9.4.2016 Kotimaanmatkailu Pakettiraketit – pakettiautoja joka lähtöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiautot, nuo tavarajuhdat, viettävät rankkaa kiertue-elämää. Pkettiauto voi olla jakelu- tai matkailuauto, keikkabussi ja jopa salakuunteluvaunu! Vuosien kuljetusrallin jälkeen parhaimpienkin autojen olemus paljastaa taiteluväsymyksen, eikä jälkipolville juuri jää valokuvia vahvempia muistoja edes myyntitilastojen kärkimalleista. Milloin näit viimeksi liikenteessä hippisymboliksi nousseen ilmajäähdytteisen Volkswagenin?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTransporterista KleinbussiinMobilian Pakettiraketit esittelee tavarankuljetuksen värikästä historiaa yli 30 auton voimin. Volkswagenit ovat esillä monena versiona Transporterista Kleinbussiin. Mahtuupa näyttelyyn jopa myöhäistä brasilian tuotantoa edustava yksilö.Ikiklassikoita edustavat myös seitsemänkymmentäluvun Ford Transit -kaksikko ja suomalaiseen kansanperinteeseen juurtunut Toyota Hiace.Näyttely esittelee autojen lisäksi pakettiautojen rooleja eri vuosikymmenillä. Nähtävillä on ambulansseja, keikkabussi ja vaikkapa jakeluauto. Erikoisempaa päätä edustaa runsaalla radiolaitteistolla varustettu virkavallan entinen tarkkailuauto, päällepäin viattoman näköinen Ford Transit.Fordista VolkswageniinAikansa autokantaa kuvaavasti näyttelyn vanhimmat autot ovat Fordeja. Vuoden 1924 TT-Fordin lisäksi paikalla on 1930-luvulla pakettiautoksi muokattu Ford AA Pick-Up.Kun 1920-luvun Fordeja vertaa sotien jälkeiseen Citroën HY -malliin, Volkswagen Transporteriin tai kahdeksankymmentäluvun Toyota Hiaceen, näkee yhdellä vilkaisulla kertauksen pakettiautojen kehityksen historiaan.Pakettiautot erotettiin omaksi ajoneuvoluokakseen vuonna 1940. Valtio näki tavaraliikenteen vauhdittajissa kansantaloudellista etua, joten ajoneuvojen suosiota vauhditettiin henkilöautoja alhaisemmalla verotuksella.Veronkiertoa parhaimmillaanSivuilmiönä pakettiautojen verohelpotukset toivat uuden ajoneuvoluokan, niin sanotut veronkiertoautot tai piilofarmarit. Pakettiautoille asetetut vaatimukset muuttuivat vuosikymmenten mukana, mutta kansalta eivät konstit loppuneet kesken. Henkilöautoja muokattiin pakettiautoksi erilaisin viritelmin veronkevennysten toivossa.Näyttävimmät viritelmät varustettiin kiinteän suksiboksin näköisellä kattokorotuksella, jolla taattiin vaatimusten mukainen sisäkorkeus tai -tilavuus. Veronkiertoautoista näyttävimmästä voi kiistellä, mutta keskustelua ei voi ohittaa mainitsematta Citroën BX Vania.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPoliisilta Pelle HermanniinSuomen pakettiautohistoriassa valtion virka-autoilla on ollut merkittävä rooli. Postin lisäksi pakettiautokantaa ovat kartuttaneet poliisipakettiautot, mustat maijat. Yksi sellainen on vuosimallin 1962 Renault Goelette, joka virkauransa jälkeen tuli tutuksi televisiossa: auto nimittäin esiintyi Pelle Hermannissa.Esillä ovat myös kotimaiset Teijo ja Elcat. Viivottimella muotoiltu Teijo oli yritys avolavamarkkinoille 1970-luvun puolivälissä. Wihurin valmistaman ja Volkswagenin vauhdittaman Teijon kohtaloksi koitui japanilainen laadukkuus: kansa valitsi avolavaisen Toyota Hiacen.Pikkupakettiauto Elcat aloitti perinteisenä Subaruna, mutta koki kotimaisen elinsiirron sähköautoksi. Vaatimaton 70 kilometrin toimintamatka ja vain 72 kilometriin tunnissa yltänyt huippunopeus olivat kaukana nykypäivän Teslasta, mutta autoja valmistui silti 160 kappaletta.Näytteillä oleva yksilö on palvellut Suomen Postin käytössä.Kun piskuisen Elcatin laittaa tuhdin jenkkiavolavan vierelle, saa melko hyvän käsityksen autoluokan äärirajoista. Niiden väliin mahtuu melkoisesti erilaisia autoja, käyttötarkoituksia ja pakettiautohistoriaa.Näyttely on esillä Mobiliassa joulukuun 18. päivään asti. Rallimuseo aukeaa kesäkuussa Rallimuseo kertoo lajin tarinan 1900-luvun alusta nykypäivään. Näyttely keskittyy erityisesti suomalaisen rallin historiaan Jyväskylän Suurajojen perustamisesta 1980-luvun B-ryhmän kautta nykypäivään. Näyttelystä tulee osa Mobilian pysyväisnäyttelyä. Suurajojen lisäksi Rallimuseo kertoo kuljettajat ja ajoneuvot äärimmilleen venyttävistä aavikko- ja talviralleista. Eikä kilvanajoa mahdollistavaa huoltotoimintaakaan unohdeta. Mobilian rallikuljettajiin keskittyvä Rally Hall of Fame liitetään osaksi Rallimuseota. Rallimuseon vuosittain vaihtuva teemanäyttely keskittyy ensimmäisenä vuotena Henri Toivoseen. Kuljettajalegendan syntymästä tulee tänä vuonna kuluneeksi 60 vuotta, ja kohtalokkaasta onnettomuudesta 30 vuotta. Rallimuseo aukeaa yleisölle 17. kesäkuuta. www.mobilia.fi Kangasalalla sijaitseva tieliikenteen alan erikoismuseo Mobilia tarjoaa Autoliiton jäsenille 50 % alennusta yhdistelmälipusta jäsenkorttia näyttämällä. Yhdistelmälipulla pääsee teemanäyttelyyn ja Galleryyn. Galleryssa on klassikkoautojen näyttely sekä Rally Hall of Fame. Lisäksi Autoliiton jäsenet saavat 10 % alennuksen Mobilian klassikkoauton vuokraushinnoista. Pääsyliput Mobilian automuseoon on arvottu. Moottori onnittelee voittajia.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Petra Kotro, Mobilia Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuajoneuvoilla menee vähän paremmin – ensirekisteröinnit viime vuotta edellä 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 5.12.2024 Laivat Joulu merellä: ruokapöytä notkuu Finnlinesin uusilla aluksilla 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Matkailu Matkavinkki: Tukholman Svenskt Tenn – kuolemattomia sisustusunelmia 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”