23.7.2017 Matkailu Pitkin köysirataa kukkulalle Barcelonassa Castell de Montjuïc on linna Barcelonan yllä, josta avautuu 360-asteen näkymä kaupungin eri osiin. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korkean kukkulan päällä kaupungin keskustan lounaisosassa sijaitsee 1600- ja 1700- luvuilla rakennettu linnoitus Castell de Montjuïc. Sinne voi liikkua patikoinnin ja bussin lisäksi myös upeat näkymät tarjoavaa köysirataa pitkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBarcelonan kaunis kaupunki, Välimeren rannikolla, tarjoaa valtavasti erilaisia mahdollisuuksia matkailijalle. Eräs näistä on upean linnoituksen ja vähintäänkin yhtä näyttävän maiseman ihailu vajaan 200 metrin korkuisella Montjuïc -kukkulalla. Samalla voi vilkaista entistä moottorirataa. Montjuïcin kaupunginpuoleisella jyrkänteellä ajettiin 1960- ja 1970-luvuilla neljästi Espanjan Formula 1 -osakilpailu, kunnes vuoden 1975 kilpailussa tapahtunut onnettomuus johti usean katsojan kuolemaan. Formula 1 ei koskaan enää palannut Circuit de Montjuïcin radalle. Telefèric de Montjuïc Hyvä paikka aloittaa kukkulan huipun lähestyminen on Parc de Montjuïcin pysäkki, jonne pääsee sekä kaupungin metrojärjestelmään kuuluvalla funikulaarilla että busseilla. Tästä loppumatkan voi taittaa jalan, paikallisbussilla (linja 150) tai näyttävästi köysirataa pitkin. [caption id="attachment_21675" align="aligncenter" width="600"] Köysiradan lähtöpisteenä koko kukkulan puolivälissä toimii Parc de Montjuïcin pysäkki ja itse köysirata on katalaaniksi Telefèric de Montjuïc.[/caption] Montjuïcin huipulle nouseva köysirata (katalaaniksi Telefèric de Montjuïc) on noin 750 metriä pitkä ja korkeuseroa on noin 85 metriä. Kyseinen rata avattiin ensimmäisen kerran vuonna 1970 ja sen lähes 3 vuotta kestänyt täydellinen kunnostus suoritettiin 2000-luvulla. Kunnostuksen jäljiltä koko rakennelma vaikuttaa edelleen modernilta. [caption id="attachment_21674" align="aligncenter" width="600"] 2000-luvulla uudelleenrakennetun köysiradan kopeista avautuvat hienot näkymät kaupunkiin, joka jättäytyy ylöspäin mennessä taakse.[/caption] Köysirata koostuu kolmesta pysäkistä, joista keskimmäiselle pysähdytään vain matkalla alaspäin. Yhdensuuntainen lippu maksaa aikuiselle 8,20 euroa ja kahteen suuntaan pääsee 12,50 eurolla. Lapset (4-12 vuotta) pääsevät kyytiin alennetuin hinnoin 6,5/9 euroa. [caption id="attachment_21673" align="aligncenter" width="600"] Köysiradan yläpäästä aukeavat hienot näkymät ja päätepysäkin nimi on kaikessa yksinkertaisuudessaan Castell.[/caption] Castell de Montjuïc Kukkulan päällä sijaitseva Montjuïcin linna on entinen sotilaallinen linnoitus, jonka juuret juontavat peruskiven asettamiseen vuonna 1640. Nykyään se toimii kunnan tilana, mutta vierailijat ovat tervetulleita muodollisen 5 euron sisäänpääsymaksun hinnalla. [caption id="attachment_21672" align="aligncenter" width="600"] Castell de Montjuïc on linna Barcelonan yllä, josta avautuu 360-asteen näkymä kaupungin eri osiin.[/caption] Linnalta on 360-asteen näkymä Barcelonan kaupunkiin, vaikka se ei sijaitsekaan aivan kaupungin keskellä. Länsipuolella on Barcelonan satama, jonka kirjavat merikontit muodostavat kauniin taideteoksen. Kaupungin keskusta, ja esimerkiksi Sagrada Família, näkyvät hyvin linnoituksen pohjoispuolelta. [caption id="attachment_21677" align="aligncenter" width="600"] Barcelonan satama sijaitsee hyvin lähellä Montjuïcin linnoitusta. Sataman värikkäät merikontit maalaavat taulun, jota ei voi näkemättä selittää.[/caption] Linnan historia on monenkirjava. Siellä taisteltiin ensimmäistä kertaa heti seuraavana vuonna perustamiskiven jälkeen, kun katalaanit onnistuivat torjumaan espanjalaisten hyökkäyksen. Useiden vaiheiden kautta linnoituksesta linnaksi muuttunut rakennus saavutti lopullisen muotonsa 1700-luvun loppupuolella. Linnan sisäänpääsymaksuun kuuluva näyttely välittää kävijälle kaikki vaiheet tiiviissä paketissa. [caption id="attachment_21676" align="aligncenter" width="600"] Linnan sisätiloissa sijaitseva näyttely esittelee paikan historiaa. Näyttelyyn ei ole erillistä pääsymaksua.[/caption] Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: Botelissa vähän vinossa 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema – Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 18.9.2024 Matkailu Lapin erämatka – kuin toisessa maailmassa 15.9.2024 Automatkailu Hetki Euroopan huipulla – nelivetoseikkailu kohti 3000 metriä 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 12.9.2024 Matkailu Kroatian saarilla – salainen puutarha ja intohimolla luonnosta 11.9.2024 Matkailu Saksalaissotilaiden hautausmaalla Rovaniemen Norvajärvellä lepää 2683 kaatunutta 9.9.2024 Matkailu Erikoiset unet: metsäkarjun katseen alla 8.9.2024 Matkailu Dachau: kasvot kauheuksille – jotta emme unohtaisi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla