24.2.2022 Kotimaanmatkailu Suomen ehkä hauskin hissi – koeajossa Turun funikulaari Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kakolanmäen oikutteleva rinnehissi on tuonut paljon iloa varsinkin heille, jotka eivät joudu käyttämään sitä. Suomen tunnetuin hissi löytynee Eduskuntatalosta, mutta heti kakkosena lienee nopeasti maineeseen ponnistanut Turun funikulaari. Ikonisen Kakolanmäen rinteeseen tehty kiskohissi on riemastuttanut erityisesti Turun ulkopuolella asuvia värikkäällä luotettavuushistoriallaan.2019 avattu Kakolan funikulaari sijaitsee Turun keskustan laitamilla Linnankadulla. Yläasema on Kakolan entisen vankila-alueen kohdalla vastaavasti Graniittilinnankadulla. Ilmaista vinohissiä ylläpitää Turun kaupunki ja se lasketaan lähistöllä liikkuvan Föri-lautan tavoin osaksi Föli-joukkoliikennejärjestelmää. 130 metrin ja noin minuutin hissimatka auttaa selvittämään noin 30 metrin rinteen vaivatta. Yhdellä kyydillä funikulaariin mahtuu jopa 30 henkeä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotimaan helmi Kotimaan helmi on Moottorin valitsema kotimainen matkakohde, joka on persoonallinen, elämyksellinen ja houkutteleva. Projektina Turun funikulaari maksoi tuplaten alkuperäiseen kustannusarvioon verrattuna, joten alkuperäisen 2,5 miljoonan euron sijaan oheistöineen ja asemineen projekti maksoi 5,6 miljoonaa euroa. Hissilaitteiston toimitti italialainen Leitner. Myös romuluisen puolisuunnikkaan hissikorin poikkeaminen maalailevista havainnekuvista herätti hilpeyttä 2019. Kahdella kiskolla kulkeva hissi luottaa toiminnassaan 3 500 kilogramman vastapainoon. Määritelmän mukaan todellisessa funikulaarissa vastapainona on toinen vaunu, joten teknisesti ottaen Turun funikulaari on vinohissi.Erikoista on, että kiskoilla kulkevaksi ajoneuvoksi funikulaari heiluu ja tärisee reilusti. Tieliikenteessä hissiä luonnehdittaisiin uraherkäksi ja alustaa mukulakivimäiseksi. Istumapaikkoja on vain muutama, joten kaiteista kannattaa pitää kiinni. Materiaaleissa on suosittu kaupunkiympäristön kulutuskestävyyttä, joten laatuvaikutelma on kolkon toiminnallinen. Tärinän vastapainoksi asemilla saavutaan ylikorostetun hitaasti, joten ovien aukeamiseen tuntuu menevän ikuisuus.Funikulaarin toinen ongelma on sen käyttö. Kakolan puolella oleva yläasema on tyylikkäästi toteutettu, mutta Linnankadun asema jättää toivomisen varaa. Hissin käyttöliittymä on jännittävä yhdistelmä kosketusnäyttöä, ovipainikkeita, printattuja ohjelappusia ja kuulutuksia. Yksinäiselle turistille luvassa on eräänlainen häiriintynyt pakohuonepeli, jossa yritetään saada lasiteräksinen huone pakenemaan asemarakennuksesta.Koeajoreissumme hyviin puoliin kuuluu se, että funikulaari ei jäänyt jumiin kummallakaan ajolla. Ehkä käyttöliittymän erikoisuudet ja opasteet saadaan päivitettyä faceliftissä? Turussa liikkuvan kannattaa kuitenkin käydä tutustumassa funikulaariin sekä sen Yliopistonkadun kävelykatuosuudelta löytyvään kaksoseen, eli Manikulaariin. "Funin" eläväisen tilanteen saa parhaiten selville Turun liikennekeskuksen Twitter-tililtä.Ai niin, ja vieressä menee muuten portaat.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaIkonin kolmas elämä – Scandic Hamburger Börs uudistui vanhaa kunnioittaen Kakolassa vapaaehtoisesti – vankilatunnelmaa mutta tyylikkäästi Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen