21.8.2022 Matkailu Uskaltaisitko sinä – via ferrata eli rautainen polku vuorten valloittajille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun lomailijat etsivät yhä useammin extreme-kokemuksia, on vain luonnollista, että niiden hakemisessa etsitään apua extreme-urheilusta. Vuorikiipeily on laji, joka ei sovi heikkohermoisille. Se vaatii myös jonkinmoista panostusta niin ajan kuin myös materiaalien suhteen. Kaikki eivät ole kuitenkaan valmiita satsaamaan näihin, mutta haluavat silti rikastuttaa elämäänsä hienoilla kokemuksilla. Heitä varten on yhä enemmän valmiita reitistöjä, joissa pääsee kokemaan vuorikiipeilyn aiheuttamaa adrenaliiniryöpytystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRautainen polkuYksi vuoristossa etenemistä helpottava ilmiö ovat vuorten seinämiin rakennetut via ferrata -polut. Kyse on pääasiassa kiveen upotetuista ”rautatangoista”, joista on muodostettu askelmia ja tikapuita, joita pitkin on ”helppo” siirtyä ”nopeasti” vaikeampia osuuksia pitkin paikasta toiseen. Via ferratan käyttöön kuuluvat myös kiipeilyvaljaat: via ferratalla edetään kiinnittämällä eli ankkuroimalla itsensä lyhyen taljanuoran päässä olevalla karbiinihaalla kiinnityspisteeseen – usein kiinnitysrenkaaseen tai vaijeriin. Koukkuja on luonnollisesti kaksi, joista toinen ankkuroidaan ensin, jonka jälkeen edetään. Sitten kiinnitetään toinen haka, ja samalla vapautetaan ensimmäinen. Näin ei pudota, jos jalka tai käsi sattuu lipsahtamaan.Monilla via ferratoilla on valmiit vaijerit karbiinihakojen kiinnitystä varten. Näin haka pääsee liikkumaan kiipeilijän mukana. Tämä nopeuttaa etenemistä huomattavasti. Tällöin molemmat haat ovat kiinni vaijerissa aina seuraavan liitoskohtaan asti, jolloin toinen haka siirretään ensin uudelle vaijerille, sitten irroitetaan toinen ja siirretään sekin uudelle vaijerille.Helposta vaikeaanVia ferratoja on luonnollisesti erilaisia – on ”helppoja” ja sitten vähemmän helppoja tai jopa todella haastavia. Vuorikiipeilyreittien varrella olevat via ferratat ovat usein jälkimmäisiä, koska ne on suunniteltu ensisijaisesti kokeneemmille kiipeilijöille.Via ferratojen suosion kasvaessa turisteille on käyty suunnittelemaan myös omia ja helpompia reitistöjä. Eri tason via ferratoja löytyy Keski-Euroopasta runsaasti. Tässä muutamia esimerkkejä.Daubenhorn via ferrata, Leukerbad, SveitsiYksi extreme-reittejä on kallioistaan tunnetussa Valaisin kantonissa sijaitseva Daberhornin reitti. Sen pituus on komeat yhdeksän (!) kilometriä, ja reitin luokitus on luonnollisesti todella vaikea. Tätä via ferrataa pitkin kiivetään Dauberhornin laelle 2941 metrin korkeuteen. Yhdeksän kilometrin reitin aikana edetään reilut 500 korkeusmetriä. Ei kuulosta paljolta, mutta todellisuus on jotain muuta. Ja kun on päästy (toivottavasti) perille, on laskeuduttava samaa reittiä myös takaisin. Toki tässä välissä voi yöpyä, jos matkassa on retkeilyvarusteet. Jos maisemien katselu kiinnostaa, tästä linkistä pääsee YouTube-videoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInnsbruck via ferrata, Innsbruck, ItävaltaKuten Sveitsi, myös Itävalta on Alppien halkoma maa, jossa on tarjolla runsaasti vuoriin liittyviä aktiviteettejä. Innsbruckin lähellä oleva via ferrata -reitti on helposti saavutettava ja tarjoaa huikeat näköalat. Reitti itsessään on tosin melko haastava, ja se kulkee lähes koko ajan vuorijonon harjanteella. Reitti on myös jaettu kahteen osioon, joista kummankin voi vaeltaa joko erikseen tai yhdistettynä. Video avaa taas reittiä paremmin kuin tuhat sanaa. Ei heikkohermmoisille tai korkean paikan kammosta kärsiville.Baus de la Frema, Valdeblore, RanskaTämä Ranskan Meri-Alpeilla sijaitseva via ferrata on hieno siitä, että se tarjoaa erittäin monipuolisia kokemuksia. Reitin varrella on jyrkillä kallioseinämillä kiipeilyä, vaijerin päällä tasapainoilemista, kapea riippusilta – kaikkea sitä, mitä upealta via ferratalta voi odottaa. Video kertoo taas kaiken oleellisen.Bebi Zac, Dolomiitit, ItaliaItalian Alppien nätein osa eli Dolomiitit on erittäin kaunis vuoristo: tarjolla on paljon vaaleaa kiveä sekä teräviä huippuja. Ja myös korkeita huippuja; yli 3000 metriin kipuavia vuoria on alueella yhteensä 21. Siksi ei ole mikään ihme, että sieltä löytyy myös runsaasti ”rautapolkuja”. Yksi ja myös aloittelijoille sopiva reitti on Bebi Zac, joka on itse asiassa normaali vaellusreitti vuoristossa, jonka vaikeimmilla osuuksilla on ainoastaan via ferratoja sekä tikapuita vaeltajien apuna. Paikalla on myös oma historiansa, johon voi tutustua pienessä luolaverkostossa. Myös via ferratojen historia yhdistyy luontevasti Dolomiitteihin, monet pitävät näitä vuoria jopa via ferratan syntypaikkana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFeliz Navidad, Montsecin vuoristo, EspanjaHyvää joulua kaikille! Tämä humoristisesti nimetty via ferrata ei sovi aloittelijoille eikä edes perustaidot omaaville kalliokiipeilyn harrastajille. Tämä kypärään sijoitetulla kameralla kuvattu video avaa hienon kuvakulman reittiin.Trolltunga, Edda, NorjaJa totta kai myös Norjassa on vuoria ja siten myös via ferratoja. Kiipeily vuonoja reunustamilla kallioseinämillä on omanlaisensa kokemus. Yksi Norjan suosituimpia reittejä on Trolltunga, mutta hienoja vaihtoehtoja on tarjolla muitakin. Visit Norway -sivusto auttaa jokaista löytämään oman suosikkinsa. Myös tämä video avittaa hahmottamaan Trolltungan näyttävyyttä.Kiinnostuitko? Internetin maailma on täynnä via ferrata -reittejä.Ja jos jotakuta kiinnostaa öinen hengailu vuorten seinämillä, kirjoitimme taannoin myös jutun tästä aiheesta.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja reitistöt, kuvankaappaukset: YouTube Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 17.6.2025 Matkailu Salattu helmi: Tiittalan Kartano – piilossa mäen harjalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?