3.9.2016 Matkailu Vertailussa lentoyhtiöiden luottokortit Perinteinen lentokentän lepopaikka ei pärjää uutuudelle millään mittarilla. Penkki on toki kylmää lattiaa parempi vaihtoehto, mutta ei pedin veroinen. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paljon matkaavalle lentoyhtiön luottokortti voi tuoda mukavia lisäetuja. Suomalaiset matkustavat brittiläisen The Daily Telegraph lehden mukaan eniten koko maailmassa. Keskiverto suomalainen tekee jopa 7,5 reissua vuosittain, johon laskettu mukaan myös kotimaan matkat. Lentoyhtiöt ovat myös huomanneet suomalaisten olevan ahkeria matkaajia ja ovat alkaneet tarjota kanta-asiakkaille pisteohjelmia, joiden avulla saa rahanarvoisia etuja. Pisteohjelmat toimivat niin, että kanta-asiakas tekee lentoluottokortilla ostoksia ja jokaisesta tehdystä ostoksesta kertyy pisteitä. Perinteisesti lentopisteitä saa lentokilometrien mukaan, mutta palkintopisteitä ansaitsee myös ostamalla lentoyhtiökumppaneiden tuotteita tai palveluita. Esimerkiksi autovuokraamo Herz tarjoaa jokaiselle Finnair Plus asiakkaalle 500 lisäpistettä jokaista vuokrattua autoa kohti. Lentoyhtiöiden lentoluottokortit poikkeavat hieman toisistaan etujen ja vuosimaksujen osalta. Tyypillisesti pisteitä kertyy yksi jokaisesta kulutetusta eurosta. Lentoluottokorteissa on myös muita etuja, kuten esimerkiksi matkavakuutus tai pääsy lentokenttä-loungeihin. Rahoitustuotteiden vertailuun erikoistunut sivusto VertaaEnsin.fi selvitti, mikä on paras lentoluottokortti erityyppisille matkaajille. Finnair Plus Diners Club on eriomainen kortti pisteiden haalimiseen, sillä se on ainoa kortti, joka tarjoaa kaksi pistettä jokaista kulutettua eroa kohti. Kortti sopii myös perheille, sillä rinnakkaiskortin avulla perheenjäsenet voivat kerätä pisteitä yhteiselle tilille. Kortti oikeuttaa myös pääsyyn Diners Club loungeihin ympäri maailmaa, mutta matkaajan täytyy pulittaa 19 euroa per vierailu. Kortin miinuspuolena on matkavakuutuksen puuttuminen, joka löytyy vertailun muista korteista. Finnair Plus MasterCard tai Finnair Plus Visa sopivat hyvin matkaajan ainoaksi luottokortiksi, sillä MasterCard ja Visa ovat tunnetusti maailman yleisimmin hyväksytyt luottokortit. Molempiin kortteihin sisältyy matkavakuutus sekä kortinhaltijalle että mukana matkustaville perheenjäsenille edellyttäen, että matka on maksettu luottokortilla. Finnair Plus Mastercard sisältää myös käteisnostoturvan. Täytyy kuitenkin muistaa, että luoton käteisnostoihin kuuluu ylimääräisiä kuluja. Finnair Plus Visa Gold on vertailun ainoa premium-kortti. Luottokorttiin sisältyy kattava matkavakuutus, Hole in One -turva golffaajalle sekä S.O.S International matkahätäpalvelu, joka luottokortin kadotessa antaa tarvittaessa hätäkäteistä. Kortissa on vertailun kallein vuosimaksu, mutta kortinhaltija voi säästää vakuutusmaksuissa, sillä matkaajan ei tarvitse erikseen hankkia jatkuvaa matkavakuutusta reissuja varten. Lisäksi kortinhaltija saa ylimääräiset 10 000 Finnair Plus -pistettä joka vuosi. Pisteitä kertyy valtava määrä automaattisesti, jolloin kortti sopii erityisesti paljon matkustavalle henkilölle. Finnairin luottokortit eivät ole ainoat vaihtoehdot, jos haluaa kerätä pisteitä luottokorttiostoksista. SAS Eurobonus Diners Club -kortilla ansaitsee SAS Eurobonus -pisteitä, joita voi käyttää samantyyppisiin etuihin kuin Finnairin pisteitä. Palkinto-ohjelmat eivät kuitenkaan ole identtiset, sillä ohjelmilla on eri yhteistyökumppanit, joiden palveluihin pisteitä voi käyttää. SAS Eurobonus Diners Club -kortti tarjoaa matkavakuutuksen ja pääsyn Diners Club loungeihin. Jos Finnairin pisteohjelma ei vaikuta miellyttävältä, on SAS EuroBonus Diners Club-kortti varteenotettava vaihtoehto. Hyödynnä lentopisteet oikein Lentopisteitä voi päänsääntöisesti käyttää erilaisten lentopalveluiden hankkimiseen, kuten esimerkiksi matkustusluokan korotuksiin, lounge-palveluihin tai vaikkapa ilmaislentoihin. Kanta-asiakasohjelmilla on myös yhteistyökumppaneita, joiden palveluihin pisteitä voi käyttää. Tärkeää on kuitenkin huomioida, mihin pisteitä on järkevää käyttää. Monia saattaa houkuttaa palkintolento Eurooppaan, mutta tällöin matkaajalle jää maksettavaksi lentokenttäverot, jotka voivat olla pahimmassa tapauksessa jopa puolet “ilmaismatkan” hinnasta. Yhdensuuntainen palkintolento Pohjois-Eurooppaan maksaa 12 000 pistettä, jolloin pistehyöty on ainoastaan 100 euroa. Tässä tapauksessa matkaajalle jää myös maksettavaksi 16 euroa lentokenttäveroja. Matkustusluokkaa korottamalla saa paremman hyödyn lentopisteistä, sillä business-luokan lippu on normaalisti 3-5 kertaa turistiluokan lippua kalliimpi. Esimerkiksi menopaluu Helsingistä Hampuriin maksaa business-luokassa 1 327 euroa, mutta turistiluokan lipun saa jo 248 eurolla. Euroopan sisäisillä lennoilla 10 000 pistettä riittää matkustusluokan korotukseen yhteen suuntaan ja samalla matkustaja saa kaikki business-luokan edut, kuten esimerkiksi ylimääräisen matkatavaran ja ilmaisen sisäänpääsyn lentokenttä-loungeen. Kanta-asiakasohjelmien pisteitä ei tarvitse aina käyttää matkustamiseen. Finnarin ja SAS Eurobonuksen verkkokaupasta pisteitä voi käyttää myös verkko-ostoksia varten. Esimerkiksi Finnairin verkkokaupasta saa esimerkiksi jo tuhannella pisteellä 83 euron alennuksen Fatboy Buggle-up säkkituolista, mikä on erittäin tehokas tapa hyödyntää palkintopisteitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Matkailu Coves de Artà Mallorcalla – kun kivet tippuvat 5.5.2024 Yleinen Näin lennät turvallisesti – 16 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe