16.1.2018 Automatkailu Omalla autolla ulkomaille? Talvirenkaissa piilee yllätyksen vaara Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ulkomaille autolla lähtevän on syytä selvittää vierailumaidensa määräykset ikävien yllätysten välttämiseksi. Autoliitto muistuttaa, että kohdemaiden talvirengassäännöt on syytä tarkistaa huolellisesti ennen autolla tehtävää ulkomaanmatkaa, sillä euroopan maiden talvirengassäännöissä on merkittäviä eroja. Neljä viidestä suomalaisesta autoilijasta suosii talvisin nastarenkaita. Mikäli talvella aikoo matkustaa autolla ulkomaille, on eri maiden rengasmääräyksiin syytä perehtyä. Nastarenkaisiin suhtaudutaan monessa maassa varsin penseästi. Esimerkiksi Puolassa ja Saksassa nastoja ei saa käyttää. Ensimmäiset rajoitukset tulevat vastaan jo naapurimaissa. Ruotsissa löytyy nastarenkailta kiellettyjä katuja Tukholmasta, Göteborgista ja Uppsalasta. Niistä ei kuitenkaan ole juuri koitunut suomalaisautoilijoille harmia. Norjassa puolestaan saa olla tarkempana. – Norjassa nastarenkaat on sallittu autossa marraskuun alusta alkaen, mutta Oslossa, Bergenissä ja Trondheimissa on käytössä ulkomaisillekin autoille pakollinen nastarengasmaksu. Autoon on lunastettava joko fyysinen tai virtuaalinen tarra, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nopeusrajoituksia nastarenkaille Vaikka nastarenkaat ovat melko yllättävästi sallittu esimerkiksi Italiassa, Itävallassa, Sveitsissä ja Ranskassa, niiden käyttäjille asetetaan muita rajoituksia. – Useimmiten nastarenkaille on asetettu nopeusrajoituksia, minkä lisäksi niiden käytöstä on kerrottava autoon laitettavalla merkillä, joka voi maasta riippuen olla nopeusrajoitusmerkki tai nastamerkki. Esimerkiksi Venäjällä nastamerkin olemassaoloa on alettu valvoa tarkemmin, mikä on tuonut suomalaisautoilijoille sakkoja, Suokonautio-Hynninen toteaa. Jotkut suomalaisautoilijat pitävät parhaana vaihtoehtona lähteä Eurooppaan kesärenkailla, jos matka vie esimerkiksi laivalla suoraan Saksaan, jossa ei aikaan sidottua talvirengaspakkoa ole. Autoilijoiden on silti hyvä muistaa, että Manner-Euroopassakin on talvikelejä. Vuokra-autossa rengasvastuu on kuljettajan – Saksassa on tilannekohtainen talvirengaspakko eli talviolosuhteissa pitää käyttää talvirenkaita. Kesärenkailla liikkuva autoilija voi saada sakot jäädessään jumiin tai tämä voidaan todeta osasyylliseksi joutuessaan liikenneonnettomuuteen. Myös monessa muussa eteläisen Euroopan maassa pitää olla kelin edellyttämät renkaat tai lumiketjut, Suokonautio-Hynninen muistuttaa. Vaikka matkalle ei lähtisi omalla autolla, vaan vuokraisi auton kohteessa, on vastuu rengasvalinnoista aina kuljettajalla. – Vuokra-autoa varattaessa kannattaa pyytää autoa, jossa on talvirenkaat, sillä niitä ei välttämättä kaikissa autoissa ole. Autoa vastaanotettaessa on syytä tarkistaa, että autossa myös on pyydetyt renkaat, Suokonautio-Hynninen huomauttaa. Autoliitto on koonnut verkkosivuilleen kattavan tietopaketin eurooppalaisista rengasmääräyksistä automatkaa suunnittelevan avuksi. Automatkailun asiantuntijat ovat paikalla myös torstaina Helsingin Messukeskuksessa starttaavilla Matkamessuilla. Autoliiton ostastolla on tarjolla automatkailijan matkaa helpottavia AL-kaupan tuotteita ja Autoliiton julkaisemia matkaoppaita. Lähde: Autoliitto Kuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?