10.7.2022 Matkailu Nürburgringin 24 tunnin ajot eli yötön yö saksalaisittain Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni 166 asukkaan Nürburgin kylä ja sen ympäristö paisuu kerran vuodessa yli 200 000 moottoriurheilua fanittavan entusiastin vaelluskohteeksi. Nürburgringin yötön yö ei osu kesäpäivänseisaukseen, eikä siellä juhlita varsinaisesti myöskään valoa. Mutta moottorit pauhaavat läpi yön. Nürburgringin Nordschleife on maailman hienoin moottorirata, joten se on juhlansa ansainnut. Tänä vuonna kyseessä oli 50. kerta, kun 24 tunnin ajot järjestettiin. Kahden koronavuoden jälkeen paikalle oli saapunut yleisöä noin 230 000 henkeä. Nürburgringin 24 tunnin ajot on myös siitä erikoinen eurooppalainen ratakisa, että se on hyvin avoin yleisölle. Suuri yleisö pääsee nautiskelemaan varikon tunnelmasta suoraan varikkopilttuiden ulkopuolella. Kisassa sekä vanha Nordschleife että uudempi GP-rata yhdistetään 25 378 metrin kierrokseksi. Myös radan korkeuserot ovat huomattavat. Radan matalin kohta on Breidscheid 320 metriä merenpinnan yläpuolella, ja korkein kohta on Hohe Acht 620 metrissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kumi vinkuu Jotain kisan mittasuhteista kertoo se, miten paljon se vaatii siellä mukana olevilta tahoilta. Esimerkiksi vaatimukset renkaille ovat Nordschleifella kovat. Paikalla on luonnollisesti useampi rengasvalmistaja tukemassa tiimien toimintaa. Näistä Michelin yksistään oli tuonut paikalle 4400 rengasta normaaliautoille ja 4800 rengasta GT3-autoille. Henkilökuntaa oli paikalla 98, ja näistä pelkästään asentajia oli 50. Isossa useamman sadan neliön teltassa oli tilaa useammalle rengaslinjalle. Sekalaista seurakuntaa Pääkisaan osallistui tänä vuonna 130 autoa, ja valtaosa tiimeistä oli isojen autonvalmistajien asiakastalleja. 130 autoa tarkoitti useampaa sataa kuskia, yhdessä autossa on tiimistä riippuen kahdesta neljään kuljettajaa. Kahdeksan kuskia ajoi tänä vuonna jopa kahta autoa. Kuskeille on tietysti rajoituksia. Jokaisen on ajettava vähintään 15 kierrosta. Ei kuulosta paljolta – ennen kuin muistaa radan pituuden. Pisin kisaetäisyys ajettiin vuonna 2014, kun Phoenix Racingin Audi R8 LMS kiersi radan 159 kertaa (4 035,102 km). Usein kierrokset jäävät vähäisemmäksi sekä sään että kisan välillä keskeyttävien kolareiden vuoksi. Monesti sumu on stopannut jopa kisan kokonaan joksikin aikaa. Ja mekaanikoilla on melkein aina kiire. Jotain pientä on pakko rassata koko ajan. Leirinuotiolla kerrottua Liikenne takkuaa moisessa tapahtumassa väkisinkin. Muutamat rataa ympäröivät tiet ovat lähes poikkeuksetta aina ruuhkaisia, vaikka iso osa tänä vuonna paikalle tulleista 230 000 katsojasta olikin leiriytynyt radan varteen. Radan pituus onneksi mahdollistaa sen, että kaikille on tilaa. Monet viettävät täällä pidennetyn viikonlopun. Maastoon ripotellut leirit peilaavat tätä. Leiriytyminen radan varteen on monille traditio. Kaikkien rataa ympäröivien leirintäalueiden yhteenlaskettu pinta-ala on 1,5 miljoonaa neliömetriä. Radan vartta koristavat aina myös lukuisat itse viritetyt kisakatsomot. Niitä on rakennettu etukäteen jopa pari päivää, ja kaikki tarvittava rakennusmateriaali on tuotu mukana. Useamman metrin korkeuteen nousevat rakennelmat ovat komeita, korkealta näkee paremmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Brünnchen palaa Vilkkain kaikista leirintäalueista on Brünnchen, se on hieno paikka haistella kisan tunnelmia. Kilpa-autot laskeutuvat alas mäkeä, taittavat tiukasti oikealle lyheyelle Brünnchenin edestä kulkevalle suoralle ennen taas oikealle ylämäkeen taittuva sokeaa mutkaa. Täällä sattuu ja tapahtuu aina. Kun ilta pimenee, silloin Brünnchen on ehdottomasti kokemisen arvoinen. Diskovalot valaisevat taivasta. Tynnyrinuotiot palavat kaikkialla. Ilma on sakeana savusta. Ja vaikka grillit käyvät kuumina, riittää Brünnchenin snägärille jonoa. Myös jotkut kisakuskeista käyvät täällä tankkaamassa energiaa omalla taukovuorollaan. Sissit valvovat läpi yön Sunnuntaiaamu on monesti kisan hienoin hetki. Sammuneita leirinuotiota sytytellään uudestaan. Radan varressa nuokkuu ihmisiä filtteihin ja makuupusseihin kääriytyneinä. Sitkeimmät ovat valvoneet leirituoleissaan läpi yön. Iso osa yleisöstä on myös paikallisia. Eifelillä ei juuri paljon muuta tekemistä ole. Paikallisten eläminen Nürburgringin kanssa on silti ihailtavaa – etenkin nykyisenä mieltensä pahoittajien aikakautena. Rakkaudesta moottoriurheiluun Erilaiset ratavirkailijat ja muut vapaaehtoisest ovat kisan kannalta se tärkein yksittäinen ryhmä. Heitä on paikalla yhteensä 1000, ja kaikki siis vapaaehtoisia. Kuten myös Suomen MM-rallissa, myöskään Nürburgringin 24 tunnin ajot ei pyörisi ilman tätä porukkaa. Viikonlopusta maksetaan vapaaehtoisille noin 200 euron korvaus, mutta kaikki kulut on pakko kattaa itse. Korvaukset eivät siis edes riitä kattamaan useimpien omia kuluja. Kiinnostuitko? Ensi vuonna ajetaan taas, kalenteriin kannattaa merkitä valmiiksi päivät 18.–21.5. 2023. Voit lukea myös enemmän tämän vuoden tapahtumista tuoreesta Moottorin numerosta 7/2022, jossa on iso reportaasi aiheesta. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?