13.12.2022 Matkailu Teretulemast Helsingisse, M/S MyStar! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tervetulotoivotus oli lämmin vähintäänkin kuvainnollisesti, kun Tallink MyStar saapui hetki sitten neitsytmatkaltaan Tallinnasta lumentäyteisen Helsingin Länsiterminaali 2:een. Monien erinäisten tahojen pitkä odotus on tänään päättynyt, kun Tallink käynnisti upouuden ja edistyksellisimmän pikalaivansa liikenteen Helsingin ja Tallinnan välillä. Lähemmäs vuoden mittaiseksi venyneen viivästyksen jälkeen MyStarin rakentanut Rauman telakka pääsi luovuttamaan aluksen virolaisvarustamolle, ja se saapui Tallinnaan lauantaina puolenpäivän maissa. Siellä Tallinkilla on ollut muutama päivä aikaa pitää lippuseremonia, orientoida miehistö sekä esimerkiksi lastata MyStar ravintola- ja myymälätuotteilla matkustajaliikennettä varten. MyStar sai Länsisatamassa perinteikkään vesisuihkutervehdyksen, jonka antoi hinausalus Hkanter. MyStar vastasi tervehdykseen sumutorvellaan kahdesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kapasiteetti kasvaa MyStar ei ole kooltaan suurempi kuin rakenteellinen ja mitoiltaan identtinen sisaraluksensa, vuonna 2017 Turun telakalta liikenteeseen laskettu Megastar. Tällä nimenomaisella paikallaan se kuitenkin korvaa kooltaan pienemmän M/S Starin, joka siirtyy ajamaan samaa reittiä kolmantena Tallink-aluksena 2,5 tunnin matka-ajalla ja uusilla aikatauluilla. Kaksituntiseen pikaliikenteeseen 50 000 rekisteritonnin MyStar tuo tuntuvan 14 000 tonnin lisän Stariin verrattuna. Matkustajia mahtuu 2 800 (+900) ja esimerkiksi henkilöautoja 300 enemmän, MyStarin vetäessä sisäänsä 750 autoa. Sen lisäksi, että silkka kapasiteetti kasvaa, on uutuus myös paljon aiempaa puhtaampi ja energiatehokkaampi. Jos Star kyntää merta 48 000 kilowatin dieseleillä, on MyStarissa siirrytty kaksoispolttoainemoottoreihin. MAN:in valmistamien viiden kahdeksansylinterisen Dual Fuel -koneiden yhteisteho on 42 000 kilowattia, ja niitä ajetaan Megastarin tapaan LNG:llä eli nesteytetyllä maakaasulla, joskin Tallink pitää mahdollisena, että jossain vaiheessa myös biokaasu tai biodiesel voivat olla sille vaihtoehto. Jo maakaasu on ajossa hyvin puhdasta, ja typenoksidi- sekä hiilidioksidipäästöjä, kuten myös esimerkiksi nokea syntyy huomattavasti vähemmän. Merkittävimmät tekniset erot MyStarin ja Megastarin väliltä löytyvät koneista ja niiden valmistajasta sekä 30 prosenttia suuremmista LNG-säiliöistä, jotka pidentävät tankkausvälejä. MyStarin sähköisen voimansiirron sekä sähkögeneraattorit on valmistanut ABB tehtaillaan Suomessa, Virossa ja Sveitsissä. ABB toimittaa alukseen myös Starissa ja Megastarissa hyviä kokemuksia keränneen OCTOPUS -optimointiohjelmiston, joka antaa miehistölle operatiivisia neuvoja matkan aikana sekä satamassa polttoaineensäästön nimissä. Järjestelmä kerää ja analysoi tietoja etenkin koneiden käytöstä, ja sillä on saavutettu Helsingin päässä jopa 13 prosentin energiasäästöt. OCTOPUS:in ansiosta Starin vuosittaista polttoaineenkulutusta on pelkän apukoneen hallinnan muuttamisella saatu varustamon mukaan pudotettua lähes 4 prosentilla. Juuri tarkoitukseensa luotu Kuten Megastar, myös tämä uudisrakennus on toteutettu vahvasti käyttötarkoitus edellä. Suomenlahden ylitys vie alukselta ainoastaan kaksi tuntia, ja valtaosa matkustajista on joko työmatkalaisia tai päiväturisteja sisaruskaupunkien Helsingin ja Tallinnan välillä. Megastarin tarkoituksenmukaiseen pohjaratkaisuun on siis tarvinnut MyStarin kohdalla tuoda ainoastaan pienehköjä parannuksia sinne tänne. Esimerkiksi ostosmaailmasta on tehty vieläkin loisteliaampi, ja varmasti hyvin monien lapsiperheiden suureksi iloksi lounget täydentyvät leikkipaikalla varustetulla perheloungella. MyStarissa on sisarensa tavoin laajat - nyt päivitetyt - istumalounget, joilla matka taittuu kätevästi eväitä nauttien, töitä tehden tai ihan vain merta katsellen. Hyttejä on edelleen vain 48, mikä on poikkeuksellisen vähän tämän kokoluokan matkustajalaivassa. MyStarin sisätilojen suunnittelusta on vastannut Megastarin tavoin suomalainen sisustusarkkitehtitoimisto dSign Vertti Kivi. Uutuuden sisustuksessa on panostettu entistä enemmän visuaaliseen kokemukseen. Tallinkin mukaan "laivalle on luotu uudenlainen seikkailemaan houkuttava, voimakkaista tunnelmavaihteluista koostuva asiakaspolku, joka muuntuu vuorokauden tarpeiden mukaan. Raikkaan skandinaavista ilmettä tuetaan kosketusystävällisillä materiaalivalinnoilla ja Itämeri-aiheisella kuvastolla." Kansikartat eivät sisarusten välillä suuresti toisistaan poikkea. Aluksellahan on oikeasti vain kaksi ja puoli yleistä matkustajakantta, joiden työnjako on hyvinkin selkeä. Kahdeksas kansi toimii maihinnousukantena, ja siellä sijaitsevat suurin osa Traveller Superstoresta sekä muun muassa Comfort- ja Business Lounget. Sen alapuolelta löytyy 7. kansi autoparkkeineen (autokansi erikseen alempana) sekä Superstoren alemmat osat. Yhdeksäs kansi on puolestaan ylin matkustajakansi, ja se on pyhitetty lähes kokonaan aluksen useille erityyppisille baareille sekä ravintoloille. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Tallink, ABB, RMC Kuvat: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?