13.12.2022 Matkailu Teretulemast Helsingisse, M/S MyStar! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tervetulotoivotus oli lämmin vähintäänkin kuvainnollisesti, kun Tallink MyStar saapui hetki sitten neitsytmatkaltaan Tallinnasta lumentäyteisen Helsingin Länsiterminaali 2:een. Monien erinäisten tahojen pitkä odotus on tänään päättynyt, kun Tallink käynnisti upouuden ja edistyksellisimmän pikalaivansa liikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä. Lähemmäs vuoden mittaiseksi venyneen viivästyksen jälkeen MyStarin rakentanut Rauman telakka pääsi luovuttamaan aluksen virolaisvarustamolle, ja se saapui Tallinnaan lauantaina puolenpäivän maissa. Siellä Tallinkilla on ollut muutama päivä aikaa pitää lippuseremonia, orientoida miehistö sekä esimerkiksi lastata MyStar ravintola- ja myymälätuotteilla matkustajaliikennettä varten.MyStar sai Länsisatamassa perinteikkään vesisuihkutervehdyksen, jonka antoi hinausalus Hkanter. MyStar vastasi tervehdykseen sumutorvellaan kahdesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKapasiteetti kasvaaMyStar ei ole kooltaan suurempi kuin rakenteellinen ja mitoiltaan identtinen sisaraluksensa, vuonna 2017 Turun telakalta liikenteeseen laskettu Megastar. Tällä nimenomaisella paikallaan se kuitenkin korvaa kooltaan pienemmän M/S Starin, joka siirtyy ajamaan samaa reittiä kolmantena Tallink-aluksena 2,5 tunnin matka-ajalla ja uusilla aikatauluilla. Kaksituntiseen pikaliikenteeseen 50 000 rekisteritonnin MyStar tuo tuntuvan 14 000 tonnin lisän Stariin verrattuna. Matkustajia mahtuu 2 800 (+900) ja esimerkiksi henkilöautoja 300 enemmän, MyStarin vetäessä sisäänsä 750 autoa.Sen lisäksi, että silkka kapasiteetti kasvaa, on uutuus myös paljon aiempaa puhtaampi ja energiatehokkaampi. Jos Star kyntää merta 48 000 kilowatin dieseleillä, on MyStarissa siirrytty kaksoispolttoainemoottoreihin. MAN:in valmistamien viiden kahdeksansylinterisen Dual Fuel -koneiden yhteisteho on 42 000 kilowattia, ja niitä ajetaan Megastarin tapaan LNG:llä eli nesteytetyllä maakaasulla, joskin Tallink pitää mahdollisena, että jossain vaiheessa myös biokaasu tai biodiesel voivat olla sille vaihtoehto. Jo maakaasu on ajossa hyvin puhdasta, ja typenoksidi- sekä hiilidioksidipäästöjä, kuten myös esimerkiksi nokea syntyy huomattavasti vähemmän. Merkittävimmät tekniset erot MyStarin ja Megastarin väliltä löytyvät koneista ja niiden valmistajasta sekä 30 prosenttia suuremmista LNG-säiliöistä, jotka pidentävät tankkausvälejä.MyStarin sähköisen voimansiirron sekä sähkögeneraattorit on valmistanut ABB tehtaillaan Suomessa, Virossa ja Sveitsissä. ABB toimittaa alukseen myös Starissa ja Megastarissa hyviä kokemuksia keränneen OCTOPUS -optimointiohjelmiston, joka antaa miehistölle operatiivisia neuvoja matkan aikana sekä satamassa polttoaineensäästön nimissä. Järjestelmä kerää ja analysoi tietoja etenkin koneiden käytöstä, ja sillä on saavutettu Helsingin päässä jopa 13 prosentin energiasäästöt. OCTOPUS:in ansiosta Starin vuosittaista polttoaineenkulutusta on pelkän apukoneen hallinnan muuttamisella saatu varustamon mukaan pudotettua lähes 4 prosentilla.Juuri tarkoitukseensa luotuKuten Megastar, myös tämä uudisrakennus on toteutettu vahvasti käyttötarkoitus edellä. Suomenlahden ylitys vie alukselta ainoastaan kaksi tuntia, ja valtaosa matkustajista on joko työmatkalaisia tai päiväturisteja sisaruskaupunkien Helsingin ja Tallinnan välillä. Megastarin tarkoituksenmukaiseen pohjaratkaisuun on siis tarvinnut MyStarin kohdalla tuoda ainoastaan pienehköjä parannuksia sinne tänne. Esimerkiksi ostosmaailmasta on tehty vieläkin loisteliaampi, ja varmasti hyvin monien lapsiperheiden suureksi iloksi lounget täydentyvät leikkipaikalla varustetulla perheloungella. MyStarissa on sisarensa tavoin laajat - nyt päivitetyt - istumalounget, joilla matka taittuu kätevästi eväitä nauttien, töitä tehden tai ihan vain merta katsellen. Hyttejä on edelleen vain 48, mikä on poikkeuksellisen vähän tämän kokoluokan matkustajalaivassa.MyStarin sisätilojen suunnittelusta on vastannut Megastarin tavoin suomalainen sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi. Uutuuden sisustuksessa on panostettu entistä enemmän visuaaliseen kokemukseen. Tallinkin mukaan "laivalle on luotu uudenlainen seikkailemaan houkuttava, voimakkaista tunnelmavaihteluista koostuva asiakaspolku, joka muuntuu vuorokauden tarpeiden mukaan. Raikkaan skandinaavista ilmettä tuetaan kosketusystävällisillä materiaalivalinnoilla ja Itämeri-aiheisella kuvastolla."Kansikartat eivät sisarusten välillä suuresti toisistaan poikkea. Aluksellahan on oikeasti vain kaksi ja puoli yleistä matkustajakantta, joiden työnjako on hyvinkin selkeä. Kahdeksas kansi toimii maihinnousukantena, ja siellä sijaitsevat suurin osa Traveller Superstoresta sekä muun muassa Comfort- ja Business Lounget. Sen alapuolelta löytyy 7. kansi autoparkkeineen (autokansi erikseen alempana) sekä Superstoren alemmat osat. Yhdeksäs kansi on puolestaan ylin matkustajakansi, ja se on pyhitetty lähes kokonaan aluksen useille erityyppisille baareille sekä ravintoloille.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Tallink, ABB, RMC Kuvat: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”