10.12.2022 Matkailu Alkuvaikeudet selätetty, eikä pikkujoulukausi täysin menetetty – Tallink MyStar pääsee aloittamaan liikenteen 13. joulukuuta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi MyStar saapuu tähdeksi eräälle maailman vilkkaimmista matkustajalaivareiteistä. Sen se tekee lähemmäs vuoden myöhässä. Missä lienee viivästyksen syy? Moottori kirjoitti M/S MyStarista ensimmäisen kerran jo reilut kolme vuotta sitten. Tuolloin alus oli vielä alkutekijöissään, ja liikenteen aloitusta kaavailtiin vuoden 2022 alkuun. Tavoiteajankohtaan mennessä oli kuitenkin selvää, että MyStar ei olisi luovutuskunnossa, ja neitsytmatkaa ryhdyttiin kaavailemaan kesän korville. Kun sieltäkin tuli vesiperä, toiveet kohdistettiin syyskuulle. Edelleenkään ei valmista, ja uusi ajankohta arvioitiin loka-marraskuulle. Marraskuussa Tallinkin varaussivustolla näkyneen neitsytmatkan ajankohta tuntui siirtyvän päiviä tai jopa yksittäisiä vuoroja eteenpäin. Lopulta luovutus siirtyi joulukuulle, ja alus lähti Rauman telakalta kohti kotisatamaansa Tallinnaa perjantaina 9. lokakuuta. Vaikka MyStar missasi kesäsesongin, syksyn uutuudenviehätyksen ja ehkä suurimman osan pikkujoulusesongista, on alus Lucian päivästä alkaen valmis tutustuttamaan matkustajia esimerkiksi Tallinnan kuuluisaan joulutoriin, joka on valittu jopa Euroopan parhaaksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Covidista teknisiin haasteisiin MyStar rakennettiin puolisisarestaan Megastarista poiketen Rauman telakalla. Rauma Marine Constructionsilla riittää kontrahteja tämän matkustajalaivan lisäksikin, kiitos Merivoimien Laivue 2020 -hankkeen, jonka rakennustöiden aloitus muuten sekin viivästyy 6 - 12 kuukaudella, eikä siis ala enää tämän vuoden puolella. Monitoimikorveteista poiketen MyStarin viivästykset johtuivat aluksi covid-pandemiasta, jonka vuoksi telakka oli jopa suljettuna. Muun muassa autoteollisuudesta tiedämme myös, että monenlaisten osien saatavuudessa on ollut isoja heittoja. Vaikka komponenttipulaa ei viralliseksi viivästyksen syyksi mainitakaan, saattaa taustalla olla myös jonkin verran siitä aiheutuneita haittoja. Viimeisen parin kuukauden ajan MyStaria ovat puolestaan telakalla pantanneet tekniset haasteet. Alus joutui palaamaan pariltakin eri merikoeajolta korjauslistan kanssa, ja kävi marraskuussa jopa kuivatelakan puolella. Telakan tiedotteen mukaan säädettävää löytyi laivan propulsiojärjestelmästä. Merikoeajoissa jos jossain sellaiset paljastuvat. MyStar on läheistä sukua kuvan Megastarille, mutta eroavaisuuksiakin riittää. Kun laiva viedään äärimmilleen Merikoeajot, kansainväliseltä nimitykseltään "sea trials", ovat laivan rakennusvaiheen huipennus. Niissä selviää, täyttääkö telakan ja varustamon välinen projekti niiden välisen sopimuksen vaatimukset kaikilta osin. Niissä toki myös selviää sellainen perustavanlaatuinen asia, kuin merikelpoisuus. Perinteisesti varustamo maksaa aluksen hinnasta viimeiset 10 prosenttia vasta merikoeajojen jälkeen, jotta mahdolliset puutteet voidaan vielä vähentää siitä. MyStar lähti ensimmäiselle koeajolleen Selkämerelle syyskuun puolessavälissä. Sea trialit noudattavat aina jotain standardia, joka toki riippuu laivan tyypistä. Yhteinen nimittäjä on kuitenkin se, että alus laitetaan tilanteisiin, joihin se ei todennäköisesti urallaan joudu. Kuvakaappaus meriliikenteen seurantasovellus FindShipistä näyttää, millaisia lenkkejä MyStar heitteli viimeisellä merikoeajollaan Selkämerellä vajaat kaksi viikkoa sitten. Meriliikenteen seurantapalveluista on voinut seurata MyStarin liikkeitä Selkämerellä. Eräs peruskokeista on niin kutsuttu speed trial, joka toistetaan eri nopeuksilla, mukaan lukien lähes täydellä teholla. Speed trialissa alus ajaa ensin vastatuuleen, ja sitten 180 asteen käännöksen jälkeen myötätuuleen. Tämän kokeen aikana selviää paitsi koneiden ja propulsiojärjestelmän äärimmäinen suorituskyky, myös seikat kuten polttoaineen kulutus sekä muun muassa värinät ja melutasot. Itse koneiden toimintaa voidaan testata myös erillisillä kokeilla. Kenties kaikkein näyttävin osa sea trialeita ovat käsittelykokeet, joissa mitataan laivan kääntösäde, testataan sivukeulapotkureita ja ajetaan suurella nopeudella siksakkia. Pakollisiin testeihin kuuluu myös pysähdyskoe, jossa laiva pysäytetään matkanopeudesta käskemällä koneet täydelle peruutusteholle, käännetään ruorikulma jompaan kumpaan suuntaan ääriasentoon ja mitataan ajat ja sijainnit täydestä vauhdista paikalleen. Todennäköisesti merihistorian kuuluisimmassa onnettomuudessa RMS Titanic "reputti" juuri tämän kokeen tosielämässä kohtalokkain seurauksin. Tallinkilla pian kolme laivaa Helsingin ja Tallinnan välillä Tallinkin varaussivuston mukaan MyStar lähtee neitsytmatkalleen Tallinnasta tiistaina 13.12. kello 13:30 lähtevällä vuorolla. Neitsytmatka Helsingistä Tallinnaan starttaisi tällä tietoa saman päivän iltana kello 19:30. Näin MyStar asettuu aikatauluihin suhteessa Megastariin M/S Starin nykyiselle paikalle. Dieselkäyttöinen M/S Star ajaa jatkossa saman matkan hieman hitaammin, ja polttoainetta säästyy Megastarin ja MyStarin kulkiessa nesteytetyllä maakaasulla. Pitkään oli arvoitus, mihin Tallink siirtäisi vuonna 2007 valmistuneen Starin uuden laivan tieltä. Nyt siihen on saatu vastaus: ei teknisesti ottaen mihinkään. Star katoaa MyStarin aloituspäivän jälkeen varauskalenterista, ja menee mitä todennäköisimmin vähän pidemmälle telakkakäynnille. Star palaa kalenteriin joulukuun 27. päivä tuuratakseen Megastaria, jonka pikainen huilausvuoro koittanee puolestaan tuolloin. Kolmikon lopullinen työnjako lienee selvillä maanantaina 2. tammikuuta, kun Megastar ja Mystar hoitavat vanhan mallin mukaisia lähtöjä kahden tunnin matka-ajalla, mutta Star jatkaakin kulkuaan kolmantena laivana Helsingistä, kahdella kokonaan uudella lähdöllä. 11:30 ja 18:15 Helsingistä starttaavilla, hinnaltaan hieman edullisemmilla risteilylähdöillä matka-aika on 2,5 tuntia, ja vuorojen välissä Tallinnaa olisi aikaa ihastella kuuden tunnin ajan. Lähteet: Tallink, RMC, Marine Insight Kuvat: Tallink, FindShip, RMC Moottorin arkisto, Benjamin Helander Teksti: Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa