13.2.2019 Matkailu Pidä Saaristo Siistinä ry: 50 vuotta vesistöjen hyväksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pidä Saaristo Siistinä ry käynnistää 50-vuotisjuhlavuotensa Venemessuilla. Yhdistys juhlistaa 50-vuotista taivaltaan tarjoamalla vesilläliikkujille uusia mahdollisuuksia toimia entistäkin ympäristöystävällisemmin. 50 vuoden aikana Pidä Saaristo Siistinä ry on kasvanut muutamien saaristolaisten tekemästä vapaaehtoistyöstä valtakunnalliseksi vesistöjen hyvinvoinnin asiantuntijaksi ja toteuttajaksi. Konkreettisen ympäristönhuoltotyön lisäksi yhdistys tekee nykyään ympäristöviestintää ja on mukana kansallisissa ja kansainvälisissä ympäristöprojekteissa. Uusi, vuonna 2017 käyttöön otettu isompi Roope saapumassa kotisatamaan Pitkäsalmessa Turun Hirvensalon Lauttarannassa. Yhdistyksen ylläpitämiä Roope-palvelupisteitä löytyy jo yli 200 ympäri Suomen, ja yhdistyksen toiminta-alueilla operoi neljä huoltoalusta tuoden tonneittain jätettä ja romua pois saarista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Köliveneille sopiva veneiden pohjapesuri Hangon Itäsatamaan – Yhdistys on vahvasti läsnä tässä ajassa ja hakee nykyteknologiasta ratkaisuja niihin ongelmiin, joiden parissa yhdistyksessä tehdään töitä eli rehevöitymiseen, roskaantumiseen ja vesistöjen kemikalisoitumiseen. Projektit, joissa yhdistys on mukana, tukevat tätä ratkaisukeskeistä ajattelutapaa. Yksittäisenä uutena ratkaisuna vuonna 2019 mainittakoon Hangon Itäsatamaan sijoitettava köliveneillekin sopiva veneiden pohjapesuri, joka on ensimmäinen Suomessa. Laite on yksi vaihtoehto veneiden myrkyllisille pohjamaaleille. Kahden vuoden kokeiluperiodin mahdollisti rahoitus Weisell-säätiöltä, kertoo PSS ry:n pääsihteeri Aija Kaski. Hangon pohjapesuri on merkiltään Drive-in Boatwash Bigwash-16 Wide, joka soveltuu jopa 16 metriä pitkille moottoriveneille ja purjeveneille, joiden syväys on suurimmillaan 2,4 metriä. Pohjapesuria tuo maahan Marina Networking Oy, ja sen valmistaja on ruotsalainen RentUnder Ab. Sen kokeilumahdollisuuden seuraavan kahden kauden ajan on rahoittanut Weisell-säätiö, ja sitä operoi ST1 Hanko Itäsatama. – Kun pesee veneen muutaman kerran kesässä, pohja pysyy puhtaana ilman myrkkymaaleja. Moottoriveneillä on todistetusti saavutettu huomattavia säästöjä polttoainekustannuksissa. Myös työmäärä vähenee niin moottori- kuin purjeveneidenkin kohdalla, kun pohjaa ei enää tarvitse maalata. Veneiden kulkunopeuskin paranee huomattavasti, kertoo Erkki Kaurinkoski Marina Networking Oy:stä. Iso, kelluva imutyhjennyslaite Tammisaaren saaristoon Uuden pohjapesurin lisäksi yhdistys sijoittaa ennen veneilykauden alkua ison, kymmenen kuuiton kelluvan imutyhjennyslaitteen Tammisaaren saaristoon (avauskuvassa). Laitteen tankkiin kerralla mahtuva määrä veneilijöiden käymäläjätettä antaisi vesistöihin päästettynä levänkasvatuspotentiaalin jopa 5000 kilolle levää. – Koska rehevöityminen saattaa vaikuttaa hyvinkin paikallisella tasolla, on tärkeää, että päästöt minimoidaan siellä missä voidaan. Turun Yliopiston ja PSS ry:n teettämän tutkimuksen mukaan jopa 50 prosenttia veneilijöistä tyhjentää käymäläjätteensä edelleen satunnaisesti suoraan mereen. Syy tähän ei lähes koskaan ole piittaamattomuus tai tietämättömyys, vaan useimmiten tyhjennyspaikan puute, PSS ry:n projektikoordinaattori Atte Lindqvist sanoo. Tammisaaren saaristoon tulevan Pidä Saaristo Siistinä ry:n imutyhjennyslaitteen on valmistanut Oy HL-Metal Ab. Imutyhjennyslaite on merkiltään Septic-säiliö BW12. Laite on ponttonilaiturin tapainen ratkaisu, joka koostuu sekä tankista että sen päälle rakennetuista laiturikannesta ja pumppuasemasta. Kokonsa puolesta siihen voi kiinnittyä kaksi venettä samanaikaisesti. Laitetta ovat olleet rahoittamassa Ålandsbankenin Itämeriprojekti, Weisell-säätiö, John Nurmisen Säätiön Nutribute-joukkorahoituskampanja ja muutama yksityinen henkilö – Imutyhjennyslaitteen kehityksessä on pyritty huomioimaan veneilijöiden kannalta tärkeitä asioita, kuten turvallisuutta, käyttäjäystävällisyyttä, tehokkuutta ja toimintavarmuutta. Olen veneillessäni huomannut, jos nämä asiat eivät toimi, voi helposti käydä niin, että septitankit tyhjennetään johonkin muualle, sanoo Oy HL-Metal Ab:n toimitusjohtaja Markus Flinckman. PSS ry:n julkisti 50-vuotisjuhlakirjan venemessuilla Tietokirjailija Anne Pentin kirjoittama tarinallinen historiikki Pidä Saaristo Siistinä – Tarinoita meren poukamista ja järvien rannoilta vuodesta 1969 valottaa taustoja ja henkilöitä yhdistyksen työn takana mukaansatempaavien tarinoiden myötä. Tulevan viikonvaihteen Pidä Saaristo Siistinä ry:n ohjelmaa venemessuilla: Helsingin Messukeskuksessa Pidä Saaristo Siistinä ry:n osastolla 4e50 voi keskustella ajankohtaisista vesistöjen ympäristöasioista ja saada vinkkejä ja vaikuttaa, liittyä yhdistyksen jäseneksi, tukea lahjoittamalla tai ostamalla Roope-tuotteita. Perjantai 15.2. klo 17–17.30 Pidä Saaristo Siistinä ry – 50 vuotta puhtaampien vesistöjen puolesta / Purjehdussatama Lauantai 16.2. klo 14–15 Kaikki mitä olet halunnut tietää meriroskasta -seminaari / Messukeskuksen tila 204 Lauantai 16.2. klo 13–14 Tule keskustelemaan kala-apajista ja vastuullisesta kalastuksesta harrastuskalastaja Osku Valtosen kanssa / PSS ry:n osasto 4e50 Näyttely koko messujen ajan 8.–17.2. Pidä Saaristo Siistinä ry – 50 vuotta meriroskaa vastaan -näyttely Messukeskuksen aulassa Lasigalleriassa https://pidasaaristosiistina.fi/ Teksti ja kuvat: Timo Turkula, Pidä Saaristo Siistinä ry, avauskuva Erik Saanila Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?