23.7.2017 Matkailu Pitkin köysirataa kukkulalle Barcelonassa Castell de Montjuïc on linna Barcelonan yllä, josta avautuu 360-asteen näkymä kaupungin eri osiin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korkean kukkulan päällä kaupungin keskustan lounaisosassa sijaitsee 1600- ja 1700- luvuilla rakennettu linnoitus Castell de Montjuïc. Sinne voi liikkua patikoinnin ja bussin lisäksi myös upeat näkymät tarjoavaa köysirataa pitkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBarcelonan kaunis kaupunki, Välimeren rannikolla, tarjoaa valtavasti erilaisia mahdollisuuksia matkailijalle. Eräs näistä on upean linnoituksen ja vähintäänkin yhtä näyttävän maiseman ihailu vajaan 200 metrin korkuisella Montjuïc -kukkulalla. Samalla voi vilkaista entistä moottorirataa. Montjuïcin kaupunginpuoleisella jyrkänteellä ajettiin 1960- ja 1970-luvuilla neljästi Espanjan Formula 1 -osakilpailu, kunnes vuoden 1975 kilpailussa tapahtunut onnettomuus johti usean katsojan kuolemaan. Formula 1 ei koskaan enää palannut Circuit de Montjuïcin radalle. Telefèric de Montjuïc Hyvä paikka aloittaa kukkulan huipun lähestyminen on Parc de Montjuïcin pysäkki, jonne pääsee sekä kaupungin metrojärjestelmään kuuluvalla funikulaarilla että busseilla. Tästä loppumatkan voi taittaa jalan, paikallisbussilla (linja 150) tai näyttävästi köysirataa pitkin. [caption id="attachment_21675" align="aligncenter" width="600"] Köysiradan lähtöpisteenä koko kukkulan puolivälissä toimii Parc de Montjuïcin pysäkki ja itse köysirata on katalaaniksi Telefèric de Montjuïc.[/caption] Montjuïcin huipulle nouseva köysirata (katalaaniksi Telefèric de Montjuïc) on noin 750 metriä pitkä ja korkeuseroa on noin 85 metriä. Kyseinen rata avattiin ensimmäisen kerran vuonna 1970 ja sen lähes 3 vuotta kestänyt täydellinen kunnostus suoritettiin 2000-luvulla. Kunnostuksen jäljiltä koko rakennelma vaikuttaa edelleen modernilta. [caption id="attachment_21674" align="aligncenter" width="600"] 2000-luvulla uudelleenrakennetun köysiradan kopeista avautuvat hienot näkymät kaupunkiin, joka jättäytyy ylöspäin mennessä taakse.[/caption] Köysirata koostuu kolmesta pysäkistä, joista keskimmäiselle pysähdytään vain matkalla alaspäin. Yhdensuuntainen lippu maksaa aikuiselle 8,20 euroa ja kahteen suuntaan pääsee 12,50 eurolla. Lapset (4-12 vuotta) pääsevät kyytiin alennetuin hinnoin 6,5/9 euroa. [caption id="attachment_21673" align="aligncenter" width="600"] Köysiradan yläpäästä aukeavat hienot näkymät ja päätepysäkin nimi on kaikessa yksinkertaisuudessaan Castell.[/caption] Castell de Montjuïc Kukkulan päällä sijaitseva Montjuïcin linna on entinen sotilaallinen linnoitus, jonka juuret juontavat peruskiven asettamiseen vuonna 1640. Nykyään se toimii kunnan tilana, mutta vierailijat ovat tervetulleita muodollisen 5 euron sisäänpääsymaksun hinnalla. [caption id="attachment_21672" align="aligncenter" width="600"] Castell de Montjuïc on linna Barcelonan yllä, josta avautuu 360-asteen näkymä kaupungin eri osiin.[/caption] Linnalta on 360-asteen näkymä Barcelonan kaupunkiin, vaikka se ei sijaitsekaan aivan kaupungin keskellä. Länsipuolella on Barcelonan satama, jonka kirjavat merikontit muodostavat kauniin taideteoksen. Kaupungin keskusta, ja esimerkiksi Sagrada Família, näkyvät hyvin linnoituksen pohjoispuolelta. [caption id="attachment_21677" align="aligncenter" width="600"] Barcelonan satama sijaitsee hyvin lähellä Montjuïcin linnoitusta. Sataman värikkäät merikontit maalaavat taulun, jota ei voi näkemättä selittää.[/caption] Linnan historia on monenkirjava. Siellä taisteltiin ensimmäistä kertaa heti seuraavana vuonna perustamiskiven jälkeen, kun katalaanit onnistuivat torjumaan espanjalaisten hyökkäyksen. Useiden vaiheiden kautta linnoituksesta linnaksi muuttunut rakennus saavutti lopullisen muotonsa 1700-luvun loppupuolella. Linnan sisäänpääsymaksuun kuuluva näyttely välittää kävijälle kaikki vaiheet tiiviissä paketissa. [caption id="attachment_21676" align="aligncenter" width="600"] Linnan sisätiloissa sijaitseva näyttely esittelee paikan historiaa. Näyttelyyn ei ole erillistä pääsymaksua.[/caption] Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku