9.4.2016 Kotimaanmatkailu Pakettiraketit – pakettiautoja joka lähtöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiautot, nuo tavarajuhdat, viettävät rankkaa kiertue-elämää. Pkettiauto voi olla jakelu- tai matkailuauto, keikkabussi ja jopa salakuunteluvaunu! Vuosien kuljetusrallin jälkeen parhaimpienkin autojen olemus paljastaa taiteluväsymyksen, eikä jälkipolville juuri jää valokuvia vahvempia muistoja edes myyntitilastojen kärkimalleista. Milloin näit viimeksi liikenteessä hippisymboliksi nousseen ilmajäähdytteisen Volkswagenin? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Transporterista Kleinbussiin Mobilian Pakettiraketit esittelee tavarankuljetuksen värikästä historiaa yli 30 auton voimin. Volkswagenit ovat esillä monena versiona Transporterista Kleinbussiin. Mahtuupa näyttelyyn jopa myöhäistä brasilian tuotantoa edustava yksilö. Ikiklassikoita edustavat myös seitsemänkymmentäluvun Ford Transit -kaksikko ja suomalaiseen kansanperinteeseen juurtunut Toyota Hiace. Näyttely esittelee autojen lisäksi pakettiautojen rooleja eri vuosikymmenillä. Nähtävillä on ambulansseja, keikkabussi ja vaikkapa jakeluauto. Erikoisempaa päätä edustaa runsaalla radiolaitteistolla varustettu virkavallan entinen tarkkailuauto, päällepäin viattoman näköinen Ford Transit. Fordista Volkswageniin Aikansa autokantaa kuvaavasti näyttelyn vanhimmat autot ovat Fordeja. Vuoden 1924 TT-Fordin lisäksi paikalla on 1930-luvulla pakettiautoksi muokattu Ford AA Pick-Up. Kun 1920-luvun Fordeja vertaa sotien jälkeiseen Citroën HY -malliin, Volkswagen Transporteriin tai kahdeksankymmentäluvun Toyota Hiaceen, näkee yhdellä vilkaisulla kertauksen pakettiautojen kehityksen historiaan. Pakettiautot erotettiin omaksi ajoneuvoluokakseen vuonna 1940. Valtio näki tavaraliikenteen vauhdittajissa kansantaloudellista etua, joten ajoneuvojen suosiota vauhditettiin henkilöautoja alhaisemmalla verotuksella. Veronkiertoa parhaimmillaan Sivuilmiönä pakettiautojen verohelpotukset toivat uuden ajoneuvoluokan, niin sanotut veronkiertoautot tai piilofarmarit. Pakettiautoille asetetut vaatimukset muuttuivat vuosikymmenten mukana, mutta kansalta eivät konstit loppuneet kesken. Henkilöautoja muokattiin pakettiautoksi erilaisin viritelmin veronkevennysten toivossa. Näyttävimmät viritelmät varustettiin kiinteän suksiboksin näköisellä kattokorotuksella, jolla taattiin vaatimusten mukainen sisäkorkeus tai -tilavuus. Veronkiertoautoista näyttävimmästä voi kiistellä, mutta keskustelua ei voi ohittaa mainitsematta Citroën BX Vania. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Poliisilta Pelle Hermanniin Suomen pakettiautohistoriassa valtion virka-autoilla on ollut merkittävä rooli. Postin lisäksi pakettiautokantaa ovat kartuttaneet poliisipakettiautot, mustat maijat. Yksi sellainen on vuosimallin 1962 Renault Goelette, joka virkauransa jälkeen tuli tutuksi televisiossa: auto nimittäin esiintyi Pelle Hermannissa. Esillä ovat myös kotimaiset Teijo ja Elcat. Viivottimella muotoiltu Teijo oli yritys avolavamarkkinoille 1970-luvun puolivälissä. Wihurin valmistaman ja Volkswagenin vauhdittaman Teijon kohtaloksi koitui japanilainen laadukkuus: kansa valitsi avolavaisen Toyota Hiacen. Pikkupakettiauto Elcat aloitti perinteisenä Subaruna, mutta koki kotimaisen elinsiirron sähköautoksi. Vaatimaton 70 kilometrin toimintamatka ja vain 72 kilometriin tunnissa yltänyt huippunopeus olivat kaukana nykypäivän Teslasta, mutta autoja valmistui silti 160 kappaletta. Näytteillä oleva yksilö on palvellut Suomen Postin käytössä. Kun piskuisen Elcatin laittaa tuhdin jenkkiavolavan vierelle, saa melko hyvän käsityksen autoluokan äärirajoista. Niiden väliin mahtuu melkoisesti erilaisia autoja, käyttötarkoituksia ja pakettiautohistoriaa. Näyttely on esillä Mobiliassa joulukuun 18. päivään asti. Rallimuseo aukeaa kesäkuussa Rallimuseo kertoo lajin tarinan 1900-luvun alusta nykypäivään. Näyttely keskittyy erityisesti suomalaisen rallin historiaan Jyväskylän Suurajojen perustamisesta 1980-luvun B-ryhmän kautta nykypäivään. Näyttelystä tulee osa Mobilian pysyväisnäyttelyä. Suurajojen lisäksi Rallimuseo kertoo kuljettajat ja ajoneuvot äärimmilleen venyttävistä aavikko- ja talviralleista. Eikä kilvanajoa mahdollistavaa huoltotoimintaakaan unohdeta. Mobilian rallikuljettajiin keskittyvä Rally Hall of Fame liitetään osaksi Rallimuseota. Rallimuseon vuosittain vaihtuva teemanäyttely keskittyy ensimmäisenä vuotena Henri Toivoseen. Kuljettajalegendan syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 60 vuotta, ja kohtalokkaasta onnettomuudesta 30 vuotta. Rallimuseo aukeaa yleisölle 17. kesäkuuta. www.mobilia.fi Kangasalalla sijaitseva tieliikenteen alan erikoismuseo Mobilia tarjoaa Autoliiton jäsenille 50 % alennusta yhdistelmälipusta jäsenkorttia näyttämällä. Yhdistelmälipulla pääsee teemanäyttelyyn ja Galleryyn. Galleryssa on klassikkoautojen näyttely sekä Rally Hall of Fame. Lisäksi Autoliiton jäsenet saavat 10 % alennuksen Mobilian klassikkoauton vuokraushinnoista. Pääsyliput Mobilian automuseoon on arvottu. Moottori onnittelee voittajia. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Petra Kotro, Mobilia Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?