10.7.2022 Matkailu Nürburgringin 24 tunnin ajot eli yötön yö saksalaisittain Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni 166 asukkaan Nürburgin kylä ja sen ympäristö paisuu kerran vuodessa yli 200 000 moottoriurheilua fanittavan entusiastin vaelluskohteeksi. Nürburgringin yötön yö ei osu kesäpäivänseisaukseen, eikä siellä juhlita varsinaisesti myöskään valoa. Mutta moottorit pauhaavat läpi yön. Nürburgringin Nordschleife on maailman hienoin moottorirata, joten se on juhlansa ansainnut. Tänä vuonna kyseessä oli 50. kerta, kun 24 tunnin ajot järjestettiin. Kahden koronavuoden jälkeen paikalle oli saapunut yleisöä noin 230 000 henkeä.Nürburgringin 24 tunnin ajot on myös siitä erikoinen eurooppalainen ratakisa, että se on hyvin avoin yleisölle. Suuri yleisö pääsee nautiskelemaan varikon tunnelmasta suoraan varikkopilttuiden ulkopuolella. Kisassa sekä vanha Nordschleife että uudempi GP-rata yhdistetään 25 378 metrin kierrokseksi.Myös radan korkeuserot ovat huomattavat. Radan matalin kohta on Breidscheid 320 metriä merenpinnan yläpuolella, ja korkein kohta on Hohe Acht 620 metrissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKumi vinkuuJotain kisan mittasuhteista kertoo se, miten paljon se vaatii siellä mukana olevilta tahoilta. Esimerkiksi vaatimukset renkaille ovat Nordschleifella kovat. Paikalla on luonnollisesti useampi rengasvalmistaja tukemassa tiimien toimintaa. Näistä Michelin yksistään oli tuonut paikalle 4400 rengasta normaaliautoille ja 4800 rengasta GT3-autoille. Henkilökuntaa oli paikalla 98, ja näistä pelkästään asentajia oli 50. Isossa useamman sadan neliön teltassa oli tilaa useammalle rengaslinjalle.Sekalaista seurakuntaaPääkisaan osallistui tänä vuonna 130 autoa, ja valtaosa tiimeistä oli isojen autonvalmistajien asiakastalleja. 130 autoa tarkoitti useampaa sataa kuskia, yhdessä autossa on tiimistä riippuen kahdesta neljään kuljettajaa. Kahdeksan kuskia ajoi tänä vuonna jopa kahta autoa.Kuskeille on tietysti rajoituksia. Jokaisen on ajettava vähintään 15 kierrosta. Ei kuulosta paljolta – ennen kuin muistaa radan pituuden. Pisin kisaetäisyys ajettiin vuonna 2014, kun Phoenix Racingin Audi R8 LMS kiersi radan 159 kertaa (4 035,102 km). Usein kierrokset jäävät vähäisemmäksi sekä sään että kisan välillä keskeyttävien kolareiden vuoksi.Monesti sumu on stopannut jopa kisan kokonaan joksikin aikaa. Ja mekaanikoilla on melkein aina kiire. Jotain pientä on pakko rassata koko ajan.Leirinuotiolla kerrottuaLiikenne takkuaa moisessa tapahtumassa väkisinkin. Muutamat rataa ympäröivät tiet ovat lähes poikkeuksetta aina ruuhkaisia, vaikka iso osa tänä vuonna paikalle tulleista 230 000 katsojasta olikin leiriytynyt radan varteen. Radan pituus onneksi mahdollistaa sen, että kaikille on tilaa.Monet viettävät täällä pidennetyn viikonlopun. Maastoon ripotellut leirit peilaavat tätä. Leiriytyminen radan varteen on monille traditio. Kaikkien rataa ympäröivien leirintäalueiden yhteenlaskettu pinta-ala on 1,5 miljoonaa neliömetriä.Radan vartta koristavat aina myös lukuisat itse viritetyt kisakatsomot. Niitä on rakennettu etukäteen jopa pari päivää, ja kaikki tarvittava rakennusmateriaali on tuotu mukana. Useamman metrin korkeuteen nousevat rakennelmat ovat komeita, korkealta näkee paremmin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBrünnchen palaaVilkkain kaikista leirintäalueista on Brünnchen, se on hieno paikka haistella kisan tunnelmia. Kilpa-autot laskeutuvat alas mäkeä, taittavat tiukasti oikealle lyheyelle Brünnchenin edestä kulkevalle suoralle ennen taas oikealle ylämäkeen taittuva sokeaa mutkaa. Täällä sattuu ja tapahtuu aina.Kun ilta pimenee, silloin Brünnchen on ehdottomasti kokemisen arvoinen. Diskovalot valaisevat taivasta. Tynnyrinuotiot palavat kaikkialla. Ilma on sakeana savusta. Ja vaikka grillit käyvät kuumina, riittää Brünnchenin snägärille jonoa. Myös jotkut kisakuskeista käyvät täällä tankkaamassa energiaa omalla taukovuorollaan.Sissit valvovat läpi yönSunnuntaiaamu on monesti kisan hienoin hetki. Sammuneita leirinuotiota sytytellään uudestaan. Radan varressa nuokkuu ihmisiä filtteihin ja makuupusseihin kääriytyneinä. Sitkeimmät ovat valvoneet leirituoleissaan läpi yön.Iso osa yleisöstä on myös paikallisia. Eifelillä ei juuri paljon muuta tekemistä ole. Paikallisten eläminen Nürburgringin kanssa on silti ihailtavaa – etenkin nykyisenä mieltensä pahoittajien aikakautena.Rakkaudesta moottoriurheiluunErilaiset ratavirkailijat ja muut vapaaehtoisest ovat kisan kannalta se tärkein yksittäinen ryhmä. Heitä on paikalla yhteensä 1000, ja kaikki siis vapaaehtoisia. Kuten myös Suomen MM-rallissa, myöskään Nürburgringin 24 tunnin ajot ei pyörisi ilman tätä porukkaa.Viikonlopusta maksetaan vapaaehtoisille noin 200 euron korvaus, mutta kaikki kulut on pakko kattaa itse. Korvaukset eivät siis edes riitä kattamaan useimpien omia kuluja.Kiinnostuitko? Ensi vuonna ajetaan taas, kalenteriin kannattaa merkitä valmiiksi päivät 18.–21.5. 2023. Voit lukea myös enemmän tämän vuoden tapahtumista tuoreesta Moottorin numerosta 7/2022, jossa on iso reportaasi aiheesta.Teksti ja kuvat: Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Matkailu Metsähallitus neuvoo: näin alkaa onnistunut retki kansallispuistoihin ja luontokohteisiin 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen