4.9.2023 Matkailu Mykistävä maailman suurin risteilyalus – valmistuu Turussa, illalla televisiossa An aerial view at night of the aqua dome suspended via crane and being moved into position on the "Icon of the Seas." (National Geographic for Disney) Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Icon of the Seas -valtameriristeilijä on suomalaisen laivanrakennustaidon voimannäyte ja National Geographicin Mahdotonta rakentamassa -televisiosarjan tähtialoittaja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTänään televisionkatsojat voivat kummastella mykistävän kookkaan valtameriristeilijän vaativia rakentamisvaiheita. Meyerin Turun telakalta Royal Caribbean Cruises -varustamolle valmistuva Icon of the Seas -alus on luokassaan kookkain kautta aikain. Icon of the Seas -valtameriristeilijä saa kunnian avata National Geographicin uuden kuusiosaisen sarjan, joka esittelee ”mielikuvituksen rajoja uhmaavia” arkkitehtuurin ja insinööritaidon näytteitä. On kiinnostavaa, että alus kätkee sisuksiinsa monenlaista suomalaista erikoisosaamista ja huipputekniikkaa. [caption id="attachment_73307" align="aligncenter" width="600"] Icon of the Seas -jättiristeilijä havainnekuvassa.[/caption] Hurrikaanien kestävä lasikupoli National Geographicin Mahdotonta rakentamassa -uutuussarjan avausjakso pureutuu alukseen rakennettuihin erilaisiin lomanviettomahdollisuuksiin ja eritoten aluksen keulaa koristavan AquaDomen-lasiteräskupolin suunnitteluun, rakentamiseen ja paikalleen nostamiseen. Kupolin alle sovitellaan runsaasti risteilymatkustajia merimatkojen aikana helliviä viihdepalveluja kuten baareja, ravintoloita ja erilaisia muita viihdekeitaita. Jättimäisen lasikupolin jänneväli on 55 metriä ilman ainoatakaan välipilaria, mikä tekee siitä yhden kaikkien aikojen suurimmista ja painavimmista yksittäisistä risteilyalukseen valtavilla nostokurjilla nostetuista elementeistä. [caption id="attachment_73299" align="aligncenter" width="600"] AguaDome-lasikupoli ylhäältä kuvattuna.[/caption] Suunnittelussa on varauduttu kaikkeen, sillä lasikupolin kerrotaan kestävän hurrikaaniluokan tuulet – jotka eivät ole sääilmiönä ihan harvinaisia alueilla, joissa risteilijä tulee liikkumaan. Alus tulee risteilemään tammikuusta 2024 alkaen Miamista ympäri vuoden itäisellä ja läntisellä Karibialla. Insinööritaitoa ja ihmisiä Televisiosarjan luotsaajana toimii rakennusalan kokenut toimija Daniel Ashville, joka mukaan Mahdotonta rakentamassa ei ainoastaan kuvasta insinööritaidon ihmeitä, vaan myös esittelee ihmisiä jättiponnistusten takana. Hän tähdentää, että sarja on ”vahva osoitus inhimillisen kekseliäisyyden voimasta sekä päättäväisyydestä ylittää kaikki esteet.” Aloitusjakson aikana ei yksinomaan kerrata Icon of Seas -jättialuksen rakennusvaiheita vaan haastatellaan myös lukuisia suomalaisosaajia. Kahden miljoonan tunnin urakka Icon of the Seas -valtameriristeilijän rakentamiseen on käytetty noin kaksi miljoonaa työtuntia. 365 metriä pitkä, liki 50 metriä leveä ja noin 250 000 bruttotonnin vetoinen Icon of the Seas on ensimmäinen alus Icon-sarjassa, joka Meyerin Turun telakan tilauskirjassa on toistaiseksi kolmen aluksen mittainen. Suunnitelmien mukaan nämä seuraavat alukset valmistuvat vuosina 2025 ja 2026. – Icon of the Seas on huippunykyaikainen alus, joka haastaa telakkamme tietotaidon ja nostaa koko suomalaisen laivanrakennuksen jälleen uudelle tasolle, arvioi Meyer Turun toimitusjohtaja Tim Meyer aiemmin jättihanketta. Nesteytetyn maakaasun voimin Icon of the Seas on varustamonsa ensimmäinen nesteytetyllä maakaasulla käyvä ja polttokennoteknologiaa hyödyntävä alus. Aluksella huomioidusta kestävästä kehityksestä ovat esimerkkeinä myös maasähköliitännät ja hukkalämmön talteenottojärjestelmät. Teksti: Marko Jokela Kuvalähde: National Geographic Havainnekuva: Royal Caribbean Cruises Lähteet: National Geographic, Meyer Turku Oy, Royal Caribbean International Lue lisää Kaikki artikkelit 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle