata suoraan yli.

Vuosaaren satamassa Helsingissä lähtöselvitysporttien tuntumaan on kokoontunut kirjava karavaani. Laivaan pääsyä odottaa ajoneuvoja lähes kaikista kokoluokista. Moottoripyöräilijät kokoontuvat omalle kaistalleen, henkilöautot omalleen. Raskaampi kalusto ajatetaan laivaan eri reittiä. Suuren aluksen lastaus on tarkka palapeli, jossa huomioidaan sujuvuuden lisäksi lastin painon jakautuminen sopivasti eri kansille.

Laivan lastaus on sähäkkää toimintaa. Henkilöautot kerätään omille kaistoilleen ja laivaan ajetaan letkassa. Henkilökunta ohjaa autot tiiviiksi paketiksi laivan uumeniin. Kaistametrejä suurella aluksella on yli 4 000. Merimatkan aikana autokansille ei ole matkustajilla asiaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sauna kuumana ja ruoka pöydässä

Edessä on 611 merimailin matka. Kilometreissä se tarkoittaa 1 132:a ja tunneissa noin 27:ää. Matka-aika voi elää hieman riippuen lähinnä lastauksen sujuvuudesta ja vallitsevista sääolosuhteista. Matka-aikaa ei yleensä kiritä kiinni matkalla polttoainetalouden kustannuksella.

Helsingin ja Travemünden välillä seilaa kolme Finnlinesin laivaa. Rahdin kuljettamisen lisäksi alukset on varusteltu myös matkustajaliikenteeseen. Hyttejä piisaa aina keulan sviiteistä keskikannen ikkunattomiin ja selvästi vaatimattomampiin majoitusratkaisuihin. Neliöitä on tarjolla hytistä riippuen 38–10, joten ahtaasti ei laivamatkaa tarvitse taittaa. Myös liikuntarajoitteisten, lapsiperheiden ja lemmikkien kanssa matkaavien tarpeet on huomioitu hyttejä suunniteltaessa.

Ikkunallinen hytti on panostuksen arvoinen. Ja leveä sänky mukava. Varustukseen kuuluu myös tv, joten aivan oman viihteen varassa ei matkaa tarvitse taittaa. Muuten laivalla on tarjolla ohjelmaa varsin maltillisesti.

Ruokailu laivalla tapahtuu buffet-pöydästä itsepalveluna. Ravintoloita on yksi. Sen lisäksi syötävää saa saman kannen toisessa päässä palvelevasta kahvilasta. Ateriapaketti on edullisin, jos sen ostaa matkaa varattaessa. Ateriapanostusta voi suositella, sillä ruokailu rytmittää mukavasti päivää ja auttaa kuluttamaan aikaa. Brunssilla voi istua huoletta tunteja. Omien eväiden nimeen vannovan kannattaa muistaa, että laivalla ei ole tarjolla kylmäsäilytystilaa matkustajien käyttöön.

Lokkeja ja laivoja

Toinen matkapäivä valkenee verkkaisesti. Meri on maltillinen, mutta taivas harmaa. Päivän varalle ei ole ihmeempää ohjelmaa luvassa. Sauna on kuumana, kauppa, kahvila ja baari auki. Ruokailut rytmittävät matkaa. Tekemistä on niukasti ja sehän sopii, ainakin useimmille.

Keskellä merta horisontti ei ole tyhjä. Suurimmilla väylillä aluksia riittää hetkittäin ruuhkaksi asti. Suurten rahtialusten, matkustajalaivojen ja muutaman puupurjeveneen lisäksi matkaa taittaa yllättävän monta erilaista lintulajia, joten katseltavaa riittää.

Matkapuhelimet toimivat merimatkan aikana satelliitin välityksellä. Nettiyhteyden varaan ei kannata laskea mitään kriittistä, vaikka langaton verkko tarjolla onkin. Keskellä aavaa merta netin nopeus on varsin verkkainen.

Ruotsin rannikon jäädessä taakse liikenne väylällä vilkastuu selvästi. On selvää, että Saksa lähestyy. Travemündeen saavutaan myöhään illalla. Edessä on enää valinta lähialueen hotellitarjonnan ja yön selkään karauttamisen välillä. Lauantaina starttaavilla matkoilla on mahdollista yöpyä vielä yksi yö laivalla satamassa.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen

Luetuimmat