10.12.2022 Matkailu Alkuvaikeudet selätetty, eikä pikkujoulukausi täysin menetetty – Tallink MyStar pääsee aloittamaan liikenteen 13. joulukuuta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi MyStar saapuu tähdeksi eräälle maailman vilkkaimmista matkustajalaivareiteistä. Sen se tekee lähemmäs vuoden myöhässä. Missä lienee viivästyksen syy? Moottori kirjoitti M/S MyStarista ensimmäisen kerran jo reilut kolme vuotta sitten. Tuolloin alus oli vielä alkutekijöissään, ja liikenteen aloitusta kaavailtiin vuoden 2022 alkuun. Tavoiteajankohtaan mennessä oli kuitenkin selvää, että MyStar ei olisi luovutuskunnossa, ja neitsytmatkaa ryhdyttiin kaavailemaan kesän korville. Kun sieltäkin tuli vesiperä, toiveet kohdistettiin syyskuulle. Edelleenkään ei valmista, ja uusi ajankohta arvioitiin loka-marraskuulle. Marraskuussa Tallinkin varaussivustolla näkyneen neitsytmatkan ajankohta tuntui siirtyvän päiviä tai jopa yksittäisiä vuoroja eteenpäin. Lopulta luovutus siirtyi joulukuulle, ja alus lähti Rauman telakalta kohti kotisatamaansa Tallinnaa perjantaina 9. lokakuuta. Vaikka MyStar missasi kesäsesongin, syksyn uutuudenviehätyksen ja ehkä suurimman osan pikkujoulusesongista, on alus Lucian päivästä alkaen valmis tutustuttamaan matkustajia esimerkiksi Tallinnan kuuluisaan joulutoriin, joka on valittu jopa Euroopan parhaaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Covidista teknisiin haasteisiin MyStar rakennettiin puolisisarestaan Megastarista poiketen Rauman telakalla. Rauma Marine Constructionsilla riittää kontrahteja tämän matkustajalaivan lisäksikin, kiitos Merivoimien Laivue 2020 -hankkeen, jonka rakennustöiden aloitus muuten sekin viivästyy 6 - 12 kuukaudella, eikä siis ala enää tämän vuoden puolella. Monitoimikorveteista poiketen MyStarin viivästykset johtuivat aluksi covid-pandemiasta, jonka vuoksi telakka oli jopa suljettuna. Muun muassa autoteollisuudesta tiedämme myös, että monenlaisten osien saatavuudessa on ollut isoja heittoja. Vaikka komponenttipulaa ei viralliseksi viivästyksen syyksi mainitakaan, saattaa taustalla olla myös jonkin verran siitä aiheutuneita haittoja. Viimeisen parin kuukauden ajan MyStaria ovat puolestaan telakalla pantanneet tekniset haasteet. Alus joutui palaamaan pariltakin eri merikoeajolta korjauslistan kanssa, ja kävi marraskuussa jopa kuivatelakan puolella. Telakan tiedotteen mukaan säädettävää löytyi laivan propulsiojärjestelmästä. Merikoeajoissa jos jossain sellaiset paljastuvat. MyStar on läheistä sukua kuvan Megastarille, mutta eroavaisuuksiakin riittää. Kun laiva viedään äärimmilleen Merikoeajot, kansainväliseltä nimitykseltään "sea trials", ovat laivan rakennusvaiheen huipennus. Niissä selviää, täyttääkö telakan ja varustamon välinen projekti niiden välisen sopimuksen vaatimukset kaikilta osin. Niissä toki myös selviää sellainen perustavanlaatuinen asia, kuin merikelpoisuus. Perinteisesti varustamo maksaa aluksen hinnasta viimeiset 10 prosenttia vasta merikoeajojen jälkeen, jotta mahdolliset puutteet voidaan vielä vähentää siitä. MyStar lähti ensimmäiselle koeajolleen