21.8.2022 Matkailu Uskaltaisitko sinä – via ferrata eli rautainen polku vuorten valloittajille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun lomailijat etsivät yhä useammin extreme-kokemuksia, on vain luonnollista, että niiden hakemisessa etsitään apua extreme-urheilusta. Vuorikiipeily on laji, joka ei sovi heikkohermoisille. Se vaatii myös jonkinmoista panostusta niin ajan kuin myös materiaalien suhteen. Kaikki eivät ole kuitenkaan valmiita satsaamaan näihin, mutta haluavat silti rikastuttaa elämäänsä hienoilla kokemuksilla. Heitä varten on yhä enemmän valmiita reitistöjä, joissa pääsee kokemaan vuorikiipeilyn aiheuttamaa adrenaliiniryöpytystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rautainen polku Yksi vuoristossa etenemistä helpottava ilmiö ovat vuorten seinämiin rakennetut via ferrata -polut. Kyse on pääasiassa kiveen upotetuista ”rautatangoista”, joista on muodostettu askelmia ja tikapuita, joita pitkin on ”helppo” siirtyä ”nopeasti” vaikeampia osuuksia pitkin paikasta toiseen. Via ferratan käyttöön kuuluvat myös kiipeilyvaljaat: via ferratalla edetään kiinnittämällä eli ankkuroimalla itsensä lyhyen taljanuoran päässä olevalla karbiinihaalla kiinnityspisteeseen – usein kiinnitysrenkaaseen tai vaijeriin. Koukkuja on luonnollisesti kaksi, joista toinen ankkuroidaan ensin, jonka jälkeen edetään. Sitten kiinnitetään toinen haka, ja samalla vapautetaan ensimmäinen. Näin ei pudota, jos jalka tai käsi sattuu lipsahtamaan. Monilla via ferratoilla on valmiit vaijerit karbiinihakojen kiinnitystä varten. Näin haka pääsee liikkumaan kiipeilijän mukana. Tämä nopeuttaa etenemistä huomattavasti. Tällöin molemmat haat ovat kiinni vaijerissa aina seuraavan liitoskohtaan asti, jolloin toinen haka siirretään ensin uudelle vaijerille, sitten irroitetaan toinen ja siirretään sekin uudelle vaijerille. Helposta vaikeaan Via ferratoja on luonnollisesti erilaisia – on ”helppoja” ja sitten vähemmän helppoja tai jopa todella haastavia. Vuorikiipeilyreittien varrella olevat via ferratat ovat usein jälkimmäisiä, koska ne on suunniteltu ensisijaisesti kokeneemmille kiipeilijöille. Via ferratojen suosion kasvaessa turisteille on käyty suunnittelemaan myös omia ja helpompia reitistöjä. Eri tason via ferratoja löytyy Keski-Euroopasta runsaasti. Tässä muutamia esimerkkejä. Daubenhorn via ferrata, Leukerbad, Sveitsi Yksi extreme-reittejä on kallioistaan tunnetussa Valaisin kantonissa sijaitseva Daberhornin reitti. Sen pituus on komeat yhdeksän (!) kilometriä, ja reitin luokitus on luonnollisesti todella vaikea. Tätä via ferrataa pitkin kiivetään Dauberhornin laelle 2941 metrin korkeuteen. Yhdeksän kilometrin reitin aikana edetään reilut 500 korkeusmetriä. Ei kuulosta paljolta, mutta todellisuus on jotain muuta. Ja kun on päästy (toivottavasti) perille, on laskeuduttava samaa reittiä myös takaisin. Toki tässä välissä voi yöpyä, jos matkassa on retkeilyvarusteet. Jos maisemien katselu kiinnostaa, tästä linkistä pääsee YouTube-videoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Innsbruck via ferrata, Innsbruck, Itävalta Kuten Sveitsi, myös Itävalta on Alppien halkoma maa, jossa on tarjolla runsaasti vuoriin liittyviä aktiviteettejä. Innsbruckin lähellä oleva via ferrata -reitti on helposti saavutettava ja tarjoaa huikeat näköalat. Reitti itsessään on tosin melko haastava, ja se kulkee lähes koko ajan vuorijonon harjanteella. Reitti on myös jaettu kahteen osioon, joista kummankin voi vaeltaa joko erikseen tai yhdistettynä. Video avaa taas reittiä paremmin kuin tuhat sanaa. Ei heikkohermmoisille tai korkean paikan kammosta kärsiville. Baus de la Frema, Valdeblore, Ranska Tämä Ranskan Meri-Alpeilla sijaitseva via ferrata on hieno siitä, että se tarjoaa erittäin monipuolisia kokemuksia. Reitin varrella on jyrkillä kallioseinämillä kiipeilyä, vaijerin päällä tasapainoilemista, kapea riippusilta – kaikkea sitä, mitä upealta via ferratalta voi odottaa. Video kertoo taas kaiken oleellisen. Bebi Zac, Dolomiitit, Italia Italian Alppien nätein osa eli Dolomiitit on erittäin kaunis vuoristo: tarjolla on paljon vaaleaa kiveä sekä teräviä huippuja. Ja myös korkeita huippuja; yli 3000 metriin kipuavia vuoria on alueella yhteensä 21. Siksi ei ole mikään ihme, että sieltä löytyy myös runsaasti ”rautapolkuja”. Yksi ja myös aloittelijoille sopiva reitti on Bebi Zac, joka on itse asiassa normaali vaellusreitti vuoristossa, jonka vaikeimmilla osuuksilla on ainoastaan via ferratoja sekä tikapuita vaeltajien apuna. Paikalla on myös oma historiansa, johon voi tutustua pienessä luolaverkostossa. Myös via ferratojen historia yhdistyy luontevasti Dolomiitteihin, monet pitävät näitä vuoria jopa via ferratan syntypaikkana. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Feliz Navidad, Montsecin vuoristo, Espanja Hyvää joulua kaikille! Tämä humoristisesti nimetty via ferrata ei sovi aloittelijoille eikä edes perustaidot omaaville kalliokiipeilyn harrastajille. Tämä kypärään sijoitetulla kameralla kuvattu video avaa hienon kuvakulman reittiin. Trolltunga, Edda, Norja Ja totta kai myös Norjassa on vuoria ja siten myös via ferratoja. Kiipeily vuonoja reunustamilla kallioseinämillä on omanlaisensa kokemus. Yksi Norjan suosituimpia reittejä on Trolltunga, mutta hienoja vaihtoehtoja on tarjolla muitakin. Visit Norway -sivusto auttaa jokaista löytämään oman suosikkinsa. Myös tämä video avittaa hahmottamaan Trolltungan näyttävyyttä. Kiinnostuitko? Internetin maailma on täynnä via ferrata -reittejä. Ja jos jotakuta kiinnostaa öinen hengailu vuorten seinämillä, kirjoitimme taannoin myös jutun tästä aiheesta. Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja reitistöt, kuvankaappaukset: YouTube Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 25.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: eron kyyneliä ja derkkutunnelmaa 24.3.2024 Matkailu Kylmästä lämpimään – Kon-Tiki-museo Oslossa 22.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: natsien teot totuuden riisumina 21.3.2024 Matkailu Yllättävä ruuhkaverolasku Ruotsista – Autoliiton matkailupäällikkö neuvoo mitä pitää tehdä! 17.3.2024 Matkailu Pisan kalteva kellotorni on tehnyt meistä robotteja 17.3.2024 Matkailu Risteilymatkailu elää uutta kasvun aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta