4.9.2023

Mykistävä maailman suurin risteilyalus – valmistuu Turussa, illalla televisiossa

An aerial view at night of the aqua dome suspended via crane and being moved into position on the "Icon of the Seas." (National Geographic for Disney)

Icon of the Seas -valtameriristeilijä on suomalaisen laivanrakennustaidon voimannäyte ja National Geographicin Mahdotonta rakentamassa -televisiosarjan tähtialoittaja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tänään televisionkatsojat voivat kummastella mykistävän kookkaan valtameriristeilijän vaativia rakentamisvaiheita. Meyerin Turun telakalta Royal Caribbean Cruises -varustamolle valmistuva Icon of the Seas -alus on luokassaan kookkain kautta aikain. Icon of the Seas -valtameriristeilijä saa kunnian avata National Geographicin uuden kuusiosaisen sarjan, joka esittelee ”mielikuvituksen rajoja uhmaavia” arkkitehtuurin ja insinööritaidon näytteitä. On kiinnostavaa, että alus kätkee sisuksiinsa monenlaista suomalaista erikoisosaamista ja huipputekniikkaa. [caption id="attachment_73307" align="aligncenter" width="600"] Icon of the Seas -jättiristeilijä havainnekuvassa.[/caption]

Hurrikaanien kestävä lasikupoli

National Geographicin Mahdotonta rakentamassa -uutuussarjan avausjakso pureutuu alukseen rakennettuihin erilaisiin lomanviettomahdollisuuksiin ja eritoten aluksen keulaa koristavan AquaDomen-lasiteräskupolin suunnitteluun, rakentamiseen ja paikalleen nostamiseen. Kupolin alle sovitellaan runsaasti risteilymatkustajia merimatkojen aikana helliviä viihdepalveluja kuten baareja, ravintoloita ja erilaisia muita viihdekeitaita. Jättimäisen lasikupolin jänneväli on 55 metriä ilman ainoatakaan välipilaria, mikä tekee siitä yhden kaikkien aikojen suurimmista ja painavimmista yksittäisistä risteilyalukseen valtavilla nostokurjilla nostetuista elementeistä. [caption id="attachment_73299" align="aligncenter" width="600"] AguaDome-lasikupoli ylhäältä kuvattuna.[/caption] Suunnittelussa on varauduttu kaikkeen, sillä lasikupolin kerrotaan kestävän hurrikaaniluokan tuulet – jotka eivät ole sääilmiönä ihan harvinaisia alueilla, joissa risteilijä tulee liikkumaan. Alus tulee risteilemään tammikuusta 2024 alkaen Miamista ympäri vuoden itäisellä ja läntisellä Karibialla.

Insinööritaitoa ja ihmisiä

Televisiosarjan luotsaajana toimii rakennusalan kokenut toimija Daniel Ashville, joka mukaan Mahdotonta rakentamassa ei ainoastaan kuvasta insinööritaidon ihmeitä, vaan myös esittelee ihmisiä jättiponnistusten takana. Hän tähdentää, että sarja on ”vahva osoitus inhimillisen kekseliäisyyden voimasta sekä päättäväisyydestä ylittää kaikki esteet.” Aloitusjakson aikana ei yksinomaan kerrata Icon of Seas -jättialuksen rakennusvaiheita vaan haastatellaan myös lukuisia suomalaisosaajia.

Kahden miljoonan tunnin urakka

Icon of the Seas -valtameriristeilijän rakentamiseen on käytetty noin kaksi miljoonaa työtuntia. 365 metriä pitkä, liki 50 metriä leveä ja noin 250 000 bruttotonnin vetoinen Icon of the Seas on ensimmäinen alus Icon-sarjassa, joka Meyerin Turun telakan tilauskirjassa on toistaiseksi kolmen aluksen mittainen. Suunnitelmien mukaan nämä seuraavat alukset valmistuvat vuosina 2025 ja 2026. – Icon of the Seas on huippunykyaikainen alus, joka haastaa telakkamme tietotaidon ja nostaa koko suomalaisen laivanrakennuksen jälleen uudelle tasolle, arvioi Meyer Turun toimitusjohtaja Tim Meyer aiemmin jättihanketta.

Nesteytetyn maakaasun voimin

Icon of the Seas on varustamonsa ensimmäinen nesteytetyllä maakaasulla käyvä ja polttokennoteknologiaa hyödyntävä alus. Aluksella huomioidusta kestävästä kehityksestä ovat esimerkkeinä myös maasähköliitännät ja hukkalämmön talteenottojärjestelmät.

Luetuimmat