Selkämerelle syyskuun puolessavälissä. Sea trialit noudattavat aina jotain standardia, joka toki riippuu laivan tyypistä. Yhteinen nimittäjä on kuitenkin se, että alus laitetaan tilanteisiin, joihin se ei todennäköisesti urallaan joudu. Kuvakaappaus meriliikenteen seurantasovellus FindShipistä näyttää, millaisia lenkkejä MyStar heitteli viimeisellä merikoeajollaan Selkämerellä vajaat kaksi viikkoa sitten. Meriliikenteen seurantapalveluista on voinut seurata MyStarin liikkeitä Selkämerellä. Eräs peruskokeista on niin kutsuttu speed trial, joka toistetaan eri nopeuksilla, mukaan lukien lähes täydellä teholla. Speed trialissa alus ajaa ensin vastatuuleen, ja sitten 180 asteen käännöksen jälkeen myötätuuleen. Tämän kokeen aikana selviää paitsi koneiden ja propulsiojärjestelmän äärimmäinen suorituskyky, myös seikat kuten polttoaineen kulutus sekä muun muassa värinät ja melutasot. Itse koneiden toimintaa voidaan testata myös erillisillä kokeilla. Kenties kaikkein näyttävin osa sea trialeita ovat käsittelykokeet, joissa mitataan laivan kääntösäde, testataan sivukeulapotkureita ja ajetaan suurella nopeudella siksakkia. Pakollisiin testeihin kuuluu myös pysähdyskoe, jossa laiva pysäytetään matkanopeudesta käskemällä koneet täydelle peruutusteholle, käännetään ruorikulma jompaan kumpaan suuntaan ääriasentoon ja mitataan ajat ja sijainnit täydestä vauhdista paikalleen. Todennäköisesti merihistorian kuuluisimmassa onnettomuudessa RMS Titanic "reputti" juuri tämän kokeen tosielämässä kohtalokkain seurauksin. Tallinkilla pian kolme laivaa Helsingin ja Tallinnan välillä Tallinkin varaussivuston mukaan MyStar lähtee neitsytmatkalleen Tallinnasta tiistaina 13.12. kello 13:30 lähtevällä vuorolla. Neitsytmatka Helsingistä Tallinnaan starttaisi tällä tietoa saman päivän iltana kello 19:30. Näin MyStar asettuu aikatauluihin suhteessa Megastariin M/S Starin nykyiselle paikalle. Dieselkäyttöinen M/S Star ajaa jatkossa saman matkan hieman hitaammin, ja polttoainetta säästyy Megastarin ja MyStarin kulkiessa nesteytetyllä maakaasulla. Pitkään oli arvoitus, mihin Tallink siirtäisi vuonna 2007 valmistuneen Starin uuden laivan tieltä. Nyt siihen on saatu vastaus: ei teknisesti ottaen mihinkään. Star katoaa MyStarin aloituspäivän jälkeen varauskalenterista, ja menee mitä todennäköisimmin vähän pidemmälle telakkakäynnille. Star palaa kalenteriin joulukuun 27. päivä tuuratakseen Megastaria, jonka pikainen huilausvuoro koittanee puolestaan tuolloin. Kolmikon lopullinen työnjako lienee selvillä maanantaina 2. tammikuuta, kun Megastar ja Mystar hoitavat vanhan mallin mukaisia lähtöjä kahden tunnin matka-ajalla, mutta Star jatkaakin kulkuaan kolmantena laivana Helsingistä, kahdella kokonaan uudella lähdöllä. 11:30 ja 18:15 Helsingistä starttaavilla, hinnaltaan hieman edullisemmilla risteilylähdöillä matka-aika on 2,5 tuntia, ja vuorojen välissä Tallinnaa olisi aikaa ihastella kuuden tunnin ajan. Lähteet: Tallink, RMC, Marine Insight Kuvat: Tallink, FindShip, RMC Moottorin arkisto, Benjamin Helander Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta