16.1.2018

Omalla autolla ulkomaille? Talvirenkaissa piilee yllätyksen vaara

Automatka

Ulkomaille autolla lähtevän on syytä selvittää vierailumaidensa määräykset ikävien yllätysten välttämiseksi.

Autoliitto muistuttaa, että kohdemaiden talvirengassäännöt on syytä tarkistaa huolellisesti ennen autolla tehtävää ulkomaanmatkaa, sillä euroopan maiden talvirengassäännöissä on merkittäviä eroja.

Neljä viidestä suomalaisesta autoilijasta suosii talvisin nastarenkaita. Mikäli talvella aikoo matkustaa autolla ulkomaille, on eri maiden rengasmääräyksiin syytä perehtyä. Nastarenkaisiin suhtaudutaan monessa maassa varsin penseästi. Esimerkiksi Puolassa ja Saksassa nastoja ei saa käyttää.

Viking Line Amorella

Ensimmäiset rajoitukset tulevat vastaan jo naapurimaissa. Ruotsissa löytyy nastarenkailta kiellettyjä katuja Tukholmasta, Göteborgista ja Uppsalasta. Niistä ei kuitenkaan ole juuri koitunut suomalaisautoilijoille harmia. Norjassa puolestaan saa olla tarkempana.

– Norjassa nastarenkaat on sallittu autossa marraskuun alusta alkaen, mutta Oslossa, Bergenissä ja Trondheimissa on käytössä ulkomaisillekin autoille pakollinen nastarengasmaksu. Autoon on lunastettava joko fyysinen tai virtuaalinen tarra, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nopeusrajoituksia nastarenkaille

Vaikka nastarenkaat ovat melko yllättävästi sallittu esimerkiksi Italiassa, Itävallassa, Sveitsissä ja Ranskassa, niiden käyttäjille asetetaan muita rajoituksia.

– Useimmiten nastarenkaille on asetettu nopeusrajoituksia, minkä lisäksi niiden käytöstä on kerrottava autoon laitettavalla merkillä, joka voi maasta riippuen olla nopeusrajoitusmerkki tai nastamerkki. Esimerkiksi Venäjällä nastamerkin olemassaoloa on alettu valvoa tarkemmin, mikä on tuonut suomalaisautoilijoille sakkoja, Suokonautio-Hynninen toteaa.

Jotkut suomalaisautoilijat pitävät parhaana vaihtoehtona lähteä Eurooppaan kesärenkailla, jos matka vie esimerkiksi laivalla suoraan Saksaan, jossa ei aikaan sidottua talvirengaspakkoa ole. Autoilijoiden on silti hyvä muistaa, että Manner-Euroopassakin on talvikelejä.

Vuokra-autossa rengasvastuu on kuljettajan

– Saksassa on tilannekohtainen talvirengaspakko eli talviolosuhteissa pitää käyttää talvirenkaita. Kesärenkailla liikkuva autoilija voi saada sakot jäädessään jumiin tai tämä voidaan todeta osasyylliseksi joutuessaan liikenneonnettomuuteen. Myös monessa muussa eteläisen Euroopan maassa pitää olla kelin edellyttämät renkaat tai lumiketjut, Suokonautio-Hynninen muistuttaa.

Vaikka matkalle ei lähtisi omalla autolla, vaan vuokraisi auton kohteessa, on vastuu rengasvalinnoista aina kuljettajalla.

– Vuokra-autoa varattaessa kannattaa pyytää autoa, jossa on talvirenkaat, sillä niitä ei välttämättä kaikissa autoissa ole. Autoa vastaanotettaessa on syytä tarkistaa, että autossa myös on pyydetyt renkaat, Suokonautio-Hynninen huomauttaa.

Autoliitto on koonnut verkkosivuilleen kattavan tietopaketin eurooppalaisista rengasmääräyksistä automatkaa suunnittelevan avuksi.

Automatkailun asiantuntijat ovat paikalla myös torstaina Helsingin Messukeskuksessa starttaavilla Matkamessuilla. Autoliiton ostastolla on tarjolla automatkailijan matkaa helpottavia AL-kaupan tuotteita ja Autoliiton julkaisemia matkaoppaita.

Lähde: Autoliitto Kuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Luetuimmat