24.2.2022

Suomen ehkä hauskin hissi – koeajossa Turun funikulaari

Kuva Aake Kinnunen
Turun funikulaari vinohissi kiskohissi Turku Kakola

Kakolanmäen oikutteleva rinnehissi on tuonut paljon iloa varsinkin heille, jotka eivät joudu käyttämään sitä.

Suomen tunnetuin hissi löytynee Eduskuntatalosta, mutta heti kakkosena lienee nopeasti maineeseen ponnistanut Turun funikulaari. Ikonisen Kakolanmäen rinteeseen tehty kiskohissi on riemastuttanut erityisesti Turun ulkopuolella asuvia värikkäällä luotettavuushistoriallaan.

2019 avattu Kakolan funikulaari sijaitsee Turun keskustan laitamilla Linnankadulla. Yläasema on Kakolan entisen vankila-alueen kohdalla vastaavasti Graniittilinnankadulla. Ilmaista vinohissiä ylläpitää Turun kaupunki ja se lasketaan lähistöllä liikkuvan Föri-lautan tavoin osaksi Föli-joukkoliikennejärjestelmää. 130 metrin ja noin minuutin hissimatka auttaa selvittämään noin 30 metrin rinteen vaivatta. Yhdellä kyydillä funikulaariin mahtuu jopa 30 henkeä.

Turun funikulaari vinohissi kiskohissi Turku Kakola

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kotimaan helmi

Kotimaan helmi on Moottorin valitsema kotimainen matkakohde, joka on persoonallinen, elämyksellinen ja houkutteleva.

Projektina Turun funikulaari maksoi tuplaten alkuperäiseen kustannusarvioon verrattuna, joten alkuperäisen 2,5 miljoonan euron sijaan oheistöineen ja asemineen projekti maksoi 5,6 miljoonaa euroa. Hissilaitteiston toimitti italialainen Leitner. Myös romuluisen puolisuunnikkaan hissikorin poikkeaminen maalailevista havainnekuvista herätti hilpeyttä 2019. Kahdella kiskolla kulkeva hissi luottaa toiminnassaan 3 500 kilogramman vastapainoon. Määritelmän mukaan todellisessa funikulaarissa vastapainona on toinen vaunu, joten teknisesti ottaen Turun funikulaari on vinohissi.

Turun funikulaari vinohissi kiskohissi Turku Kakola

Erikoista on, että kiskoilla kulkevaksi ajoneuvoksi funikulaari heiluu ja tärisee reilusti. Tieliikenteessä hissiä luonnehdittaisiin uraherkäksi ja alustaa mukulakivimäiseksi. Istumapaikkoja on vain muutama, joten kaiteista kannattaa pitää kiinni. Materiaaleissa on suosittu kaupunkiympäristön kulutuskestävyyttä, joten laatuvaikutelma on kolkon toiminnallinen. Tärinän vastapainoksi asemilla saavutaan ylikorostetun hitaasti, joten ovien aukeamiseen tuntuu menevän ikuisuus.

Turun funikulaari vinohissi kiskohissi Turku Kakola

Funikulaarin toinen ongelma on sen käyttö. Kakolan puolella oleva yläasema on tyylikkäästi toteutettu, mutta Linnankadun asema jättää toivomisen varaa. Hissin käyttöliittymä on jännittävä yhdistelmä kosketusnäyttöä, ovipainikkeita, printattuja ohjelappusia ja kuulutuksia. Yksinäiselle turistille luvassa on eräänlainen häiriintynyt pakohuonepeli, jossa yritetään saada lasiteräksinen huone pakenemaan asemarakennuksesta.

Turun funikulaari vinohissi kiskohissi Turku Kakola

Koeajoreissumme hyviin puoliin kuuluu se, että funikulaari ei jäänyt jumiin kummallakaan ajolla. Ehkä käyttöliittymän erikoisuudet ja opasteet saadaan päivitettyä faceliftissä? Turussa liikkuvan kannattaa kuitenkin käydä tutustumassa funikulaariin sekä sen Yliopistonkadun kävelykatuosuudelta löytyvään kaksoseen, eli Manikulaariin. "Funin" eläväisen tilanteen saa parhaiten selville Turun liikennekeskuksen Twitter-tililtä.

Turun funikulaari vinohissi kiskohissi Turku Kakola

Ai niin, ja vieressä menee muuten portaat.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Lisää aiheesta