21.8.2022 Matkailu Uskaltaisitko sinä – via ferrata eli rautainen polku vuorten valloittajille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun lomailijat etsivät yhä useammin extreme-kokemuksia, on vain luonnollista, että niiden hakemisessa etsitään apua extreme-urheilusta. Vuorikiipeily on laji, joka ei sovi heikkohermoisille. Se vaatii myös jonkinmoista panostusta niin ajan kuin myös materiaalien suhteen. Kaikki eivät ole kuitenkaan valmiita satsaamaan näihin, mutta haluavat silti rikastuttaa elämäänsä hienoilla kokemuksilla. Heitä varten on yhä enemmän valmiita reitistöjä, joissa pääsee kokemaan vuorikiipeilyn aiheuttamaa adrenaliiniryöpytystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRautainen polkuYksi vuoristossa etenemistä helpottava ilmiö ovat vuorten seinämiin rakennetut via ferrata -polut. Kyse on pääasiassa kiveen upotetuista ”rautatangoista”, joista on muodostettu askelmia ja tikapuita, joita pitkin on ”helppo” siirtyä ”nopeasti” vaikeampia osuuksia pitkin paikasta toiseen. Via ferratan käyttöön kuuluvat myös kiipeilyvaljaat: via ferratalla edetään kiinnittämällä eli ankkuroimalla itsensä lyhyen taljanuoran päässä olevalla karbiinihaalla kiinnityspisteeseen – usein kiinnitysrenkaaseen tai vaijeriin. Koukkuja on luonnollisesti kaksi, joista toinen ankkuroidaan ensin, jonka jälkeen edetään. Sitten kiinnitetään toinen haka, ja samalla vapautetaan ensimmäinen. Näin ei pudota, jos jalka tai käsi sattuu lipsahtamaan.Monilla via ferratoilla on valmiit vaijerit karbiinihakojen kiinnitystä varten. Näin haka pääsee liikkumaan kiipeilijän mukana. Tämä nopeuttaa etenemistä huomattavasti. Tällöin molemmat haat ovat kiinni vaijerissa aina seuraavan liitoskohtaan asti, jolloin toinen haka siirretään ensin uudelle vaijerille, sitten irroitetaan toinen ja siirretään sekin uudelle vaijerille.Helposta vaikeaanVia ferratoja on luonnollisesti erilaisia – on ”helppoja” ja sitten vähemmän helppoja tai jopa todella haastavia. Vuorikiipeilyreittien varrella olevat via ferratat ovat usein jälkimmäisiä, koska ne on suunniteltu ensisijaisesti kokeneemmille kiipeilijöille.Via ferratojen suosion kasvaessa turisteille on käyty suunnittelemaan myös omia ja helpompia reitistöjä. Eri tason via ferratoja löytyy Keski-Euroopasta runsaasti. Tässä muutamia esimerkkejä.Daubenhorn via ferrata, Leukerbad, SveitsiYksi extreme-reittejä on kallioistaan tunnetussa Valaisin kantonissa sijaitseva Daberhornin reitti. Sen pituus on komeat yhdeksän (!) kilometriä, ja reitin luokitus on luonnollisesti todella vaikea. Tätä via ferrataa pitkin kiivetään Dauberhornin laelle 2941 metrin korkeuteen. Yhdeksän kilometrin reitin aikana edetään reilut 500 korkeusmetriä. Ei kuulosta paljolta, mutta todellisuus on jotain muuta. Ja kun on päästy (toivottavasti) perille, on laskeuduttava samaa reittiä myös takaisin. Toki tässä välissä voi yöpyä, jos matkassa on retkeilyvarusteet. Jos maisemien katselu kiinnostaa, tästä linkistä pääsee YouTube-videoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInnsbruck via ferrata, Innsbruck, ItävaltaKuten Sveitsi, myös Itävalta on Alppien halkoma maa, jossa on tarjolla runsaasti vuoriin liittyviä aktiviteettejä. Innsbruckin lähellä oleva via ferrata -reitti on helposti saavutettava ja tarjoaa huikeat näköalat. Reitti itsessään on tosin melko haastava, ja se kulkee lähes koko ajan vuorijonon harjanteella. Reitti on myös jaettu kahteen osioon, joista kummankin voi vaeltaa joko erikseen tai yhdistettynä. Video avaa taas reittiä paremmin kuin tuhat sanaa. Ei heikkohermmoisille tai korkean paikan kammosta kärsiville.Baus de la Frema, Valdeblore, RanskaTämä Ranskan Meri-Alpeilla sijaitseva via ferrata on hieno siitä, että se tarjoaa erittäin monipuolisia kokemuksia. Reitin varrella on jyrkillä kallioseinämillä kiipeilyä, vaijerin päällä tasapainoilemista, kapea riippusilta – kaikkea sitä, mitä upealta via ferratalta voi odottaa. Video kertoo taas kaiken oleellisen.Bebi Zac, Dolomiitit, ItaliaItalian Alppien nätein osa eli Dolomiitit on erittäin kaunis vuoristo: tarjolla on paljon vaaleaa kiveä sekä teräviä huippuja. Ja myös korkeita huippuja; yli 3000 metriin kipuavia vuoria on alueella yhteensä 21. Siksi ei ole mikään ihme, että sieltä löytyy myös runsaasti ”rautapolkuja”. Yksi ja myös aloittelijoille sopiva reitti on Bebi Zac, joka on itse asiassa normaali vaellusreitti vuoristossa, jonka vaikeimmilla osuuksilla on ainoastaan via ferratoja sekä tikapuita vaeltajien apuna. Paikalla on myös oma historiansa, johon voi tutustua pienessä luolaverkostossa. Myös via ferratojen historia yhdistyy luontevasti Dolomiitteihin, monet pitävät näitä vuoria jopa via ferratan syntypaikkana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFeliz Navidad, Montsecin vuoristo, EspanjaHyvää joulua kaikille! Tämä humoristisesti nimetty via ferrata ei sovi aloittelijoille eikä edes perustaidot omaaville kalliokiipeilyn harrastajille. Tämä kypärään sijoitetulla kameralla kuvattu video avaa hienon kuvakulman reittiin.Trolltunga, Edda, NorjaJa totta kai myös Norjassa on vuoria ja siten myös via ferratoja. Kiipeily vuonoja reunustamilla kallioseinämillä on omanlaisensa kokemus. Yksi Norjan suosituimpia reittejä on Trolltunga, mutta hienoja vaihtoehtoja on tarjolla muitakin. Visit Norway -sivusto auttaa jokaista löytämään oman suosikkinsa. Myös tämä video avittaa hahmottamaan Trolltungan näyttävyyttä.Kiinnostuitko? Internetin maailma on täynnä via ferrata -reittejä.Ja jos jotakuta kiinnostaa öinen hengailu vuorten seinämillä, kirjoitimme taannoin myös jutun tästä aiheesta.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja reitistöt, kuvankaappaukset: YouTube Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Matkailu Viikonloppu Valenciassa – kulttuuria ja historiaa rennosti 23.3.2025 Matkailu Montmartre: Pariisin rakastettu ja vihattu pieni kylä suurkaupungin sydämessä ei jätä koskaan kylmäksi 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Matkailu Rentoa risteilymatkaa: Itämeri on matkustajaliikenteelle turvallinen 9.3.2025 Matkailu Brugge – sympaattinen ja historiallinen, mutta myös liian sometettava Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle