31.5.2015 Kotimaanmatkailu Merta pitkin saksaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autolomasesonki houkuttelee Eurooppaan. Helpoin tapa taittaa yli tuhannen kilometrin matka Itämeren toiselle laidalle on ajaa auto laivaan ja suunnata suoraan yli. Vuosaaren satamassa Helsingissä lähtöselvitysporttien tuntumaan on kokoontunut kirjava karavaani. Laivaan pääsyä odottaa ajoneuvoja lähes kaikista kokoluokista. Moottoripyöräilijät kokoontuvat omalle kaistalleen, henkilöautot omalleen. Raskaampi kalusto ajatetaan laivaan eri reittiä. Suuren aluksen lastaus on tarkka palapeli, jossa huomioidaan sujuvuuden lisäksi lastin painon jakautuminen sopivasti eri kansille.Laivan lastaus on sähäkkää toimintaa. Henkilöautot kerätään omille kaistoilleen ja laivaan ajetaan letkassa. Henkilökunta ohjaa autot tiiviiksi paketiksi laivan uumeniin. Kaistametrejä suurella aluksella on yli 4 000. Merimatkan aikana autokansille ei ole matkustajilla asiaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySauna kuumana ja ruoka pöydässäEdessä on 611 merimailin matka. Kilometreissä se tarkoittaa 1 132:a ja tunneissa noin 27:ää. Matka-aika voi elää hieman riippuen lähinnä lastauksen sujuvuudesta ja vallitsevista sääolosuhteista. Matka-aikaa ei yleensä kiritä kiinni matkalla polttoainetalouden kustannuksella.Helsingin ja Travemünden välillä seilaa kolme Finnlinesin laivaa. Rahdin kuljettamisen lisäksi alukset on varusteltu myös matkustajaliikenteeseen. Hyttejä piisaa aina keulan sviiteistä keskikannen ikkunattomiin ja selvästi vaatimattomampiin majoitusratkaisuihin. Neliöitä on tarjolla hytistä riippuen 38–10, joten ahtaasti ei laivamatkaa tarvitse taittaa. Myös liikuntarajoitteisten, lapsiperheiden ja lemmikkien kanssa matkaavien tarpeet on huomioitu hyttejä suunniteltaessa.Ikkunallinen hytti on panostuksen arvoinen. Ja leveä sänky mukava. Varustukseen kuuluu myös tv, joten aivan oman viihteen varassa ei matkaa tarvitse taittaa. Muuten laivalla on tarjolla ohjelmaa varsin maltillisesti.Ruokailu laivalla tapahtuu buffet-pöydästä itsepalveluna. Ravintoloita on yksi. Sen lisäksi syötävää saa saman kannen toisessa päässä palvelevasta kahvilasta. Ateriapaketti on edullisin, jos sen ostaa matkaa varattaessa. Ateriapanostusta voi suositella, sillä ruokailu rytmittää mukavasti päivää ja auttaa kuluttamaan aikaa. Brunssilla voi istua huoletta tunteja. Omien eväiden nimeen vannovan kannattaa muistaa, että laivalla ei ole tarjolla kylmäsäilytystilaa matkustajien käyttöön.Lokkeja ja laivojaToinen matkapäivä valkenee verkkaisesti. Meri on maltillinen, mutta taivas harmaa. Päivän varalle ei ole ihmeempää ohjelmaa luvassa. Sauna on kuumana, kauppa, kahvila ja baari auki. Ruokailut rytmittävät matkaa. Tekemistä on niukasti ja sehän sopii, ainakin useimmille.Keskellä merta horisontti ei ole tyhjä. Suurimmilla väylillä aluksia riittää hetkittäin ruuhkaksi asti. Suurten rahtialusten, matkustajalaivojen ja muutaman puupurjeveneen lisäksi matkaa taittaa yllättävän monta erilaista lintulajia, joten katseltavaa riittää.Matkapuhelimet toimivat merimatkan aikana satelliitin välityksellä. Nettiyhteyden varaan ei kannata laskea mitään kriittistä, vaikka langaton verkko tarjolla onkin. Keskellä aavaa merta netin nopeus on varsin verkkainen.Ruotsin rannikon jäädessä taakse liikenne väylällä vilkastuu selvästi. On selvää, että Saksa lähestyy. Travemündeen saavutaan myöhään illalla. Edessä on enää valinta lähialueen hotellitarjonnan ja yön selkään karauttamisen välillä. Lauantaina starttaavilla matkoilla on mahdollista yöpyä vielä yksi yö laivalla satamassa.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Matkailu Joskus ei kannata lähteä merta edemmäs kalaan – Saksan Itämeren rannikolta löytyy hienoja rantakohteita 9.2.2025 Matkailu Tarton Alatskivi ja linnan skottilumo 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 26.1.2025 Ajatuksia autoista Tesla nousi hetkessä teknologian keihäänkärjeksi ja näyttää menettävän asemansa yhtä nopeasti – Ajatuksia autoista 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla